10 - 01 - 2021
چشمانداز مثبت دریانوردی تجاری در ۲۰۲۱
گروه حملونقل- با پایان یافتن سال ۲۰۲۰، تحلیلگران مشغول بررسی خسارات این سیال سیاه و تدوین چشمانداز صنایع مختلف در سال جدید میلادی هستند. اکنون به نظر میرسد که رکود و بحران اقتصادی ناشی از کرونا در حال رخت بربستن از جهان هستند و امید میرود که تجارت جهانی در سال جدید بتواند خود را احیا کند. صنعت کشتیرانی نیز از این امر مستثنی نیست و دادههای جدید نشان میدهد که پیشبینیها در مورد وضع وخیم این صنعت در سال ۲۰۲۰ بدبینانه بوده است. رشد کشتیرانی تجاری در جهان مجددا آغاز شده و به نظر میرسد چشمانداز این صنعت در سال ۲۰۲۱ مثبت خواهد بود.
به گزارش «جهانصنعت»، سال ۲۰۲۰ میلادی، سال بدی برای تجارت جهانی بود. همهگیری جهانی کرونا و محدودیتهای ناشی از آن، در کنار کاهش شدید تقاضا و قدرت خرید مردم سبب شد تا اکثر قدرتهای بزرگ جهان رشد منفی اقتصادی را تجربه کنند و به تبع آن، تجارت جهانی نیز دچار افتی بیسابقه شود. ناگفته پیداست که صنعت حملونقل نیز تحت تاثیر این کاهش و افت بیسابقه قرار گرفت و متحمل زیانهای هنگفت شد.
جدای از کاهش تقاضای حمل مسافر، صنعت حمل بار نیز در جهان با رکود مواجه و بیشتر معطوف به انتقال مایحتاج مقابله با کرونا شد. تمام مدهای حملونقلی در این کاهش و رکود زیان دیدند؛ شرکتهای هواپیمایی ناچار به زمینگیر کردن ناوگان و تعدیل پرسنل خود شدند و شرکتهای کشتیرانی به اسقاط کشتیهای خود روی آوردند. در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی، پیشبینی میشد که کاهش نرخ حملونقل شرکتهای حملونقل دریایی، مشابه آنچه باشد که در بحران مالی سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد و برآورد شده بود که خسارت این شرکتهای بزرگ و اصلی کشتیرانی جهان در این سال، طبق بدترین سناریوهای ممکن بیش از ۲۳ میلیارد دلار و کاهش ظرفیت آنها بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ باشد. آنطور که پایگاه خبری Seatrade Maritime News نوشته است، در آن ماه، ۲۰ تا ۳۴ درصد ظرفیت کشتیرانی در مسیرهای آسیا به اروپا کاسته شده و تعداد برنامههای کشتیرانی باطل شده از ۴۵ به ۲۱۲ مورد افزایش یافته بود.
اما اکنون در ابتدای سال ۲۰۲۱، با کنترل کرونا در چین (که گمان میرود نخستین کشوری باشد که بیماری کووید ۱۹ در آن شناسایی شد) و چند کشور آسیایی و همچنین آغاز واکسیناسیون علیه کرونا با استفاده از چندین واکسن مختلف، سبب شده کورسوی امیدی بر جهان و البته بر آینده تجارت جهانی تابیدن گرفته باشد. صنعت حملونقل دریایی نیز از این روند مستثنی نیست و به نظر میرسد با امید به استقبال سال جدید میلادی رفته است.
یک شروع قوی
دادهها و تحلیلهای مختلف نشان میدهد که سال ۲۰۲۱، سال بدی برای کشتیرانی تجاری در جهان نخواهد بود. آنطور که به نظر میرسد، شرکتهای کشتیرانی نهتنها از نرخ کاهش ظرفیت خود کاستهاند که حتی در برخی موارد به دنبال ظرفیت جدید میگردند. در آغاز سال از تعداد برنامههای کشتیرانی باطل شده کاسته شده و همچنین ظرفیت موجود این شرکتها نیز در حال پر شدن است. هر چند این روند مثبت در تمام جهان متناسب نیست و برخی مسیرها شاهد رشد بیشتری هستند اما در هر صورت میتوان گفت که تجارت جهانی با استفاده از کشتی، در حال خروج از رکود است. پایگاه تحلیل تجارت دریایی
Maritime-Executive با انتشار یک گزارش تحلیلی در این رابطه مینویسد: چشمانداز بازار کشتیرانی کانتینری در آغاز سال ۲۰۲۱ مانند ماههای پایانی سال ۲۰۲۰ قوی است و فاصله زیادی با رکودی که این صنعت در آغاز سال ۲۰۲۰ تجربه کرد، دارد. تحلیلهای جدید ظرفیت کانتینرها نشان میدهد که بازار بخش بزرگی از زیانهای پیشین خود را جبران کرده و با وجود پیشبینی تعداد کمی برنامه کشتیرانی کنسل شده، کشتیرانی کانتینری به حرکت خود در سال ۲۰۲۱ ادامه میدهد.
دادههای منتشر شده توسط سایت ردیاب کشتیرانی eeSea نشان میدهد خطوط کشتیرانی تعداد بسیار کمی حرکت باطل شده در چهارماهه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی در برنامه کاری خود دارند. در سه مسیر اصلی کشتیرانی تجاری شرق-غرب، کمتر از دو درصد از حرکت کشتیها در ماه فوریه و کمتر از یک درصد از آنها در ماه مارس باطل شده است. اهمیت این موضوع وقتی مشخص میشود که این میزان را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم: در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۰ درصد و در ماه مارس این سال بیش از ۹ درصد از برنامههای کشتیرانی خطوط کشتیرانی جهان باطل شدند.
اسقاطها به تاخیر افتاد
همچنین اگر نگاهی به سهماهه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی نگاهی بیندازیم، متوجه میشویم که تعداد بسیار کمی از خطوط کشتیرانی جهان برنامه کشتیرانی باطل شده را در فهرست کاری خود قرار دادهاند. این در حالی است که سال گذشته، بین ماههای آوریل و ژوئن، تقریبا ۱۵ درصد از کشتیرانیها توسط شرکتهای کشتیرانی باطل شدند.
سیمون ساندبوئل، مدیر دریانوردی و اطلاعات زنجیره تامین eeSea در این رابطه میگوید: «در نیمه اول سال گذشته میلادی، باطل کردن برنامههای کشتیرانی به صورت گسترده به عنوان یک راهکار برای مدیریت ظرفیت کشتیرانی در میانه بحران کووید ۱۹ طلقی میشد. اما امروز ]به نادرستی[ گناه اتخاذ چنین تصمیماتی را بر گردن افزایش نرخ حملونقل و تاخیرهای قابل توجه در چرخه تامین مینویسند. این تلقی وجود دارد که شرکتهای کشتیرانی عمدا از ظرفیت حمل خود میکاهند تا قیمت حملونقل را افزایش دهند. اما ما اینطور فکر نمیکنیم.»
در گزارش این شرکت آمده است: در سه مسیر اصلی کشتیرانی تجاری شرق-غرب، در ماه ژانویه سال جاری میلادی ظرفیت موثر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که درصد برنامههای کشتیرانی باطل شده در این ماه تقریبا مشابه سال گذشته است.
این فعال صنعت کشتیرانی تجاری میافزاید: «اکنون شاهد آنیم که شرکتهای کشتیرانی به شرعت مشغول پر کردن ظرفیت چارتری موجود هستند و تقریبا ظرفیت خالی باقی نمانده است. شرکتهای کشتیرانی اسقاط کردن کشتیهای خود را به تاخیر انداختهاند و اولین سفارشات برای ایجاد ظرفیتهای جدید ثبت شدهاند.»
رشد ظرفیت کانتینری
حرکتی که کشتیرانی تجاری در سال ۲۰۲۱ رو به جلو آغاز کرده است، باعث تشویق بازیابی ظرفیت کانتینری نسبت به سال ۲۰۲۰ نیز شده است. دادههای جدیدی که توسط BIMCO، اتحادیه صنعت کشتیرانی منتشر شده نشان میدهد بعد از کاهش ۵ میلیون TEU (واحد معادل ۲۰ پا برای اندازهگیری حجم کانتینرها (در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی) که معادل ۳/۷ درصد کل ظرفیت بود، ظرفیتها در ماه نوامبر این سال تنها ۷/۱ درصد کاهش داشت که کاهش ۶/۲ میلیون TEU در انتهای ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۰ را نشان میداد.
مسیر کشتیرانی تجاری شرق دور به آمریکای شمالی، شاهد قویترین بازیابی در ظرفیت حمل کانتینر توسط کشتیهاست. بر اساس گزارش اتحادیه صنعت کشتیرانی، بعد از ۱۱ ماه، ظرفیتهای ۶ درصد یا ۱/۱ میلیون TEU بیشتر از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی بودهاند. با این وجود تا پایان ماه نوامبر، ظرفیت حمل کانتینر در مسیرهای داخل آسیا یک درصد و ظرفیت حمل کانتینر در مسیر شرق دور به اروپا بیش از پنج درصد کاهش را تجربه کرده است.
بهتر از پیشبینیها
هر چند پیشبینیها درباره سرنوشت صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۰ بسیار سیاه بود اما اکنون به نظر میرسد که این پیشبینیها اشتباه و یا بسیار بدبینانه بودهاند. پیتر سند تحلیلگر ارشد کشتیرانی اتحادیه صنعت کشتیرانی BIMCO در این رابطه میگوید: « اکنون انتظار داریم که ظرفیت کانتینری جهانی در سال ۲۰۲۰ کمتر از ۵/۱ درصد افت کرده باشد که بسیار بهتر از پیشبینی ما در زمانی است که پاندمی کرونا در سه ماهه دوم سال آغاز شد.» او معتقد است که سال جدید میلادی، یک سال پرسود برای شرکتهای کشتیرانی جهان خواهد بود.
سند با اشاره به این موضوع میافزاید: «با نگاه مثبت به آینده، معتقدیم که در فصلهای پیش رو شاهد یک تمرکز قوی بر تغییر موقعیت کانتینرهای خالی و خروج از عدم تعادل ایجادشده توسط تقاضای کشتیرانی با توقف محدود در سال ۲۰۲۰ خواهیم بود. علاوه بر این، توجه اکنون به سمت سال نو چینی معطوف میشود که با توجه به شامل شدن هر دو جنبه جشن و صادرات، با رویدادهای مشابه متفاوت خواهد بود.»
سال ۲۰۲۰، سالی سیاه برای تجارت جهانی بود. همهگیری جهانی کرونا در تلاقی با رکودی که برخی کارشناسان آن را پیشبینی کرده بودند، باعث افت چشمگیر تجارت جهانی و به تبع آن حمل کالا توسط شرکتهای بزرگ حملونقل دریایی شد. اما اکنون با آغاز سال نو میلادی به نظر میرسد تجارت در حال بازیابی خود است به خصوص که دوران زمامداری دونالد ترامپ در راس نظام سیاسی ایالات متحده آمریکا نیز به عنوان یک سیاستمدار تنشآفرین و مخالف تجارت آزاد جهانی به اتمام رسیده و از سوی دیگر قدرتهای مختلف اقتصادی در حال ظهور و پایان بخشیدن به استیلای ایالات متحده آمریکا بر اقتصاد جهانی هستند. به نظر میرسد اکنون برخی از کشورها زیانهای خود را کاهش داده و به میزان رشد اقتصادی خود افزودهاند و برخی از قدرتهای بزرگ نیز که تحت تاثیر بحران کرونا با رکود و رشد منفی اقتصادی مواجه شده بودند، در حال گذر از بحران و بازیابی اقتصادهای زیاندیده خود هستند. البته آنچه تاکنون بیان شده، بیشتر به پیشبینی میماند و باید منتظر بود و دید که آیا تجارت و صنعت کشتیرانی تجاری در سطح جهان، در پایان این سال نیز مانند آغاز آن امیدوار و خوشبین خواهند بود؟
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد