15 - 05 - 2023
کمتر از ۵ درصد خطوط نیاز به نوسازی دارند
گروه انرژی- موسسه تحقیقاتی گلوبال انرژی مانیتور با بررسی طرحهای نفتی در سراسر جهان اعلام کرد که از ۳۱ هزار کیلوکتر خط لوله نفتی که در جهان در حال احداث است، حدود ۱۹۰۰ کیلومتر آن در ایران قرار دارد.
موسسه گلوبال انرژی مانیتور همچنین با معرفی ۲۰ کشور نخست دنیا از نظر طول خطوط در حال ساخت نفتی، ایران را در بالای این فهرست قرار داده است. پس از ایران، هند در رتبه دوم قرار دارد؛ این کشور آسیایی در حال ساخت هزار و ۶۳۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت در خاک خود است. نیجر نیز با ساخت هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله در رتبه سوم قرار دارد. کانادا، بنین، چین، تایلند، عراق، روسیه، آرژانتین، آمریکا، مقدونیه شمالی، لهستان، اردن، بلغارستان، آنگولا، سوریه، کنیا، زامبیا و تانزانیا به ترتیب در جایگاههای بعدی قرار دارند.
هرچند با توجه به طرحهای در دست احداث وزارت نفت برای احداث خط لوله انتقال نفت و فرآورده، پیشرفتهایی در این رابطه ایجاد شده، با این حال همچنان برخی خطوط انتقال نفت و فرآورده از جمله خط بندرعباس به رفسنجان سالهاست که بلاتکلیف مانده است.
در عین حال که مساله نوسازی خطوط لولهای که بیش از نیم قرن عمر دارند، مسالهساز است، با این حال مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران البته وضعیت خطوط لوله انتقال نفت را مطلوب توصیف کرده و میگوید: اکنون زیر پنج درصد خطوط نیاز به نوسازی دارند که آن هم به صورت کاملا داخلی انجام میشود. ارسلان رحیمی در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان اینکه کل خطوط لوله ۱۴ هزار کیلومتر است که اگر برای ۵۰۰ کیلومتر عملیات نوسازی را بخواهیم انجام دهیم به نسبت ۱۴ هزار کیلومتر معادل یک بیست و هشتم است، به عبارت دیگر زیر پنج درصد خطوط انتقال لوله نیاز به نوسازی دارند.
وی با بیان اینکه اگر یک خط واقعا نیاز به نوسازی داشته باشد، نمیتوان از آن خط بهرهبرداری انجام داد و باید آن خط در سریعترین زمان از مدار خارج و تعویض شود، گفت: خط ۱۶ اینچ اهواز- نظامیه- اندیمشک با وجود اینکه حدود ۱۶ سال عمر دارد دچار مشکل شده که با خط ۲۰اینچی آن را جایگزین خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان اینکه از زمانی که متوجه شدیم خط مشکل دارد فشار را کاهش دادیم تا مشکلی برای همسایگان ایجاد نشود و همان زمان نیز پروژه تعریف کردیم، گفت: هر زمان یک خط قابلیت بهرهبرداری نداشته باشد، یا به طور کامل حذف میشود و دیگر از آن استفاده نمیکنیم یا با فشار کمتری از آن استفاده میکنیم تا زمانی که پروژه تعریف شود، ولی خطوطی که از نظر بهرهبرداری مشکل دارد و باید تعویض شود به پنج درصد نیز نمیرسد. رحیمی با بیان اینکه در شرایط فعلی تنها خط ۱۶ اینج اهواز- نظامیه- اندیمشک نیاز به نوسازی دارد، اظهار کرد: بعد از انجام پیگرانی هوشمند و اسکن کامل خطوط، عیبیابی به طور کامل انجام میشود و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد بسته به میزان خوردگی پروژه برای آن تعریف میشود.
وی افزود: در صورت وجود مشکل سه اولویت مشخص میشود و در تمام پیگرانیهایی که انجام شده، اولویت سه نیز انجام شده، موردهایی که در پیگرانی گزارش شد، اکنون به طور کامل برطرف شده است و اینگونه نیست که اگر خوردگی وجود داشته باشد نسبت به آن بیتفاوت باشیم بلکه در زمانی کوتاه نیز برطرف میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد