19 - 05 - 2022
چرا دولت سوخت هواپیما را ارزان میفروشد؟
سالانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت جت به جیب سه الی چهار درصد از افراد پردرآمد جامعه میرود که از ناوگان هوایی برای سفرهای کاری و تفریحی خود استفاده میکنند در حالی که اقشار متوسط و ضعیف چندان بهرهای از این یارانه ندارند.
فارس در گزارشی نوشت: اصلاح قیمت حاملهای انرژی علاوه بر واقعیسازی اقتصاد بنگاهها و حرکت آنها به سمت ارتقا و بهینهسازی مصرف سوخت، بستری برای بازتوزیع عادلانه یارانه انرژی را نیز فراهم میکند.
اما ملاحظات اجتماعی و درهمتنیدگی معیشت مردم با سوخت یارانهای عمدتا دست دولتها را برای اصلاح قیمت سوخت میبندد، ضمن اینکه تجربه تلخ آبانماه سال ۹۸ نیز ملاحظات و حساسیتهای اصلاح قیمت در این حوزه را دوچندان کرده است.
براساس این گزارش، به نظر میرسد اصلاح قیمت برخی از حاملهای انرژی مثل «سوخت جت» که در هواپیماها مصرف میشود، به نظر کار راحتتری برای دولتمردان است، زیرا با اصلاح قیمت این سوخت، هیچ فشاری به عموم مردم وارد نمیشود.
با این حال در هفته جاری، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در نشست خبری نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره آخرین وضعیت قیمتگذاری سوخت جت عنوان کرد: هماکنون روزانه چهار تا پنج میلیون لیتر از این سوخت تولید و مصرف میشود. امسال قیمت سوخت هواپیما نیز هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.
طبق آمار، فقط سه الی چهار درصد از حملونقل کشور از طریق ناوگان هوایی انجام میشود، معمولا متقاضیان ناوگان هوایی که از این مدل حملونقل برای سفر کاری و یا گردشگری استفاده میکنند جزو دهکهای بالای جامعه هستند که از توانمندی مالی قابلتوجهی برخوردارند یا کامندان دولت برای اعزام به ماموریت هستند. حدود ۹۰ درصد جابهجاییها در کشور ما از طریق حملونقل زمینی و هفت درصد از طریق حملونقل ریلی انجام میشود.
اینکه به چه علت یارانه سنگین سوخت به ۴-۳ درصد از پردرآمدهای جامعه پرداخت میشود جای تامل دارد و قطعا طبیعی است که با اصلاح قیمت سوخت جت، معیشت عموم مردم، آسیب چندانی نخواهد دید.
گزارشها حاکی است که به طور میانگین روزانه حدود ۴ الی ۵/۴ میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف میشود که معادل سالانه رقم ۶۵/۱ میلیارد لیتر است.
در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری ۶۰۰ تومان است درحالی که طبق آمار بورس انرژی، سوخت جت با میانگین قیمت لیتری ۱۳۴۰۰ تومان قیمتگذاری و صادر میشود.
در نتیجه طبق محاسبات سالانه رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان، یارانه سوخت جت به چهار درصد از پردرآمدهای جامعه داده میشود.
نکته جالب توجه اینکه، قیمت سوخت هواپیما برای اقشار پردرآمد جامعه که از حملونقل هوایی استفاده میکنند، لیتری ۶۰۰ تومان است (۲۲ برابر ارزانتر از قیمت واقعی) و قیمت سوخت برای مردم عادی که با خودروی شخصی مسافرت میکنند لیتری ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان. یعنی دولت برای رفاه پردرآمدها یارانه بیشتری پرداخت میکند تا عموم مردم!
با توجه به اینکه شرکتهای هواپیمایی بخش عمدهای از سوخت مسیر برگشت را نیز از ایران با خود حمل میکنند، در نتیجه مسافران از مبادی فرودگاههای کوالالامپور، بانکوک، استانبول، دوبی، لندن، شانگهای و تفلیس نیز از یارانه سنگین ۵ الی ۱۰ میلیون تومانی برای سفر خود به مقصد ایران بهرهمند میشوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد