13 - 09 - 2021
کاسه صبر خودروسازان لبریز شد
مهر- بیش از دو سال است که بازار خودروی کشور با پدیدهای به نام «قرعهکشی» آشنا شده است که اگرچه وزارت صمت در نظر داشت با این شیوه فروش، آشفتهبازار خودرو را کنترل و عرضه این محصول را به خریداران واقعی اختصاص دهد اما قیمتگذاری دستوری موجب شده هر یک دستگاه خودروی تولیدی به سهم خود، به زیان انباشته خودروسازان اضافه کند و به همین دلیل خودروسازان حاضر نیستند با تولید زیاد، روند افزایش زیان انباشته خود را تشدید کنند.قیمتگذاری دستوری به دور باطلی تبدیل شده که از یک سو منجر به کاهش تولید شده و از سوی دیگر به دلیل کاهش تولید، عرصه برای دلالان جهت جولان در بازار را فراهم کرده است. دلالهایی که سودشان از هر خودرو گاهی به ۱۰۰ میلیون تومان هم میرسد و معمولا بیش از سودی است که خودروساز میبرد.بر اساس مصوبه اخیر شورای رقابت، مصرفکننده با توجه به مبلغ پیشپرداختی که به ازای خرید خودرو به شرکتهای خودروسازی پرداخت میکند در قیمت تمامشده خودرو سهیم میشود؛ یعنی اگر کسی برای یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی، ۵۰ میلیون پیشپرداخت کرده است مطابق مصوبه شورای رقابت نصف مبلغ خودرو را پرداخت کرده و باید متناسب با نرخ تورم فقط مابقی قیمت خودرو را پرداخت کند. همچنین طبق این مصوبه، خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیشفروش نخواهند داشت. این در حالی است که طی سالهای گذشته قیمتگذاری دستوری موجب شده خودروساز در حاشیه زیان قرار گیرد و به نظر میرسد با این مصوبه جدید نیز فشار مضاعفی به خودروسازان وارد و منجر به افزایش زیان انباشته شود.این مصوبه شورای رقابت در حالی که خودروسازان دو سال است چشم امید به دولت و مجلس دارند تا با اصلاح سیاستگذاریهای صنعت خودرو، چارهای اساسی برای قیمتگذاری دستوری بیندیشند، عملا کاسه صبر خودروسازان را لبریز و آنها را وادار به واکنش کرد. اواخر هفته گذشته، قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد تا زمان تعیینتکلیف مصوبه شورای رقابت، در سال جاری هیچ محصولی پیشفروش نخواهد شد و برنامه فروش محصولات صرفا فروش فوقالعاده خواهد بود. ایرانخودرو هنوز واکنشی به این مصوبه نداشته است. طبیعتا اگر وزارت صمت برای این مساله چارهای نیندیشد، توقف پیش فروش میتواند به تحرک دلالان در بازار و رشد قیمتها دامن بزند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد