30 - 07 - 2020
کارنامه قابل قبول
هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز در نهایت تصمیم به برگزاری فیزیکی دوره سال ۲۰۲۰ خود گرفت تا به عنوان اولین جشنواره مهم سینمایی پس از شیوع ویروس کرونا، شروعی دوباره برای سینما رقم برند و سینمای ایران نیز از این رویداد سینمایی بینصیب نماند و سه فیلم ایرانی در فهرست ونیز ۲۰۲۰ دیده میشود.
مجیدی که با «بچههای آسمان» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان در سال ۱۹۹۸ شده و با «آواز گنجشکها» در سال ۲۰۰۸ در جشنواره برلین درخشید، پس از بیش از یک دهه غیبت در جشنوارههای رده الف جهانی، امسال با فیلم جدیدش «خورشید» که در بخش رقابتی اصلی ونیز پذیرفته شده، این فرصت و شانس را برای سینمای ایران فراهم کرده تا دومین جایزه شیر طلای بهترین ونیز خود را به خانه ببرد. پیش از این تنها یک بار در سال ۲۰۰۰ فیلم «دایره» از جعفر پناهی موفق به دریافت مهمترین جایزه قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان شده است.
با احتساب فیلم «خورشید» و دو نماینده سینمای ایران در بخش افقهای ونیز امسال یعنی «جنایت بیدقت» از شهرام مکری و «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، در طول ۷۷ دوره جشنواره فیلم «ونیز» سینماگران ایرانی تاکنون با ۱۰۶ اثر در این رویداد سینمایی حضور داشتهاند.
حضور سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز با خبررسانیهای نهچندان دقیقی در سالهای پیش از انقلاب همراه بوده و نگارنده به همین منظور در دو سال مختلف به دفتر جشنواره در ونیز مراجعه کرد و اسناد و مستندات فیلمهای به نمایش درآمده در جشنواره را از ابتدا مورد مطالعه قرار داد تا تاریخچه حضور واقعی و دقیق سینمای ایران در جشنواره ونیز را ثبت کند.
سینما و سینماگران ایرانی از سال ۱۳۳۸ و با فیلم کوتاه «مینیاتورهای ایرانی» ساخته مصطفی فرزانه به عنوان محصول فرانسه در جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کردند. مصطفی فرزانه، نویسنده و سینماگر ۹۱ ساله ایرانی مقیم فرانسه که در ایران به واسطه ارتباط و کتابهایش درباره صادق هدایت شناخته میشود، پدیدهای در تاریخ سینمای ایران محسوب میشود چرا که وی تنها سینماگر ایرانی است که با نام فری فرزانه در سه جشنواره مهم کن، ونیز و لوکارنو، اولین حضور یک سینماگر ایرانی را با فیلمهایش رقم زده و پس از «مینیاتورهای ایرانی» در ونیز، فیلم «کوروش کبیر» را در بخش مسابقه فیلمهای کوتاه جشنواره فیلم کن در سال ۱۳۴۰ نمایش داد و بعد با فیلم «زن و حیوان» در سال ۱۳۴۱ در لوکارنو حضور داشت و جایزه بهترین فیلم کوتاه هنری را هم گرفت.
پس از فرزانه، ابراهیم گلستان حضور طولانی و موفقی در جشنواره فیلم ونیز داشت. فیلم «یک آتش» در سال ۱۳۴۰ به عنوان اولین محصول ایران در بخش فیلمهای کوتاه ونیز به نمایش درآمد و اولین جایزه بینالمللی تاریخ سینمای ایران، مدال برنز را دریافت کرد. ابراهیم گلستان در سال ۱۳۴۱ با دو فیلم «خرابآباد» (ما آدمیم) و «موج، مرجان، خارا» که این دومی با کارگردانی مشترک آلن پندری است، در ونیز حضور داشت و بار دیگر مدال برنز جشنواره را برای «موج، مرجان، خارا» دریافت کرد. گلستان در سال ۱۳۴۳ با فیلم «مارلیک» جایزه شیر سنمارکو برای بهترین فیلم جغرافیایی، مردمشناسی و فولکلور را گرفت. ابراهیم گلستان بار دیگر در سال ۱۳۴۵ با فیلم «خرمن و بذر» در بخش فیلمهای کوتاه ونیز حضور پیدا کرد.اسناد جشنواره فیلم ونیز دال بر نمایش فیلمی با عنوان «فاجعه یک ملت» به کارگردانی صباح کریم و محصول ایران در سال ۱۳۴۷ است که جستوجوهای نگارنده دال بر عراقی بودن این فیلمساز است و به احتمال قریب به یقین، دست اندرکاران جشنواره فیلم ونیز، عراق را به علت مشابهت نام دو کشور در لاتین، ایران ذکر کردهاند.
فیلم سینمایی «گاو» ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۵۰ در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمیآید و به پدیده آن سال جشنواره تبدیل شده و جایزه فیپرشی (فدراسیون بینالمللی منتقدان سینما) را نیز آن خود میسازد.
در همین سال اسناد جشنواره نشان از نمایش فیلم دیگری از ایران با عنوان «زیارت مکه» در بخش فیلمهای کوتاه دارد که نام کارگردان هم در این اسناد ذکر نشده است. نگارنده ابتدا گمان برد که شاید منظور، فیلم «خانه خدا» ساخته جلال مقدم است اما این فیلم ۹۰ دقیقه بوده و امکان نمایش در بخش فیلمهای کوتاه را نداشته و با توجه به سال تولید آن در ۱۳۴۵ (۱۹۶۱) بعید است جشنواره ونیز فیلمی را پس از ۱۰ سال از تولید آن به نمایش بگذارد. با مشاوره با شماری از محققان سینمای مستند ایران، به فیلمی ساخته برادران امیدوار درباره حج رسیدیم که به هر روی، اطلاعات موجود در اسناد جشنواره ونیز برای حضور این فیلم هم کافی نبود.
سال پربار سینمای ایران در ونیز
اما سال ۱۳۵۱، سال پرباری برای سینمای ایران در جشنواره فیلم ونیز بود و ۱۴ فیلم آرامش در حضور دیگران (ناصر تقوایی)، بیتا (هژیر داریوش)، پستچی (داریوش مهرجویی)، رگبار (بهرام بیضایی)، چشمه (آربی آوانسیان)، بامداد جدی (احمد فاروقی قاجار)، اربعین (ناصر تقوایی)، رقص رونما (هوشنگ شفتی)، رقصهای محلی بجنوردی (سهراب شهیدثالث)، جن (بهرام ریپور)، نان و کوچه (عباس کیارستمی)، رهایی (ناصر تقوایی)، ادیان در ایران (منوچهر طیاب) و باد جن (ناصر تقوایی) در بخشهای مختلف به نمایش درآمدند. آخرین حضور سینمای ایران در سالهای پیش از انقلاب در جشنواره فیلم ونیز مربوط به فیلم طبیعت بیجان (سهراب شهیدثالث) در سال ۱۳۵۴ بود.
غیبت ۱۰ ساله سینمای ایران در ونیز
سینمای ایران پس از ۱۰ سال غیبت در سال ۱۳۶۴ با فیلم «دونده» ساخته امیر نادری در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز حضور پیدا کرد. پس از شش سال، فیلم «گروهبان» ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۷۰ در خارج از مسابقه به نمایش درآمد و امیر نادری در دومین حضور خود در ونیز، فیلم «منهتن از روی شماره» را در سال ۱۳۷۲ به عنوان محصول آمریکا در بخش «پنجرهای رو به تصاویر» به نمایش گذاشت.
وقتی کیارستمی به عنوان نخستین سینماگر ایرانی بر مسند داوری ونیز نشست
در پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۷۴، عباس کیارستمی به عنوان نخستین سینماگر ایرانی بر مسند داوری بخش رسمی نشست و فیلم «دت یعنی دختر» ساخته ابوالفضل جلیلی در بخش مسابقه رسمی به نمایش درآمد و دو جایزه اوزله طلایی و جایزه یونیسف را کسب کرد.
نگارنده خاطره شیرینی از آن سال به یاد دارد که کیارستمی پیش از آغاز مراسم اختتامیه رو به جلیلی گفت: «امشب روی صحنه اختتامیه «ونیز» نام ابوالفضل و عباس گفته میشود.»
ابوالفضل جلیلی در سال بعد جشنواره ونیز (۱۳۷۵)، فیلم «یک داستان واقعی» را در بخش مسابقه به نمایش گذاشت و در پنجاهمین دوره جشنواره در سال ۱۳۷۶، رفیع پیتز، فیلم «فصل پنجم» را در بخش هفته منتقدین ارائه کرد.
محسن مخملباف هم سرانجام در سال ۱۳۷۷ با فیلم «سکوت» در بخش مسابقه ونیز حضور داشت و سه جایزه مدال طلای سینمای ایتالیا، جایزه سینمای آینده بهترین فیلم رابطه انسان و طبیعت و تقدیرنامه جایزه سرجیو ترازاتی را دریافت کرد.
سه جایزه بزرگ ونیز برای فیلمهای کیارستمی
عباس کیارستمی نیز پس از ۲۷ سال بعد از نمایش فیلم کوتاه «نان و کوچه» در سال ۱۳۵۱، با فیلم «باد ما را خواهد برد» و در سال ۱۳۷۸ در بخش مسابقه رسمی ونیز حضور یافت و سه جایزه بزرگ هیات داوران، فیپرشی و هیات داوران جوان را به خود اختصاص داد. فیلم «باران و بومی» رخشان بنیاعتماد هم در بخش سرزمینهای جدید روی پرده رفت.
موفقترین سال سینمای ایران در تاریخ ونیز چگونه رقم خورد
پنجاه و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۰۰ میلادی و ۱۳۷۹ شمسی به موفقترین سال سینمای ایران در تاریخ ونیز تبدیل شد. جعفر پناهی با فیلم «دایره» در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. این فیلم پنج جایزه دیگر نیز در ونیز دریافت کرد؛ جایزه فیپرشی، جایزه یونیسف، تقدیرنامه کلیسای جهانی، جایزه بهترین بازیگر زن برای مجموعه بازیگران زن فیلم از طرف سندیکای ملی نویسندگان سینمای ایتالیا و جایزه سرجیو ترازاتی. سمیرا مخملباف به عنوان دومین داور ایرانی در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و محمد اطبایی داور جایزه جنبی نتپک در ونیز بود.مرضیه مشکینی هم با اولین ساخته خود، «روزی که زن شدم» در هفته منتقدان حضور داشت و سه جایزه سینمای آینده برای بهترین فیلم اول، جایزه یونسکو و جایزه ایسوما را گرفت. فیلمهای «تست دموکراسی» ساخته محسن مخملباف، «دختر دایی گمشده» ساخته داریوش مهرجویی و «چگونه سمیرا تخته سیاه را ساخت» ساخته میثم مخملباف در بخش سرزمینهای جدید و فیلم «طبیعت بیجان» (در آیندهای نهچندان دور) ساخته نادر تکمیل همایون به عنوان محصول فرانسه در بخش مسابقه فیلمهای کوتاه به نمایش درآمدند.
بابک پیامی با فیلم «رای مخفی» در بخش مسابقه رسمی پنجاه و هشتمین دوره ونیز در سال ۱۳۸۰، حضور داشت و پنج جایزه سینمای آینده برای بهترین کارگردان، جایزه نتپک، جایزه یونیسف، جایزه کلیسای جهانی و جایزه پازینتی را دریافت کرد. جعفر پناهی هم داور بخش فیلمهای اول جشنواره بود.
پنجاه و نهمین دوره جشنواره ونیز در سال ۱۳۸۱ هفت فیلم بلند و کوتاه ایرانی را انتخاب کرد و به نمایش گذاشت. منیژه حکمت با اولین فیلم خود، «زندان زنان» در بخش افقها حضور داشت و ناصر رفایی هم با فیلم اول خود، «امتحان» در هفته منتقدان حضور پیدا کرد.
سمیرا مخملباف با فیلم «خدا ساختن تخریب» که بخشی از مجموعه فیلم «یازده سپتامبر» بود، مهرداد فرید با فیلم کوتاه «بچههای افغان»، فریبرز کامکاری با فیلم بلند «نوار خالی»، حسین طاهری با فیلم کوتاه «مرغ» و سامان سالور با فیلم کوتاه «باد گیسوانت را شانه خواهد زد» در ونیز حضور داشتند و سمیرا مخملباف با ۱۰ کارگردان دیگر فیلم «یازده سپتامبر» جایزه یونسکو را دریافت کرد.
شصتمین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۲ فیلمهای «ابجد» ساخته ابوالفضل جلیلی، «لذت دیوانگی» ساخته حنا مخملباف، «سکوت بین دو فکر» ساخته بابک پیامی و «پا برهنه تا هرات» ساخته مجید مجیدی را به نمایش گذاشت و بنا بر اعلام دفتر خانه فیلم مخملباف جایزه جوانترین فیلمساز جهان و جایزه نگاه ویژه سازمان منتقدین فرهنگی زنان ایتالیا به حنا مخملباف اختصاص یافت، هر چند در خبرهای رسمی اعلام جوایز ونیز از این دو جایزه ذکری نشده بود.
در سال ۱۳۸۳ و در شصت و یکمین دوره جشنواره، فیلم «سگهای ولگرد» ساخته مرضیه مشکینی در بخش مسابقه، «بیست انگشت» ساخته مانیا اکبری، «ساکنین سرزمین سکوت» ساخته سامان سالور و فیلم کوتاه «همسفر خاموش» ساخته الهام حسینزاده در بخشهای دیگر جشنواره به نمایش درآمده و فیلم «سگهای ولگرد» جایزه باز و فیلم «بیست انگشت» جایزه سینمای دیجیتالی را دریافت میکنند. در خبررسانی خانه فیلم مخملباف در آن سال، خبر از دریافت جایزه یونیسف توسط فیلم «سگهای ولگرد» داده میشود که البته در تمامی خبرهای رسمی اعلام جوایز جشنواره، فیلم «دیوانه خانه» ساخته آندریکو نچالوفسکی این جایزه را دریافت کرده بود.
شصت و دومین دوره جشنواره ونیز که از ۹ تا ۱۹ شهریور ۱۳۸۴ برگزار شد، فیلم «یادداشت بر زمین» اولین ساخته علی محمد قاسمی در بخش هفته منتقدین و فیلم «مرد گاریچی» دومین فیلم بلند رامین بحرانی را به عنوان محصول آمریکا در ونیز به نمایش گذاشت.
جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۳۸۵ تنها فیلم «باز هم سیب میخوای» ساخته بایرام فضلی را برای بخش «نیمه شب» در خارج از مسابقه انتخاب کرده و محسن مخملباف هم از اعضای هیات داوران فیلم اول بود.
ونیز هفتاد و یکم با «قصههای» ایرانی ماندگار شد
در هفتاد و یکمین دوره جشنواره ونیز در سال ۱۳۹۳، رخشان بنیاعتماد در جشنواره ونیز و اینبار با فیلم بلند «قصهها» در بخش مسابقه رسمی حضور پیدا کرده و جایزه بهترین فیلمنامه را نیز دریافت کرد. در همین بخش، رامین بحرانی سینماگر ایرانی مقیم آمریکا بار دیگر با فیلم «۹۹ خانه» در ونیز حضور داشت که دو جایزه کلیسای جهانی و ویتوریوونتو را نیز دریافت میکند.
رامین بحرانی فیلم مستند «حالتو جا بیار» را در خارج از مسابقه به نمایش گذاشت. فیلم سینمایی «ملبورن»، اولین ساخته نیما جاویدی نیز به عنوان فیلم افتتاحیه بخش هفته منتقدین به روی پرده رفت. بهمن قبادی در فیلم «کلامی با خدا» که ساخته ۹ کارگردان مختلف و محصول مکزیک و آمریکاست مشارکت داشت که در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمدند. محسن مخملباف هم با فیلم «پرزیدنت» به عنوان محصول گرجستان، فرانسه، انگلستان و آلمان در بخش افقها حضور داشت.
علی عسگری هم با فیلم «بچه» به عنوان محصول ایران و ایتالیا در بخش فیلمهای کوتاه جشنواره حضور داشت. امیر نادری هم با فیلم مستند ۲۱۰ دقیقهای «میزانسن با آرتور پن» (محصول آمریکا) در بخش کلاسیکهای ونیز حضور داشت.
جشنواره فیلم ونیز در شهریور ۱۳۹۴ فیلم اول سینمایی وحید جلیلوند، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» را در بخش افقها به نمایش میگذارد و این فیلم جایزه فیپرشی را برای بهترین فیلم بخش افقها و هفته منتقدین و جایزه «اینتر فیلم» را دریافت میکند. محسن مخملباف هم اولین جایزه روبربرسون جشنواره ونیز را برای یک عمر دستاورد هنری دریافت میکند.
ونیز هفتاد و سوم به عباس کیارستمی تقدیم شد
ونیز هفتاد و سوم از ۱۰ تا ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ برگزار شده و این دوره از جشنواره به عباس کیارستمی تقدیم شد. فیلم «منو خونه ببر» و یکی از اپیزودهای «۲۴ فریم» به همراه فیلم مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیفالله صمدیان در روز افتتاحیه جشنواره به نمایش درآمده و آلبرتو باربرا در سخنانی به ستایش عباس کیارستمی پرداخت.
فیلم «دار و دسته بد» دومین فیلم بلند آنا لیلی امانپور به عنوان محصول آمریکا در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. فیلم «کوه» امیر نادری (ایتالیا، آمریکا، فرانسه) نیز در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد. پرویز شهبازی هم با فیلم «مالاریا» در بخش افقها حضور پیدا کرد. هفته منتقدین هم فیلم «طبل» (ایران و فرانسه) را برای برنامه رقابتیاش انتخاب کرد.
بخش کلاسیکهای ونیز با فیلم «شبهای زایندهرود» افتتاح شد و فیلم مستند محصول ایتالیا فریبرز کامکاری با عنوان «آب و شکر: کارلو دی پالما، رنگهای زندگی» را هم به نمایش گذاشت. شرکت معروف ساعتسازی «ژگر- لو کولتر» سوییس که از سال ۱۳۸۵ و با همکاری جشنواره فیلم ونیز جایزه سالانه خود را در طول جشنواره به یک فیلمساز که مشارکت مهمی در سینمای معاصر جهان داشتهاند، اهدا میکند در این مقطع جایزه سال ۱۳۹۵ خود را به امیر نادری اعطا کرد.
تاکشی کیتانو سینماگر صاحبنام ژاپنی در سال ۱۳۸۵، عباس کیارستمی در سال ۱۳۸۶، انیس واردا در ۱۳۸۷، سیلوستراستالونه در ۱۳۸۸، مانی راتنام سینماگر مولف هندی در ۱۳۸۹، آل پاچینو در ۱۳۹۰، اسپایک لی در ۱۳۹۱، اتوره اسکولا در ۱۳۹۲، جیمز فرانکو در ۱۳۹۳ و بریان دو پالما در ۱۳۹۴ این جایزه را دریافت کرده بودند.
ونیز هفتادوچهارم و سینمای ایران
در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره ونیز فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند، فیلم «ناپدید شدن» ساخته علی عسگری و «آیههای فراموشی» ساخته علیرضا خاتمی (فرانسه، آلمان، هلند، شیلی) در بخش افقها انتخاب شدند و در نهایت وحید جلیلوند جایزه بهترین کارگردانی و نوید محمدزاده جایزه بهترین بازیگری را برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» از بخش «افقهای نو» جشنواره کسب کردند.
بخش روزهای ونیز برای نخستینبار فیلمی از یک سینماگر ایرانی را برای برنامه خود برگزیده بود و شیرین نشاط با «در جستوجوی امکلثوم» (آلمان، اتریش، ایتالیا) در این بخش حضور خواهد داشت. رخشان بنیاعتماد هم به عنوان یکی از اعضای هیات داوری بخش افقها در جشنواره ونیز حضور دارد.
هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز
با اعلام فیلمهای حاضر در جشنواره ونیز ۲۰۱۸ مشخص شد که دو فیلم ایرانی «همچنان که میمُردم» به کارگردانی مصطفی سیاری و فیلم کوتاه «پاگرد» به کارگردانی محسن بنیهاشمی در بخش فیلمهای کوتاه افقهای جشنواره به نمایندگی از سینمای ایران حضور داشتند.
همچنین فیلم «چراغ جادو» به کارگردانی امیر نادری و «رابطه خونی» به کارگردانی رامین بحرانی دو فیلمساز ایرانی به نمایندگی از سینمای آمریکا در بخش غیررقابتی «سینما در باغ» که امسال به بخش«Sconfini» تغییر نام داده حضور خواهند داشت. همچنین نسخه ترمیم شده فیلم «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان میهمان بخش کلاسیک ونیز بودند.
در سال ۲۰۱۸ فاطمه معتمدآریا بازیگر ایرانی داور بخش افقها و رامین بحرانی فیلمساز ایرانی- آمریکایی نیز داور بخش فیلمهای اول ونیز بودند.
ونیز هفتاد و ششم و صدمین فیلم ایرانی
جشنواره ونیز ۲۰۱۹ میزبان فیلم ایرانی «متری شش و نیم» به کارگرانی سعید روستایی در بخش افقهای ونیز بود تا یکصدمین اثر سینمایی ایران باشد که در قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان به نمایش گذاشته میشود. نمایش این فیلم در جشنواره ونیز با استقبال خوب مخاطبان و منتقدان سینمایی همراه شد. سال گذشته فیلم نسخه ترمیم شده دو مستند «خانه سیاه است» از فروغ فرخزاد و «تپههای مارلیک» از ابراهیم گلستان هم در بخش کلاسیک ونیز به روی پرده رفتند.
۱۰۶ فیلم از سینمای ایران در ۳۵ دوره از ۷۷ دوره ونیز
«سینماگران ایرانی تاکنون با ۱۰۶ عنوان فیلم در ۳۵ دوره از ۷۷ دوره جشنواره فیلم ونیز حضور داشتهاند که ۸۰ فیلم محصول سینمای ایران و ۲۵ فیلم محصول دیگر کشورها بوده است. از ۸۰ فیلم محصول ایران،۷۲ فیلم از محصولات رسمی و دارای مجوز بوده و تنها ۸ فیلم بدون مجوز به جشنواره ونیز راه پیدا کردهاند.»
سینماگران ایرانی حضور یافته در جشنواره ونیز تاکنون ۵۰ جایزه از این جشنواره دریافت کردهاند که ۴۰ جایزه برای محصولات تولید شده در ایران و ۱۰ جایزه برای تولیدات دیگر کشورها بوده است.
۱۰ داوری نیز برای سینماگران ایرانی در بخشهای مختلف جشنواره فیلم ونیز محقق شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد