23 - 11 - 2017
کاهش ۱۱ هزار نفری کشتهشدگان سوانح رانندگی طی ۱۰ سال
معاون وزیر راهوشهرسازی افزایش تعداد کاربران جادهای در حوزه مسافر و بار را یکی از دلایل اصلی ناایمنتر شدن جادهها دانست و گفت: طبق مطالعات بینالمللی هرچه میزان استفاده از بخش حملونقل عمومی در کشور بیشتر و در مقابل خودرومحوری کمتر شود، تعداد کشتهشدگان سوانح رانندگی کاهش خواهد داشت.
به گزارش «جهان صنعت» به نقل از پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، مهرداد تقیزاده، معاون ترافیک و حملونقل وزیر راهوشهرسازی با حضور در مراسم یادبود قربانیان سوانح رانندگی رعایت احتیاط چه به عنوان راننده، عابر، موتورسوار و… را طی رانندگی امری ضروری دانست و گفت: بدون شک رعایت احتیاط وظیفه تمام مردم است اما در این حین دولت نیز وظایفی را جهت ارتقای ایمنی در کشور برعهده داشته و باید به گونهای عمل کند تا تلفات ناشی از سوانح رانندگی و همچنین تعداد مجروحان تا حد ممکن کاهش پیدا کند.
تقیزاده در ادامه از تهیه و تدوین نقشه راه ایمن در کشور از سوی وزارت راهوشهرسازی خبر داد و گفت: در حال حاضر نقشه مذکور برای معاون اول رییسجمهور ارسال شده که به محض تایید و تصویب در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت. معاون وزیر راهوشهرسازی با اشاره به این مطلب که قطعا کشورهای پیشرفته نیز برای کاهش قابل قبول تعداد کشتهشدگان سوانح رانندگی از طریق اجرای یک برنامه به تدریج به این مرحله رسیدهاند گفت: در حال حاضر شاخص ارزیابی کشتهشدگان این سوانح به طور سالانه در ایران ۱۶ هزار نفر بوده که طبق آمار موجود این عدد در ۱۰ سال گذشته برابر با ۲۷ هزار نفر گزارش شده است؛ امری که طی این ۱۰ سال با تلاش حدودا ۱۶ نهاد به میزان ۱۱ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.وی در ادامه با تاکید براینکه آمار ۱۶ هزار نفری از کشتهشدگان سوانح رانندگی در ایران به معنای کشته شدن ۲۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت کشور در سال خواهد بود، گفت: این رقم در کشور آمریکا برابر با ۱۰ نفر، ترکیه ۶/۸ نفر، اکثر کشورهای اروپایی بین ۵/۲ تا ۶ نفر و در برخی کشورهای عقبماندهتر نیز به بیش از ۲۰ نفر میرسد.
این مقام مسوول همچنین بیان کرد: طبق تحلیلهای انجام گرفته نکتهای که علاوه بر پنج عامل موجود در بحث سوانح رانندگی از جمله انسان، جاده، خودرو، شرایط زیستمحیطی و قوانین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است گسترش شبکه حملونقل عمومی به ویژه در بخش ریلی و هوایی است چراکه سوق دادن مردم به سمت این بخش و کاهش کاربران جادهای تا حد بسیار زیادی از آمار تصادفات رانندگی در کشورها کم خواهد کرد. به گفته تقیزاده تعداد کشتهشدگان در بدترین سوانح ریلی حداکثر به تعداد کشتهشدگان سوانح رانندگی در یک روز است؛ آماری که بسیار تاملبرانگیز و درخور توجه در این بخش به شمار میرود.
معاون حملونقل و ترافیک وزیر راهوشهرسازی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بخش حملونقل ریلی با وجود زیانده بودن در اکثر کشورهای جهان مورد توجه بسیار زیادی قرار میگیرد چراکه علاوه بر کاهش آلودگیها، ایمنی بسیار بیشتری نسبت به سایر وسایل حملونقلی دارد.
این مقام مسوول با اشاره به کاهش تعداد کاربران بخش حملونقل عمومی در ایران طی هشت سال گذشته بیان کرد: با توجه به آمار به دست آمده طی این مدت ۱۰ میلیون از کاربران اتوبوس در بخش جادهای و پنج میلیون در بخش ریلی کاهش پیدا کردهاند که بخشی از آنها به سمت حوزه هوایی و بخشی دیگر به سمت خودرو و استفاده از جاده حرکت داشتهاند.
تقیزاده در ادامه سخنان خود اظهار داشت: شیب کاهش تعداد قربانیان سوانح رانندگی در ابتدا بسیار شدت داشت اما امروز میبینیم که این شیب تاحد زیادی کند شده است که پیشبینی میشود در صورت تداوم روند جاری امسال رقم کاهش کشتهشدگان یک درصد یا صفر بوده و طی سالهای آتی حتی افزایش نیز داشته باشد.
معاون حملونقل و ترافیک وزیر راهوشهرسازی در ادامه این شیب کند یا توقف در کاهش تعداد قربانیان سوانح جادهای را به دلیل ارزان بودن قیمت سوخت و همچنین افزایش تعداد معادن و به دنبال آن افزایش تعداد کامیونها در جاده دانست و افزود: طبق نقشه ایمنی راه تهیه شده از سوی وزارت راه وشهرسازی درصورت ادامه این روند طی ۱۰ سال آینده تعداد قربانیان به ۱۹ هزار نفر افزایش خواهد داشت.