13 - 01 - 2022
پیشگامی مردان در جراحیهای زیبایی
ایسنا- طی دو ماه اخیر اخباری مبنی بر به کما رفتن و بعضا فوت افراد حین انجام عملهای زیبایی به گوش رسید. فارغ از میزان قصور پزشکی در بروز این اتفاقات، چرایی ولع برخی افراد برای انجام جراحیهای زیبایی بدون وجود ضرورتی برای انجام آن همچنان مورد سوال است. به طوری که دامنه این عملهای زیبایی از جراحی «بَلبَله گوش» گرفته تا برداشتن چربی پشت پلک «پُفی» و «پیکر تراشی» روزبهروز گستردهتر و بر مراجعان آن افزودهتر میشود و به نظر میرسد در این دوئلِ «ضرورت» و «ولع»، تفاوتی میان افراد از بعد جنسیت و حتی میزان و سطح سواد وجود ندارد.
صفحات کلینیکهای زیبایی در فضای مجازی را که باز میکنی تنوع و زیبایی از ابتدا تا انتها مسحورت میکند. دیگر همانند ۲۰ سال پیش نیازی نیست به دنبال پزشکی برای اعمال زیبایی پرس و جو کنی؛ اینجا پر از عکسهای قبل و بعد و بعضا ویدئوهایی از تعریف و تمجید دریافتکننده خدمات زیبایی درباره این عملهاست.
بر خلاف باور عامه که اغلب زنان را طرفداران پر و پا قرص این خدمات زیبایی به شمار میآورند، گرایش مردان به انجام این عملهای زیبایی به ویژه طی سالهای اخیر غیرقابل کتمان است و این را میتوان از تصاویر منتشر شده در صفحات همین کلینیکهای زیبایی و قیاس آن با سالهای قبل به خوبی فهمید.
در برخی از تصاویر که با نیت تبلیغات برای جذب مشتری و ترغیب افراد از آنها استفاده شده، آنچنان تفاوت قبل و بعد از عمل فاحش است که برای انجام عملها وسوسه و در مقابل بعضا ویدئوی موجود از انجام عملها نیز به قدری دلخراش است که از سپردن تن به تیغ جراحی پشیمان میشوی.
نظرات ثبت شده در زیر تصویری پیش و پس از یک عمل زیبایی نیز قابل تامل است. یکی از کاربران در زیر تصویری که از پشت سر یک فرد برای نشان دادن میزان فاصله گوشها از سر و با عنوان جراحی «بَلبَله» گوش گرفته شده، نوشته است «مگر گوش طبیعی خودش چه ایرادی داشت؟» و دیگری در پاسخ به این کاربر نوشته است «اینطوری بیشتر بهش میاد.»
فارغ از اینکه بخشی از مخاطبان این عملهای زیبایی به منظور درمان و برای رفع مشکلات فیزیکی که مانعی در سلامت آنها ایجاد کرده است به انجام این عملها روی میآورند، بخشی از مخاطبان و طرفداران این جراحیها بدون داشتن هیچ نقصی و صرفا برای ایجاد تنوع در ظاهر و یا افزایش اعتمادبهنفس خود زیر تیغ جراحی میروند و به نوعی میتوان گفت جراحی زیبایی جزو جداناپذیر سبک زندگی این زنان و مردان شده است.
از سوی دیگر بعضا این عملها از روند طبیعی خود خارج شده و افراد به جراحیهای دوباره و چندباره یک عضو بدن خود روی میآورند.
دکتر تهمینه شاوردی عضو هیاتمدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان با بیان اینکه در حال حاضر انجام عملهای زیبایی به بخشی از سبک زندگی زنان و دختران تبدیل شده است، درباره تاریخچه شدت گرفتن عملهای زیبایی در ایران گفت: جراحی پلاستیک در ایران ابتدا با رینوپلاستی (جراحی بینی) شروع شد. به طوری که بیشترین میزان عملهای جراحی زیبایی را به خود اختصاص داده بود و در آن زمان روند جراحیهای زیبایی چندان گسترده نبود و این عملها از نیمه دهه ۸۰ در ایران به شدت افزایش یافت.
این جامعهشناس، عواملی همچون افزایش اعتماد به نفس، زیباتر شدن و مورد توجه قرار گرفتن را از جمله علل شدت گرفتن عملهای زیبایی دانست و این را هم گفت که در عین حال ویژگیهای فردی نظیر وضعیت تاهل فرد، پایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد و میزان تحصیلات افراد نیز میتواند رابطه مثبت و یا منفی با این عملها داشته باشد.
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در عین حال گرایش به انجام عملهای زیبایی را دارای گسترهای جهانی عنوان کرد و با بیان اینکه برخی متغیرها، عملهای زیبایی را از یک امر خودخواسته به یک نیاز و ضرورت تبدیل کرده است، توضیح داد: برای مثال تقلید از شخصیتهای سینمایی و تلویزیونی خارجی، سلبریتیها و همچنین کاربران شبکههای اجتماعی منجر به ضروری شدن عملهای زیبایی برای برخی از افراد شده است. در واقع به نظر میرسد که کاربران از این افراد و مدلهای مختلف گرتهبرداری کرده و الگوها و سبک زندگی خود را از میان کنشگران این شبکهها برمیگزینند.
مردان وارد میدان میشوند
این پژوهشگر همچنین گفت که آمار دقیقی از نوع عملهای زیبایی مردان در دسترس نیست و مطالعات پراکندهای در این راستا انجام شده که بیانگر گسترش چشمگیر گرایش مردان به عملهای زیبایی است.
وی با بیان اینکه عملهای زیبایی طی دهههای اخیر دستخوش تغییراتی از نظر میزان و همچنین تنوع شده است، تصریح کرد: تا چند دهه پیش عملهای زیبایی صرفا مورد اقبال خانمها بود و محدود به عمل بینی میشد اما به تدریج مردان نیز به انجام عملهای زیبایی راغب شدند و سایر اعضای بدن نیز در حوزه عملهای زیبایی قرار گرفتند. عملهای زیبایی به عنوان بخشی از سبک زندگی زنان و دختران جوان طی دهههای اخیر مورد توجه دختران و زنان جوان قرار گرفته است اما گرایش مردان جوان و حتی سالمند به انجام عملهای زیبایی قابل اعتنا است که به عنوان پدیدهای در سراسر جهان به آن پرداخته میشود.
شاوردی معتقد است که گرچه به لحاظ فرهنگی هنوز جامعه ما پذیرای عملهای زیبایی مردان همانند زنان نیست اما روند رو به افزایشی در این امر دیده میشود.
عضو هیاتمدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان رواج اعمال زیبایی را تنها مربوط به ایران ندانست و با بیان اینکه شبکههای اجتماعی تاثیر قابلتوجهی در این امر دارد، ادامه داد: در کنار تبلیغات متنوعی که در این شبکهها درباره عملهای زیبایی انجام میشود، رفتار و سبک زندگی سلبریتیها و اینفلوئنسرها نیز در گرایش مردان و زنان به انجام این عملها تاثیر دارد. تشویق خانواده، خویشاوندان و دوستان نیز در انجام عملهای زیبایی بیتاثیر نیست.
کدام عملهای زیبایی در بین زنان و کدام عملهای زیبایی در بین مردان رواج بیشتری دارد؟
به گفته این پژوهشگر حوزه زنان، عملهایی نظیر عمل بینی، سینه، زاویهدار کردن چانه، لیفت گردن، گونهگذاری یا پروتز گونه، متقاضیان بیشتری در میان زنان و دختران دارد. این پژوهشگر همچنین گفت که عمل بینی و بوتاکس بیشتر مورد استقبال مردان جوان و جراحی پلک و لیفت گردن بیشتر مورد استقبال مردان میانسال است و از سوی دیگر ترمیم مو نیز یکی از عملهای زیبایی است که در همه سنین در مردان دیده میشود.
شاوردی تصریح کرد: مردان مسنتر به عملهایی مانند بوتاکس صورت برای کاهش چین و چروک و یا عمل «بلفاروپلاستی» برای افتادگی پلک چشم روی میآورند که آنها را جوانتر نشان دهد. به عبارتی این مردان تمایل دارند جوانی خود را بازیابند و این در حالی است که مردان جوانتر بیشتر عمل بینی انجام میدهند.
اغلب عملهای زیبایی زنان بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی انجام میشود
این جامعهشناس در ادامه به پژوهش خود با عنوان «تاثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی زنان و دختران با رویکرد آینده پژوهشی» که طی سال گذشته و در شش استان تهران، شیراز، اهواز، شهرکرد، همدان، کرمان و از میان شهرهای محروم، نیمهبرخوردار و برخوردار انجام شده اشاره کرد و درباره نتایج آن گفت: طی این پژوهش پرسشهایی پیرامون عملهای زیبایی از زنان و دختران ۱۵ تا ۶۵ سال انجام شد و نتایج نشان داد که بیشتر عملهای جراحی خانمها یعنی ۴/۱۹ درصد در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال و ۵/۱۸ درصد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال انجام میشود.
به گفته وی، در پژوهش یادشده از میان ۱۴۱۸ زنان و دختران جوان که مورد سوال قرار گرفتند ۸/۴۵ درصد اظهار کردهاند که با عمل جراحی زیبایی موافق هستند.
رابطه مستقیم افزایش میزان تحصیلات با افزایش تزریق ژل و بوتاکس در زنان
به گفته شاوردی و بر اساس نتایج این پژوهش، تزریق ژل و بوتاکس بیشتر در میان زنان و دختران ۴۱ تا ۵۰ ساله با ۶/۲۶ درصد و در زنان و دختران ۵۱ سال و بیشتر با ۴/۲۰ درصد انجام میشود.
این جامعهشناس افزود: در عین حال نتایج این پژوهش نشان میدهد که با افزایش میزان تحصیلات زنان استفاده از بوتاکس و ژل افزایش مییابد. زنان و دخترانی که تحصیلات فوقلیسانس و دکترا دارند با ۷/۲۱ درصد بیشترین مشتریان اینگونه کارهای زیبایی هستند.
عمل بینی در زنان مجرد و تزریق ژل و بوتاکس در زنان متاهل بیشتر است
وی افزود: همچنین استفاده از ژل و بوتاکس در میان زنان متاهل با میزان استفاده ۴/۲۸ درصد بیشتر از مجردین با میزان استفاده ۹/۱۳ درصد است و این در حالی است که عمل بینی بیشتر در میان زنان مجرد انجام میشود.
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی افزود: مطابق با این پژوهش ۲/۲۲ درصد زنانی که کارشناس ارشد و بالاتر بودهاند و ۲/۱۹ درصد آنهایی که مدرک کارشناسی داشتهاند بینی خود را عمل کردهاند و این میزان برای زنان و دختران دیپلم و کمتر ۳/۲۱ درصد است.
عضو هیاتمدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان ادامه داد: طبق پژوهش مذکور جراحی بینی با ۷/۱۶ درصد، تاتوی صورت یا بدن با ۲/۲۵ درصد تزریق ژل یا بوتاکس با ۹/۱۶ درصد سوراخ کردن بینی، لب یا ابرو با ۱۲ درصد، برنزه کردن یا سولاریوم با ۹ درصد و استفاده از لنزهای رنگی با ۱/۲۴ درصد از اقداماتی است که زنان و دختران برای زیبایی بیشتر انجام دادهاند.
با افزایش میزان تحصیلات گرایش به عمل بینی در زنان بیشتر میشود
شاوردی افزود: نتایج همین تحقیق نشان داده که ۴/۳۱ درصد پاسخگویانی که با انجام جراحیهای زیبایی موافق هستند، کمتر (۱ تا ۲ ساعت در روز) از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و این میزان در مورد کاربرانی که بیشتر در شبکههای اجتماعی حضور دارند (۵ ساعت و بیشتر) ۵/۵۹ درصد است.
همچنین ۴/۴۱ درصد زنان و دخترانی که تحصیلات لیسانس و بالاتر داشتهاند، عمل بینی انجام داده و تنها ۶/۱۳ درصد کسانی که دیپلم داشتهاند این عمل را انجام دادهاند. به عبارتی نتایج نشان میدهد با افزایش میزان تحصیلات گرایش به عمل بینی بیشتر میشود و شاید این مساله به دلیل اعتماد به نفسی است که زنان و دختران تحصیلکرده در فعالیتهای اجتماعیشان احساس میکنند.
رتبه نخست ایران در جراحی بینی
شاوردی در بخش دیگر سخنان خود به گزارش انجمن بینالمللی جراحی پلاستیک (ISAPS) نیز اشاره و درباره رتبه جهانی ایران در این جراحیها عنوان کرد: مطابق با این گزارش بالاترین میزان عملهای جراحی پلاستیک به ترتیب شامل ایالات متحده آمریکا، برزیل، کرهجنوبی و هند است و ایران در این آمار رتبه بیستم را به خود اختصاص داده است. به گونهای که از هر ۱۰۰۰ نفر شش نفر عمل جراحی انجام میدهند.
با این وجود از نظر نوع جراحی، ایران رتبه اول در جراحی بینی را به خود اختصاص داده است، در حالی که کرهجنوبی و ژاپن در عمل جراحی چشم و پلک رتبه اول را دارا هستند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد