17 - 03 - 2017
کارنامه کانون کارگزاران بورس در سال ۹۵
شرایط حاکم بر بازار سرمایه کشور نیاز به آموزش در بین اهالی بازار سرمایه را افزایش داد که این امر فعالیت بیشتر کانون کارگزاران درخصوص اقدامات پیشگیرانه، قانونگذاری و آموزش را به همراه داشت. به گزارش سنا، سیدروحالله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار فعالیت یک ساله این کانون را تشریح کرد و گفت: کانون کارگزاران به عنوان یک تشکل خود انتظام سعی کرده مستقل از شرایط بازار سرمایه فعالیتهای خود را گسترش دهد. وی ادامه داد: در سال گذشته کانون زیرساختها و سرمایه انسانی خود را تقویت و تعاملات مثبتی را با سایر ارکان از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار داشت و در دهمین سال فعالیت خود عملکرد قابل قبولی را در بخشهای مختلف ثبت کرد. دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه عملکرد کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در سه حوزه مختلف شامل «آموزش»، «امور مربوط به اعضای خود» و «کمیته سازش» قابل بررسی است، گفت: کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به عنوان یکی از متولیان آموزش در بازار سرمایه، برای پوشش نیازهای آموزشی گامهای مهمی برداشته است. وی افزود: این کانون دورههای آموزشی مربوط به سه گواهینامه کاربردی «نظارت و کنترل داخلی شرکتهای کارگزاری»، «گواهینامه کاربردی پذیرش سفارش مشتریان اوراق بهادار» و «گواهینامه کاربردی پذیرش سفارش مشتریان کالایی» را برگزار میکند که هر کدام از آنها پیشنیاز دریافت جایگاه شغلی خاصی در صنعت کارگزاری است.
برگزاری دورههای متنوع
به گفته میرصانعی کانون کارگزاران در حوزه مسایل مربوط به صنعت، نیز دورهها و سمینارهای متنوعی نظیر «مبارزه با پولشویی»، «استخدام اثربخش، چرایی و چگونگی اخراج کارکنان»، «چارچوب فعالیت صندوقهای سرمایهگذاری در بازار سرمایه ایران»، «آشنایی با قوانین کار و تامین اجتماعی»، «آشنایی با اختلافات و تخلفات در بورس اوراق بهادار» برگزار کرد تا همه مسایل مربوط به واحدهای شغلی بازار سرمایه پوشش داده شود. دبیرکل کانون کارگزاران با بیان اینکه این کانون از عموم سرمایهگذاران در بازار سرمایه غافل نشده گفت: دورههای مرتبط با مسایل عمومی بازار سرمایه نظیر دورههای «تحلیل تکنیکال»، «تحلیل بنیادی»، «آموزش مالی رفتاری» و... برای عموم سرمایهگذاران برگزار شد. وی به دومین بخش فعالیت کانون اشاره کرد و گفت: کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از ۱۰۸ عضو تشکیل شده که در مجموع ۵۹۰۰ پرسنل یا شخص وابسته به عضو دارند. میرصانعی ادامه داد: رسیدگی به مسایل و مشکلات شرکتهای کارگزاری، کمک به رفع آن و پیگیری موضوعات تا حصول نتیجه از فعالیتهای مهم کانون در راستای رفع مشکلات اعضای خود است. وی گفت: از مهمترین امور اعضای کانون، پیگیری مشکلات شرکتهای کارگزاری در حوزههای مالیاتی، تامین اجتماعی، عوارض کسب و پیشه شهرداری، مسایل کارگزاران در حوزههای تخصصی بورس است.
رتبهبندی کارگزاریها
مدیر کانون کارگزاران ادامه داد: اعطای امتیاز به اعضا در فرآیند رتبهبندی (دوره زمانی سالانه)، برگزاری جلسات، سمینارها و گردهماییها، ارائه گزارش آمار معاملات به صورت تجمیعی و ماهانه به همراه نمودارهای آماری، تهیه گزارش از صورتهای مالی شرکتهای کارگزاری عضو و برگزاری کارگروههای تخصصی با حضور مدیران بازار سرمایه از جمله اقدامات انجام شده است. وی افزود: کانون در سالجاری ۷ گردهمایی با حضور اعضا، ۴۵ جلسه کارگروه و ۳۸ جلسه کمیته تخصصی در حوزههای مختلف برگزار کرد. میرصانعی به برگزاری جلسات کمیته سازش کانون کارگزاران اشاره کرد و گفت: طبق ماده «۳۶» قانون بازار اوراق بهادار، اختلافات ناشی از فعالیت حرفهای کارگزاران، مشاوران سرمایهگذاری، ناشران، سرمایهگذاران و سایر اشخاص ذیربط، ابتدا در کانونها طرح شده و در صورت عدم سازش، این اختلافات توسط «هیات داوری» سازمان بورس و اوراق بهادار رسیدگی میشود. وی با بیان اینکه طبق همین ماده از قانون این کمیته به عنوان مرجع اصلی حل و فصل اختلافات در بازار سرمایه، طبق دستورالعمل مربوطه و در قالب یک نهاد میانجیگر، به رسیدگی دعاوی میپردازد گفت: بسیاری از اختلافات ارجاعی به این کمیته در همین مرجع حل و فصل میشود. در سالی که گذشت، ۷۷۱ پرونده جهت رسیدگی در واحد کمیته سازش مطرح شد که مجموع پروندههای فوق در ۸۰ جلسه مورد رسیدگی قرار گرفت. میرصانعی افزود: نکته مهم اینکه از این میان ۳۹۸ پرونده (معادل ۵۲ درصد) با رضایت و سازش و صرفنظر از پیگیری مختومه شد. ۲۵۵ پرونده (معادل ۳۳درصد) نیز به دلیل عدم حصول سازش به هیات داوری ارسال شد. همچنین ۱۱۸ پرونده نیز در جریان رسیدگی قرار دارد. دبیرکل کانون کارگزاران به سایر فعالیتهای این کانون اشاره کرد و گفت: کسب کرسی هیاتمدیره در بورس اوراق بهادار تهران و بورس انرژی ایران، ابلاغ ضوابط بازاریابی و تخفیفات اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در بورسها و فرابورس، پیگیری راهاندازی سامانه IRPT (سامانه پس از معاملات شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه)، عضویت نماینده کانون در کمیته رسیدگی به تخلفات، پیگیری توسعه معاملات برخط گروهی و تدوین دوره آموزشی مربوطه، اعتراض به عوارض کسب و پیشه صنعت کارگزاری و پیگیری این معضل از دیوان عدالت اداری، شهرداری تهران، شورای شهر تهران، وزارت کشور و کمیسیون اصل «۹۰» مجلس، پیگیری مشکلات مالیاتی کارگزاران و مسایل مربوط به مالیات بر ارزشافزوده از دیگر اقدامات انجام شده در سال ۹۵ بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد