4 - 07 - 2024
چالشهای صنعت بتن آماده در ایران
«جهانصنعت»- صادقی رییس هیاتمدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی در نشست خبری اظهار داشت: صنعت بزرگ بتن آماده نقش بسزایی را در توسعه و ساختوساز کشور داراست و اهمیت آن به لحاظ کمی و کیفی، تاثیر مستقیم بر توسعه پایدار کشور و زیرساختهای این مرز و بوم دارد. در همین راستا، تولیدکنندگان بتن آماده در قالب کانون سراسری انجمنهای صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی کشور اولین هدف خود را بر افزایش سطح کیفی بتن آماده گذاشته و با برگزاری نمایشگاه همایش و دورههای آموزشی تخصصی برای همه دستاندرکاران صنعت بتن آماده و ساختوساز کشور اعم از مهندسان ناظران تولیدکنندگان بتن مسوولان کنترل کیفیت کارخانههای تولید بتن آماده و سیمان و شن و ماسه رانندگان تراک میکسر و اپراتورهای پمپ انتقال بتن و… سعی بر ارتقای سطح علمی و کیفی این صنعت را داشته است.
مشکلات صنعت بتن در ایران؛ از طول عمر پایین کامیونها تا معضلات بتن دستی
کریمی دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی نیز در این نشست خبری گفت: در دوره قبل هم چیزی که بیان میشد این بود که تمام سعی خودتان را بکنید تا انقولتی در چیزی که مینویسید نباشد. الان بتنهای دستی به معضل تبدیل شده است. در آن زمان با اینکه آقایان از ما شناخت دارند باز هم گفتیم در جهت منافع صرف حرف میزنیم. چیزی که مسلم است حفظ منافع اعضا بوده اما تفاوت بتن دستی و استاندارد در حفظ منافع ملی یا نابود کردن منافع است. معضل این است که کسانی معمولا در مورد این قضیه قانون مینویسند که تاکنون بتن نریختند. او ادامه داد: مدتی پیش به اتفاق گروهی دنبال ماشینهای چینی رفتیم. از ما پرسیدند چرا به جای ماشینهای چینی خودروهای اروپایی نمیآورید؟ در جواب گفتم همین الان اگر پول نقد هم داشته باشیم نمیتوانیم ماشین اروپایی وارد کنیم؛ همین ماشینهای چینی هم از صدقه سر فروش نفت با تخفیف و تهاتر است. در نمایشگاه چهار روزهای که از ۲۹خرداد شروع شد، شرکتهای آرین دیزل، پیلسان از زیرمجموعههای ماموت و شایان دیزل را که تولیدکننده و مونتاژکننده کامیون هستند به نمایشگاه آوردیم و با هر سه تفاهمنامهای منعقد کردیم که در حال حاضر در مورد جزئیات آن گفتوگو میکنیم تا بتوانیم از این سه کارخانه که واردکننده ماشینهای چینی هستند تحت شرایط خاصی، به ما بتنیها ماشین بدهند.
بریدن ترمز، باعث منهدم شدن چند ماشین شد که یکی از این حوادث منجر به فوت یک نفر و پرتاب شدن ماشین به طرف دیگر جاده شد. با توجه به سراشیبیهای موجود در شهر این موضوع خیلی خطرناکی است. عمر متوسط کامیونها در حال حاضر ۱۵سال است اما قبلا گفته شده بود که بالای ۳۵سال است. در شهرستانها ماشینهایی دیده میشود که بالای ۵۰سال عمر کردند اما در شهرهای بزرگ وضعیت بهتر است. در کشورهایی اروپایی، عمر مفید این ماشینها نهایتا ۱۰سال است. این مساله مختص بتن نیست و تمام صنعت حملونقل کشور درگیر این مشکل هستند. در جادهها مثل جاده کاشان، تمام ماشینهای سنگین در لاین سبقت حرکت میکنند چراکه لاین کندرو به شدت آسیب دیده و جادهها هم به نوبه خود باعث بالا رفتن استهلاک ماشینها میشوند.
چالشهای صنعت بتن و راهکارهای بهبود کیفیت در ایران
رحمتی رییس کمیته فنی کانون سراسری انجمنهای صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی در ادامه این نشست توضیحاتی را در مورد ماهیت این کانون داد و گفت: براساس قانون، اگر ما حداقل پنج انجمن صنفی از یک موضوع متحد داشته باشیم، این پنج انجمن میتوانند تشکیل کانون سراسری در کشور بدهند و در صنایع دیگر هم وجود دارد. به همین دلیل زمانی که متوجه شدیم در اکثر استانها انجمنهای صنفی تولیدکنندگان بتن آماده وجود دارد به ابتکار آقای کریمی از سال ۸۷ که ایشان این ایده را مطرح کردند تا این اتحاد ایجاد شود تا سال ۹۶ همچنان پیگیر بودند تا نهایتا این تشکل سراسری که از انجمنهای صنفی تولیدکنندگان بتن آماده تشکیل شده، شکل بگیرد. این کانون تصمیمگیریها و تصمیمسازیها در ارتباط با دستگاههای دولتی یعنی قوای مجریه، مقننه و سایر دستگاههای دولتی را متولیگری میکند. مشابه همین کانون در ایالات متحده هم به نام NRCA وجود دارد. در اروپا هم به نام ERMCO وجود دارد.
او ادامه داد: در آمار رسمی سال ۲۰۲۲، کشور ایران به عنوان هشتمین کشور تولیدکننده سیمان در جهان معرفی شده است، در صورتی که در بسیاری از زمینهها ایران کشوری توسعه یافته نیست. دلیل اینکه در بخش سیمان رتبه هشتم را کسب کردیم این است که سیمان به شدت انرژیبر و در عین حال هم آلایندهساز است. به همین دلیل کشورهای پیشرفته از توسعه کمی سیمان توسط خودشان عقبنشینی کردند و از کشورهایی که انرژی رایگان و ارزان دارند خریداری میکنند و متحمل آلودگیهای زیستمحیطی میشوند.
رحمتی در ادامه گفت: کیفیت بتن در کشور ما براساس استاندارد ملی ۶۰۴۴ در سازمان ملی استاندارد تعریف شده و از سال ۸۱ این استاندارد اجباری اعلام شده به این معنی که تولید، توزیع، انبار و تبلیغ این کالا در حالی که فاقد نشان استاندارد باشد، جرم محسوب میشود و مجازات دارد. ما از سال ۸۱ شاید در تدوین بیش از ۱۵۰ استاندارد ملی دیگر که مورد نیاز استاندارد ۶۰۴۴ است، دست داشتیم.
رییس کمیته فنی کانون سراسری انجمنهای صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی ادامه داد: بتن چند جز اصلی دارد؛ سنگدانه یا شن و ماسه، سیمان، آب و افزودنیهای شیمیایی. کشور ما، آتشفشانهای خفته بسیاری مثل سهند و دماوند دارد. بسیاری از شهرهای ما و توسعه تمدنی ما در کوهپایهها انجام شده چون در اقلیم ایران در این مناطق آب وجود دارد. در این مناطق بتن تولید میشود و درمناطق آتشفشانی، شنوماسههای موجود، اصطلاحا ایجاد سرطان بتن میکند، یعنی در دو سال ابتدایی تولید، بتن مقاومت بسیار بالایی دارد و رضایتبخش است ولی در گذر زمان واکنشهای مخربی درون آن رخ میدهد که بعد از ۱۲سال بتن اولیه به کاهگل یا یک تیر چوبی تبدیل میشود. ما از این موضوع بیخبر هستیم چون روی آن را با سنگ و سرامیک پوشاندیم. در کشوری که منابع سنگدانه چنین ویژگی خطرناکی دارد و عواقب آن را به زودی متحمل خواهیم شد، قطعا شاهد متروپلهایی خواهیم بود که خودبهخود تخریب خواهند شد بدون هیچ زلزله یا چیز دیگری، باید توجه ویژهای به این موضوع شود. او ادامه داد: ما در این شرایط باید از سیمانهای آمیخته استفاده کنیم نه سیمانهای تیپ یک یا تیپ دو. این مدل سیمان در اروپا حتی در مقادیر کم هم یافت نمیشود که در ایران به وفور تولید و مصرف میشود؛ چون این کشورها با وجود آتشفشانهای خفته خود بیسروصدا از سیمانهای آمیخته استفاده میکنند که این واکنش سرطان خنثی شود. سیمانهای آمیخته میتواند مصرف انرژی را هم در کشور کاهش دهد چون مصرف انرژی کمتری دارند. کشور را از تاسیس نیروگاههای برق جدید با وجود کمبود برق، بینیاز میکند، آلودگی زیستمحیطی کمتری در کشور تولید میکند، یعنی تماما منفعت به حساب میآید. اگر ما به سمت این موضوع نرویم، نمیشود باور کرد که بدون قصد و عمدی بوده است.
او درخصوص سایر معضلات اینگونه بیان کرد: در زمینه پمپاژ مشکلات بسیاری داریم؛ پمپهای بتن اساسا وارداتی هستند. این پمپها به دلیل تحریم استوک کشورهای مختلف دنیا در امارت هستند که از روی خودرو باز میشوند چون اجازه وارد کردن ماشین را نداریم و روی کامیونهای فرسوده موجود نصب میشود و ماشین قابلیت تامین توان مورد نیاز برای پمپ را ندارد. مشکل اصلی، کشته شدن صدها هزار نفر ایرانی در آینده نزدیک است چون این پمپهای روی ماشین اشتباه نصب میشود و نمیتواند بتن خمیری را پمپ کند، راننده هم برای حل این مشکل آب به بتن میبندد تا شل شود و پمپاژ شود. این بتن حکم سیانور را دارد و به محض ورود آب به بتن، به کاهگلی تبدیل میشود که ظاهر بتن دارد. هر روزه هزاران مترمکعب بتن به این شکل در ساختمانهای مردم در کل کشور ریخته میشود و کشور را آسیبپذیر میکنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد