6 - 03 - 2023
کودکان ایرانی چرا عاشق «BTS» شدند؟
گروه فرهنگ و هنر- BTS یک گروه موسیقی کرهای است که در تمام جهان طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این گروه علاوه بر جذب توریست و درآمدزایی و پیشرفت اقتصادی کره، نقش مهمی در اشاعه و معرفی فرهنگ و هنر این کشور به جهان داشته است.
«بیتیاس» یک گروه موسیقی هفتنفره کرهای است که سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد و سه سال بعد به شهرت جهانی دست یافت. این گروه به سرعت مرزهای جهان را درنوردید و این روزها بسیار پرطرفدار و محبوب شده است. طوری که رییسجمهور این کشور از آنها به خاطر اشاعه فرهنگ و زبان کره تشکر و قدردانی کرده است.
این گروه علاوه بر دریافت جوایز معتبر جهانی، کنسرتهای بسیاری را در نقاط مختلف جهان برگزار کرده است. برگزاری کنسرت در سالنهای بزرگ جهان و استقبال بینظیر از آن نشان از محبوبیت این گروه دارد. طبق آمار، این گروه سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار برای کرهجنوبی سودآوری دارد و اعلام شده از هر ۱۳ گردشگر یک نفر آنها به خاطر بیتیاس به کره میروند. به دلیل این تاثیرگذاری مثبت، اعضای گروه از طرف رییسجمهور این کشور حکم لیاقت فرهنگی دریافت کردند و تبدیل به جوانترین دریافتکنندگان این حکم شدند.
طرفداری از این گروه تنها مختص کشورهای آمریکایی و اروپایی نیست؛ بلکه در ایران نیز طرفداران جوان و نوجوان و کودک بسیاری دارد. کودکان و نوجوانانی که عاشق زرق و برق این گروه شدهاند و خود را طرفدار پروپا قرص و متعصب آنها میدانند. هر روز اخبار این گروه را پیگیری میکنند و بهتر از سلبریتیهای داخلی آنها را میشناسند. حتی اخبار کوتاه شدن موی سر «جین» برای سربازی را زودتر از خبرهای فرهنگی ما دریافت میکنند و با هم به اشتراک میگذارند.
این روزها کودکان و نوجوانان ما تا به هم میرسند، به سرعت میفهمند که در یک چیز مشترک هستند و از هم میپرسند: «تو هم آرمی هستی؟» این را از لباسها یا نشانههایی که از این گروه با خود دارند میفهمند و این آغازی میشود برای شروع یک گفتوگوی دوستانه. از سوی دیگر وقتی گروهی معروف میشود، ابعاد دیگر هنر چهره خود را نشان میدهد، تا جایی که میتواند از قالب هنر خارج شود و شکل اقتصادی و صنعت به خود گیرد. در همین زمان کیف و لوازمالتحریر و پوستر و سایر ادوات مصرفی به سرعت با برچسب بیتیاس روانه بازار میشود و سیل مشتاقان را به سوی خود میکشاند. سرمایهگذاران داخل و خارج از این فرصت بهره گرفته و سوار بر موج این صنعت میشوند.
به منظور بررسی چرایی استقبال از هنر و فرهنگ کره از جمله گروه موسیقی «BTS« و هنجارهای کودکان و نوجوانان با علیاکبر دولتآبادی روانشناس بالینی و روانشناس کودک گفتوگو کردهایم. علیاکبر دولتآبادی روانشناس بالینی و روانشناس کودک درباره این رویه در ایران و موج دلبستگی کودکان ایرانی به این گروه موسیقی معتقد است: کودک و نوجوان عاشق تنوع، زیبایی، رنگ و صداهای مورد دلخواهش است که این مساله ناشی از ذهن فعال، شادیطلب، جستوجوگر، تنوعگرا و بیرونگرای اوست. وقتی یک موسیقی هیجانی پر از رنگ و لعاب میبیند، مجذوب آن میشود. حال اگر آن موسیقی رنگ و لعابدار، پرمحتوا هم باشد، کودک و نوجوان ما کمالگرا میشود. اما این کشورها به دنبال منافع هدفمند سیاسی و اقتصادی خود هستند و کاری به محتواهای منتشرشده ندارند. حال اگر کودک و نوجوان در محیطی که کنترل شدید روی لباس، رنگ، قالب رفتار و صداهای غیردلخواهش باشد و افکار درونگرایی بر آنان تزریق شود، ذهن آنها نه تنها از فعالیت و جستوجوگری میافتد بلکه دچار افسردگی، ترس، دلهره و پریشانی میشود. اگر آن جامعه هم دچار این عوارض باشد، این موجود پاک و بیآلایش از درون پژمرده و در بیرون سرگردان است و به دنبال تنوع میگردد. این تشنگی میتواند او را به هر سویی که رنگ و لعاب و جذابیت بیشتری داشته باشد، بکشاند. اگر کودکان علاقهمند میشوند، به این خاطر است که کودک زمان و مکان نمیشناسد. به دنبال علایق خود میرود. طبعا جذب هر نوع موسیقی و هنری میشود که میتواند با آن تا حدودی همخوانی و شادی کند.
این روانشناس بالینی به کمکاری نهادها و مسوولین اشاره کرد و گفت: نهادهای ما به گفته خودشان همه کاری انجام دادهاند. اما در بین آنها کارشناس مربوطه بسیار اندک دیده میشود. بنابراین وقتی از نیروهای کارآمد و متخصص فن در هیچ زمینهای استفاده نشود و بدون علم و دانش در همه امور دخالت کنند، همین میشود کودکان و نوجوانان جذب سایر فرهنگها میشوند. بهطور مثال برخی از مسوولین بدون دانش روانشناختی و روانشناسی در امور آموزش و پرورش بیش از سایر امور دخالت میکنند و نظرات شخصی و اعتقادی و احساسی خود را با ترفندهای غیرواقعی به این گروه سنی تحمیل میکنند و مدام در آزمون و خطا به سر میبرند. ممکن است این ترفند در مقطعی از زمان یا مکانی خاص مانند مکانهای دور و کور که از فضای مجازی، ماهواره و اینترنت برخوردار نیستند، موفق شوند؛ اما نباید آن را به تمام جامعه تعمیم دهند. اگر مسوولین امر آنچه را که برای خود و خانواده خود میخواهند، برای دیگران هم بخواهند، شاهد چنین وضعیتی نخواهیم بود. به عنوان مثال وقتی فرزندان خود را به مدارس بینالمللی یا کشورهای پیشرفته برای ادامه تحصیل و زندگی میفرستند، باید بدانند بقیه هم مثل خودشان دنبال محیطهایی دلپذیر و جذاب و مدرن هستند. با این نوع نگرش و این دوگانگی بیش از این انتظاری نباید داشته باشیم و وضع به همان سویی میرود که شاهد آن هستیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد