9 - 12 - 2021
چالش عرضه اولیه «رایتل»
«جهان صنعت»- مدیرعامل اپراتور سوم جزئیات تازهای از ورود رایتل به بازار سرمایه اعلام کرد. یاسر رضاخواه، درباره دلایل تعویق رایتل در عرضه اولیه، گفت: «تقریبا از پایان تابستان سال گذشته آماده حضور در بورس بودیم، اما بورس آماده حضور ما نبود.» وی افزود: «این روزها بازار سرمایه حال خوبی ندارد. عرضه یک شرکت جدید زمانی که بازار منفی است، باعث حرکت نقدینگیها به سمت این عرضه جدید میشود و امکان دارد بازار متلاطم، فشار جدیدی تجربه کند. چالش بورس تقریبا از تابستان سال گذشته شروع شد.» مدیرعامل رایتل اعلام کرد: «با وجود چالشهای موجود در این بازار، ما جلسات پیشپذیرش را انجام دادهایم و از طریق هلدینگ صبا تامین، که هلدینگ سرمایهگذاری شستا است، این فرآیند را پیگیری میکنیم. به ما اعلام شده است ظرف دو، سه هفته آینده و قطعا قبل از یک ماه آینده، جلسه هیات پذیرش بورس رایتل برگزار میشود. اگرچه باز این هم کافی نیست. جلسه هیات پذیرش فقط میگوید رایتل صددرصد آماده ورود به بورس است و باز باید بایستیم و ببینیم که بازار سهام چه زمانی آمادگی این را دارد که رایتل را عرضه کنیم.»
منافع اقتصادی
وی با بیان اینکه ورود رایتل به بازار سرمایه با هدف ایجاد منافع اقتصادی، انجام میشود، گفت: «ما میخواهیم با بورسیشدن رایتل منافع اقتصادی برای سهامدار ایجاد کنیم و این منافع اقتصادی را در ارائه سرویسها و خدمات جدید به مستمریبگیران سازمان تامین اجتماعی به کار گیریم. علاوه بر این، از طریق همافزایی با بدنه وزارت رفاه اقدامات موثر انجام دهیم.» وی عرضه رایتل به بورس را یک الزام استراتژیک دانست و تاکید کرد: «فکر میکنم رایتل تا یکسال ونیم آینده به جایی میرسد که من اسمش را ساحل آرامش و سکوی ثبات میگذارم و دیگر از آن نقطه رایتل به عقب بازنمیگردد و رو به جلو میرود. در آن مقطع منابعی وجود دارد که میتوان در حوزههای مختلف سرمایهگذاری کرد و حتما آن موقع شستا و سازمانتامیناجتماعی هم به کمک میآیند.» رضاخواه گفت: «شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی، کسبوکارهای متنوعی دارد و ۹ هلدینگ در زیرمجموعهاش است. به نظر من یکی از نقاطی که رایتل میتواند روی آن سرمایهگذاری کند، نه این فضای بسیار متراکم و به قولی اقیانوس قرمز کسبوکارهای استارتآپی در حوزه B2C است که میتواند به سبک B2B بیزینسهای enterprise حرکت کند. آن روز اگر ما در زیرساخت ۵G آماده باشیم، شاید اصلا تمرکز را روی بیزینسهای B2B و smart factory و بیزینسهایی که به آن اقیانوس آبی میگویند و اشباع نیست، بگذاریم. رایتل به خاطر وضع سهامدارش میتواند با استفاده از همافزایی با سهامدارش در آن حوزهها ارزشآفرینی زیادی برای صنعت کشور کند.»
موانع ورود
سکاندار رایتل با اشاره به یکی از چالشهای این شرکت خدمات ارتباطی برای ورود به بورس، ادامه داد: «ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که سهامداران با همه چالشهایی که با آن روبهرو هستند، داخل مجموعه سرمایهگذاری کنند. اما مطمئن هستیم که وقتی رایتل وارد بازار بورس شود، سهام رایتل با سرعت به مجموعههای خصوصی، عمومی واگذار میشود و آن مجموعههای جدید سرمایهگذاری میکنند. از این طریق چالش سرمایهگذاری رایتل برطرف خواهد شد.» وی با اشاره به تاثیر افزایش سرمایه رایتل بر توسعه این شرکت، گفت: «بخش زیاد سرمایهگذاری که در رایتل انجام میشود، با تمام حمایتهای شستا از محل عملیات شرکت و سودآوری اخیر است و این امر باعث شد شرکت در دو سال گذشته در مسیر توسعه حرکت کند، هرچند آهسته ولی باعث افزایش تعداد مشترکین و افزایش ترافیک شود. در یک سال و نیم گذشته ۶۰۰ تا از هزار سایت شبکه رایتل در تهران به ۴G+ تبدیل شده است.» رضاخواه اعلام کرد: «رایتل تنها اپراتوری است که بیش از نصفی از سایتهای آن هنوز ۳G است. ما در یک برنامه مشخص دنبال این هستیم که در ظرف یک سالونیم تا دو سال آینده، رایتل سایت ۳G نداشته باشد. همه سایتهای ما یا ۴G یا ۴G+ باشد که این مورد احتیاج به سرمایهگذاری دارد. امیدواریم حضور سهامداران جدید در سازمان بورس به ما در جذب سرمایه برای این روند توسعه یاری برساند.»
معمای سودآوری
این فعال حوزه ارتباطات، با گرهگشایی از معمای سودآوری اخیر رایتل، گفت: «در اغلب نقاط ساختار هزینه را اصلاح و خیلی از تامینکنندههای خارجی را با تامینکنندههای داخلی جایگزین کردیم. درحال حاضر پیشرفتهترین زیرساختهای IT را با یکدهم قیمت توسط شرکتهای داخلی مدیریت میکنیم. این صرفهجوییها که در هزینههای جاری ایجاد شده است را با شرکتهای داخلی انجام دادیم و منافع حاصل از آن را در توسعه شبکه صرف کردیم. واقعا اگر کسی بخواهد به معمای توسعه در رایتل بپردازد و ببیند چگونه این معما حل شد، شاید سرنخ آن همین نقطه باشد.» وی تاکید کرد: «ما در دو سال گذشته یک عدد نزدیک به ۶۰۰-۷۰۰ میلیارد تومان از محل منابع خود شرکت سرمایهگذاری کردیم. باید بدانید که رایتل به خیلی از تامینکنندههایش بدهکار بوده است. در گذشته علاوه بر زیانانباشته ما یک بدهیانباشته هم داشتیم که خیلی از بدهیها را دادیم و همزمان منابعمان را صرف توسعه کردیم.» مدیرعامل رایتل، اثرگذاری برای مستمریبگیران را از جمله بزرگترین انگیزههای رایتل برای ورود به بورس دانست و گفت: « عرضه رایتل در بورس نقدینگی برای سهامدار ما ایجاد میکند. سازمان تامین اجتماعی و شستا در طول سالهای گذشته سرمایهگذاری بسیار زیادی در رایتل انجام داده بودند و این سرمایهگذاری نه تنها سودی برای این مجموعه، سهامداران و متولیان اصلیاش نداشت بلکه زیانده هم شده بود. ما هر روز بیش از قبل علاقهمند هستیم رایتل سودآور و زیانانباشتهاش صفر شود و بتواند به سهامدارش سود دهد که در حال حاضر صددرصد آن در اختیار سازمان تامین اجتماعی است. این امر انگیزه زیادی به من و همکارانم میدهد.» وی تاکید کرد: «یکی از دلایلی که ما دوست داریم این اپراتور در بازار سرمایه عرضه شود این است که رایتل در ادوار مختلف قیمتگذاری شده و آخرین بار اردیبهشت ۱۴۰۰ بود که در تجدید ارزیابی شستا به عنوان یکی از داراییهای آن، در حقیقت یک ارزش تازهای روی آن گذاشته شد.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد