10 - 11 - 2020
کانون خطر
گروه جامعه- حدود ۹ ماه از گسترش کرونا در ایران میگذرد اما هنوز دولت راهی برای کنترل این بیماری پیدا نکرده است؛ آنها تنها مردم را به استفاده از ماسک و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی ترغیب میکنند، پروتکلی که در برخی مواقع امکان اجرای آن نیست. زیرا همچنان قشر ضعیف جامعه توان خرید ماسک معمولی را ندارند. از طرفی فاصلهگذاری اجتماعی هم که برای پیشگیری از ابتلا و شیوع کرونا ویروس تجویز میشود در برخی مکانها و زمانها امکان رعایت این پروتکل وجود ندارد و یکی از این مکانها، حملونقل عمومی است؛ اتوبوس و مترویی که تعدادشان متناسب با مسافرانش نیست و به همین دلیل در ساعت پیک تردد شاهد ازدحام تعداد مسافران هستیم که عملا رعایت هیچ پروتکلی را ممکن نمیسازد.
داستان کمبود واگن مترو و اتوبوس برای سرویسدهی مطلوب به مسافران همیشه بوده اما با شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی این مساله حادتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفت و در اولین واکنش محسن هاشمی رییس شورای شهر که روزگاری نهچندان دور همهکاره مترو بود در اظهاراتی خواستار تعطیلی مترو شده و میگوید: سیستم هوادهی در داخل واگنها ، هوا را پخش میکند و با تلفیق هوای داخل و بیرون قطار، این امر باعث هواسازی میشود که باید فکری به حال تهویه داخل واگنها در روزهای کرونایی شد و اگر نتوان کاری کرد، باید فعالیت مترو متوقف شود. زیرا به گفته محسنی بندپی اگر ۹۹ درصد مردم در مترو ماسک بزنند و ۷۰ درصد فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنند، روزی ۲۰۰ نفر در مترو به کرونا مبتلا میشوند.
تنظیم حملونقل عمومی با کرونا
هاشمی مسوولان و مردم را به این موضوع حساس کرد و با تاکید بر اینکه حملونقل عمومی منشأ انتشار کرونا در شهرهای بزرگ است اعلام میکند: ۳۰ الی ۴۰ درصد انتشار ویروس در حملونقل عمومی رخ میدهد و تصور نکنید که تا چند ماه آینده کرونا میرود بلکه باید زندگی و حمل و نقلمان را با کرونا تنظیم کنیم و نیازمند کمک بیشتر به ناوگان حملونقل عمومی هستیم تا فاصلهگذاری را رعایت کنیم.
بعد از آنکه رییس شورای شهر تهران در مورد سیستم هوادهی مترو و تاثیر آن در شیوع کرونا هشدار داد، مسوولان شهرداری برآن شدند تا حداقل فاصله حرکت مترو را کاهش دهند تا مسافرگیری کمتری در قطار صورت گیرد اما مشکل دیرینه یعنی کمبود اتوبوس و قطار نمود بیشتری پیدا کرد و عملا مدیران شهرداری نتوانستند راهکاری اجرایی برای مهار این مهم پیدا کنند و همان زمان منافهاشمی معاون حملونقل شهرداری تهران که متولی تمامی وسایل حملونقل عمومی در تهران است با تاکید بر لزوم کمک به خرید وسایل نقلیه جدی میافزاید: برای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در مترو نیازمند تجهیزات هستیم بهگونهای که در حال حاضر ۱۳۰۰ واگن در شبکه مترو داریم که ۲۰ درصد آنها نیز در حال نگهداشت است.
به گفته وی، به همین اندازه برای رعایت پروتکلها نیازمند واگن هستیم و در اتوبوسرانی نیز وضعیت اینگونه است که در حال حاضر ۵۹۰۰ اتوبوس در شبکه ناوگان داریم که بخشی از آن هم در حال تعمیرات است و به همین اندازه هم نیازمند اتوبوس کمکی هستیم.
انوشیروان محسنیبندپی استاندار تهران هم تاکید میکند: روزانه بیش از یک میلیون مسافر در مترو و ۸۰۰ هزار نفر از طریق اتوبوس در پایتخت جابهجا میشوند و این حجم از تردد، کار مدیریت بیماری کرونا را دشوار کرده است.
حرف و حدیثها در مورد تاثیرگذاری مترو و اتوبوس در شیوع کرونا ادامه داشت تا اینکه سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام میکند: یکی از راههای گسترش زنجیره انتقال ویروس، ازدحام افراد در مکانهای سرپوشیده است پس رعایت توصیههای بهداشتی در وسایل حملونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین درخواست ما از هموطنان کشورمان این است که حتیالامکان از وسایل حملونقل عمومی استفاده نکنند.
وی با تاکید بر اینکه از سوار شدن به اتوبوسها و یا واگنهای مترو با جمعیت زیاد و با سیستم تهویه نامناسب به طور جد خودداری شود، ادامه میدهد: در صورت استفاده از مترو و یا اتوبوس حتما از ماسک استفاده کرده و نسبت به رعایت اصول فاصلهگذاری ۵/۱ تا ۲ متر اقدام کنند و از صحبت کردن در طول مسیر پرهیز کنند. همچنین هزینه سفر را به صورت غیرنقدی پرداخت کنند و حتیالامکان سعی کنند تا دستگیره، صندلی و سایر بخشهای مترو یا اتوبوس را لمس نکنند.
بعد از هشدار و تایید مسوولان در مورد تاثیرات شبکه حملونقل روی شیوع کرونا، مسوولان دست نیاز به سمت دولت برداشته و خواهان تخصیص بودجهای برای توسعه حملونقل عمومی شدند بهگونهای که محسنهاشمی رییس شورای شهر بار دیگر به مسوولان شهرداری تهران توصیه میکند که لحاف تشک خود را در پاستور پهن کنند تا بتوانند مطالبات حملونقلی شهرداری را وصول کنند و واگن و اتوبوس نو برای تهران بیاورند اما وقتی تلاشهایشان با در بسته مواجه شد، بحث اورهال و تعمیرات اساسی را در دستور کار قرار دادند، بهگونهای که فرنوشت نوبخت مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران اعلام میکند که سال گذشته هر قطر مترو حدود ۱۵۰ کیلومتر پیمایش داشته و باید بسیاری از قطارها اورهال شوند.
از سویی دیگر محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز با تاکید بر اینکه رعایت فاصلهگذاری در اتوبوس سختتر است، ادامه میدهد: فاصلهگذاری مسافران در اتوبوس امکانپذیر نیست و برای این کار باید از تجریش تا راهآهن اتوبوس بچینیم اما سعی کردیم با نصب برچسب به روی صندلی و داخل اتوبوس، حداقل محل ایستادن و نشستن مسافران را برای آنها در نظر بگیریم.
در هر واگن چه تعداد مسافر حضور دارد؟
هر واگن دارای دو ردیف طولی صندلی است که شامل سه جفت صندلی شش عددی، یک جفت سه عددی و یک جفت دو عددی است و هر قطار نیز هفت واگن دارد یعنی حدود ۲۲۵ تعداد صندلی در هر قطار و ۳۲ صندلی در هر واگن. بیشتر جمعیت را، اما نفرات ایستاده تشکیل میدهد که در هرفضای میان صندلی و درها حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر میشوند و مطابق تابلوها ظرفیت در برخی واگنها بیش از ۱۰۰ نفر در هر واگن ایستادهاند. اگر جمعیت نشسته و ایستاده در هر واگن را به طور میانگین ۱۲۰ نفر در نظر بگیریم و ضرب در هفت واگن یک قطار کنیم دستکم برابر با ۸۰۰ مسافر در زمان شلوغی مترو خواهد شد.
به گفته مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران در حال حاضر شلوغترین خط مترو خط یک است، زیرا خط یک در مسیر مراکز اداری، مالیاتی، بازار و دادگاهها قرار دارد و بعد از آن به ترتیب خطوط ۲، ۴ و ۳ شلوغترین خطوط مترو هستند. نوبخت بیان کرد: خلوتترین خط مترو خط ۶ است و پیشبینی میکنیم با تکمیل شدن این خط آمار مسافران آن بیشتر شود. وی گفت: طی هفته گذشته حدود پنج میلیون مسافر با مترو تهران جابهجا شدهاند که البته این آمار نسبت به قبل از شیوع کرونا که روزانه میانگین یک میلیون و ۸۵۰ هزار مسافر بود کاهش یافته است. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران به فعالیت دستفروشان در مترو پایتخت اشاره کرد و گفت: از شهروندان و مسافران مترو درخواست داریم از دستفروشان خرید نکنند چرا که این مسأله سبب استمرار حضور دستفروشان در مترو خواهد شد و با موضوع رعایت فاصله اجتماعی منافات دارد. نوبخت گفت:حضور دستفروشان در مترو توانایی ما را جهت مقابله با کرونا کاهش میدهد بنابر این از شهروندان درخواست داریم از دستفروشان خرید نکنند.
واگن بیواگن
عدم رعایت فاصلهگذاریهای تعیین شده از سمت ناوگان مترو توسط مردم، بیتوجهی عدهای از مردم و حتی دستفروشان به استفاده از ماسک با شیوهی درست، نبود تهویه مناسب هوا، نبود امکانات استریل کردن سطوح، دستها و…همگی مواردی هستند که رعایت نشدن و به وفور در روزها و ماههای گذشته دیده میشود. عمل نکردن درست به وظیفه و تذکر ندادن مامورین سکوها به افرادی که پروتکلهای بهداشتی را نقض میکنند هم خود جای بحث دارد. با اینکه فصل پاییز با موج سوم کرونا آغاز شد و مشکلات بسیاری در حوزه حملونقل وجود دارد این مسائل مطرح شده و تراکم بیاندازه در مترو میتواند مارا با موج چهارم و پنجم و… در ماههای آینده روبهرو کند.
آنطور که از شواهد برمیآید خبری از اتوبوس و واگن نو برای تزریق به ناوگان حملونقل عمومی نیست و باید شهروندانمان در این روزهای پیک شیوع کرونا، مراقب این ویروس در مترو و اتوبوس باشند و حداقل خودمان فکری به حال سلامتی خودمان کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد