11 - 10 - 2020
گرانی نوبرانههای پاییز با طعم کرونا
گروه بازرگانی- با فرارسیدن فصل سرما و همچنین ورود مرکبات به بازار میوه، دلالان زودتر از میوههای نوبرانه بساط خود را در بازار سیاه پهن کردند؛ فصلی که نیاز جامعه به استفاده از انواع مرکبات افزایش پیدا میکند. امسال نیز علاوه بر استفاده این میوه برای جلوگیری از ابتلا به انواع سرماخوردگی، جهت مقاومت بدن برای عدم ابتلا به ویروس کرونا هم باید از مرکبات بیشتری استفاده کرد. حال بازار این نوع میوهها نیز با انواع مشکلات از جمله تفاوت نرخ از مزرعه تا بازار دست و پنجه نرم میکند. این نوع میوهها در پی فرصتطلبی برخی مغازهداران با نرخهای عجیب و غریبی در مغازههای سطح شهر عرضه میشوند که بازار مرکبات هم خارج از این قاعده نامطلوب نیست!
بررسیها نشان میدهد که اختلاف قیمت میوه در مغازههای شمال تا جنوب شهر در برخی مواقع به دو تا سه برابر میرسد در حالی که مغازهداران طبق فاکتور حداکثر ۳۵ درصد باید روی اجناس خود لحاظ کنند. بسیاری از مسوولان بر این باورند که اختلاف قیمت میوه ناشی از عوامل کیفیت و درجهبندی، تفاوت اجارهبها و ساعات خرید متفاوت از میدان مرکزی امری طبیعی است، اما گاهی اوقات سودجویی عوامل واسطه و دلال در سایه کم نظارتی دستگاههای مسوول موجب شده اختلاف قیمت به چند برابر برسد که عرضه مستقیم بدون دخالت واسطهها میتواند راهگشای رفع این مشکلات باشد که انتظار میرود با گذشت چند سال از وعده وعیدهای مختلف، مقدمات اجرایی آن فراهم شود تا در شرایط فعلی اقتصاد، بار مالی سنگینی بر خانوار تحمیل نشود.
نقش پررنگ دلال
نایبرییس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به علل گرانی قیمت میوه در بازار اظهار کرد: اگرچه اختلاف قیمت میوه برحسب کیفیت و درجهبندی امری بدیهی است اما برخی مواقع میوه با کیفیت مشخص در مناطق مختلف تحت تاثیر عوامل متعدد با نرخهای متفاوتی عرضه میشود.مجتبی شادلو افزایش اجارهبها را یکی از دلایل گرانی قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اعلام کرد و افزود: اگر قیمت میوه تحت تاثیر استاندارد مشخص در بحث درجهبندیها عرضه شود و در چارچوبی برای افراد نوع ممتاز، درجه یک، دو و سه آن مشخص و روی کالا درج شود، قیمت آن به سبب برچسب مشخص قابل رصد و شناسایی است.شادلو عرضه و تقاضا را یکی از مولفههای مهم و تاثیرگذار در بازار دانست و گفت: محصولات کشاورزی بر مبنای قیمت تمامشده و سود متعارف باید به مصرفکننده عرضه شود که متاسفانه این امر در برخی موارد مغفول میماند.نایبرییس اتحادیه باغداران با انتقاد از گران فروشی میوه در برخی مغازهها بیان کرد: در مواقعی که قیمت میوه در مبدا افزایش مییابد، مغازهداران نرخ اقلام را بلافاصله افزایش میدهند در حالی که با کاهش قیمت در مبدا همچنان با نرخهای قبلی عرضه میکنند که این امر اجحاف در حق مصرفکنندگان است.
او با بیان اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید انتظار میرود که نوسانی در بازار میوه رخ ندهد. با وجود شرایط مساعد تولید، مصرفکنندگان نگران افزایش قیمت میوه در بازار هستند در حالی که با ساماندهی سیستم خردهفروشی، سودجویی عوامل واسطه و دلال به حداقل میرسد.
عرضه مستقیم میوه راهی برای دور زدن دلالها
محمدعلی مصطفیلو مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی کشاورزی باغبانی کشور عرضه مستقیم میوه را یکی از راهکارهای کاهش اختلاف قیمت میوه در بازار دانست و گفت: وزیر جهاد کشاورزی به دنبال آن است که به غیر از سازمان میادین میوه و ترهبار، کانالهایی برای عرضه مستقیم بدون دخالت تعاونیها در نظر بگیرد تا امکان خرید با میوه ارزانتری برای خانوارها فراهم باشد.وی با اشاره به اینکه سودجویی عوامل واسطه و دلال در گرانی میوه نقش بسزایی دارد، افزود: این در حالی است که عرضه مستقیم میوه از سوی کشاورزان و حذف عوامل واسطه و دلال موجب شده قیمت میوه با کیفیت یکسان از مغازهای به مغازه دیگر متفاوت نباشد.مصطفی لو با تاکید بر این مساله که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی هر چه سریع تر باید مقدمات اجرای عرضه مستقیم میوه بدون دخالت تعاونیها را فراهم کنند، بیان کرد: با توجه به اختلاف چندبرابری قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر، حذف واسطهها و عوامل دلال منجر به تعادل بازار میوه خواهد شد.مدیرعامل اتحادیه تعاونی باغبانی کشاورزی وضعیت تولید محصولات کشاورزی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با وجود افزایش هزینههای تولید، نوسان جزئی قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل امری طبیعی است اما عوامل واسطه و دلال با دریافت سودهای نامعقول به دنبال آشفتگی بازار هستند.
علت اصلی گرانی میوه از شمال تا جنوب شهر
اسدالله کارگر رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به دلایل گرانی قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر و مغازه به مغازه دیگر مربوط به ساعت کاری مغازهداران از میدان مرکزی است. هر چند اختلاف قیمت میوه ناشی از کیفیت مختلف اقلام امری طبیعی است.
او با تاکید بر اصلاح ساعت کاری میدان مرکزی اضافه کرد: اگر ساعت کار خرید مغازهداران مشخص شود از اینرو با حذف عوامل واسطه شاهد نوسان قیمت میوه از مغازه به مغازه دیگر با کیفیت مشابه نیستیم.کارگر ادامه داد: در برخی ساعات به دلیل فراوانی عرضه، قیمت میوه در میدان مرکزی ارزان تر است. به عنوان مثال یک مغازهدار در ساعت ۹ صبح هر کیلو نارنگی را با نرخ چهار هزار تومان و مغازه دیگر در ساعت ۱۲ همان نارنگی با کیفیت یکسان را به علت کمبود با نرخ شش هزار تومان خریداری میکند که همین امر منجر به اختلاف قیمت در بازار میشود.رییس اتحادیه میوه و سبزی در پایان تصریح کرد: مغازهداران بر مبنای فاکتور مجاز به احتساب سود منطقی و حداکثر ۳۵ درصدی هستند که اختلاف قیمت از مغازه به مغازه دیگر ناشی از ساعات متفاوت خرید رخ میدهد که این هیچ ارتباطی به گرانفروشی ندارد.پرتقال پیش از انتشار ویروس کرونا، برای شهرهایی مثل کرمانشاه، ایلام و خرمآباد کیلویی بین دو هزار تا چهار هزار تومان بود یعنی مرغوبترین پرتقال در بازار چهار هزار تومان بود، حال که پزشکان اعلام کردهاند ویتامین c برای پیشگیری و درمان این بیماری نیاز است، به یکباره قیمت مرکبات بالا رفته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد