17 - 11 - 2021
پیام مجلس به دولت
«جهان صنعت» – جلسه علنی مجلس صبح دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و مهمترین دستور کار آن هم بررسی صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش بود. از همینرو مجلسیهای یک مهمان مهم داشتند. سیدابراهیم رییسی شخصا آمده بود تا از گزینه پیشنهادی خود دفاع کند. البته برخی از وزرا و اسماعیلی رییس دفتر رییسجمهوری نیز او را همراهی میکردند.
به گزارش «جهانصنعت»- جلسه با خیرمقدم قالیباف به دولتیها شروع شد و بعد هم رضا حاجیپور ضمن ارائه گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات از بررسی صلاحیت و برنامههای وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش، مخالفت اکثریت اعضای این کمیسیون با مسعود فیاضی را اعلام کرد. او گفت: مدرک کارشناسی ایشان مورد تایید قرار گرفته، ولی ایشان فاقد مدرک دکترا است. با وجود جامعیت، واقعگرایی و انسجام در برنامههای ایشان شاخصهای کمی و سنجشپذیر و زمانبندی شده در برنامههای ایشان ذکر نشده است. بین اهداف، راهبرد و رویکردها در برنامه ایشان مرزبندی دقیقی وجود ندارد.
دفاع رییسجمهوری
رییسی که برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش در صحن علنی حاضر بود اما در ادامه به بیان سخنان خود پرداخت و گفت: ما دغدغههای نمایندگان در زمینه آموزشوپرورش را بررسی کردیم و به دکتر فیاضی رسیدیم.
رییسجمهوری با بیان اینکه توصیه افراد در معرفی وزرا موثر نیست، افزود: به هر حال افراد مختلفی معرفی میشوند، اما باید آن افراد با شاخصهای ما همخوانی داشته باشند. من تا حجتی بین خود و خدا نداشته باشم اگر همه هم جمع شوند کسی را معرفی نمیکنم باید آن فرد شایستگی لازم را احراز کرده باشد. دکتر فیاضی کلاس، مدرسه و تعلیم و معلم را میشناسد. سالها هم معلم آموزشی بوده و هم پرورشی، محتوای درسی را میشناسد، مدیر کل بوده و در مقطعی هم مسوول فناوری وزارتخانه بوده و با زیرساختهای آموزشوپرورش آشنایی دارد.
رییسی البته بعد از استماع گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره صلاحیت مسعود فیاضی و دفاع از برنامههای دولت و فیاضی به عنوان گزینه پیشنهادی آموزشوپرورش، جلسه مجلس را با بدرقه تعداد زیادی از نمایندگان ترک کرد و منتظر اعلام نظر مجلسیها نشد.
مخالفان چه گفتند؟
در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش، احمد محرمزاده یخفروزان، نماینده مردم اهر و هریس به عنوان مخالف، مدرک دکتری مسعود فیاضی را بیارتباط توصیف کرد و گفت: منظور وزیر پیشنهادی از تقویت حیات طیبه و تقویت نگرش آخرتگرایانه بر دامنه تربیت کودک و نوجوان ایرانی به زبان ساده چیست؟
همچنین حجتالاسلام محمد باقری، نماینده مردم بناب تاکید کرد: فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را برعهده نداشته و حتی سابقه مدیر کلی هم ندارد چگونه میتواند وزیر آموزشوپرورش باشد.
در جریان این جلسه، محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش با تاکید بر اینکه باید به استعلامات کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش توجه جدی شود، افزود: در فضای مجازی و رسانهای بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است که انتظار میرود وزیر به آن پاسخ دهد.
سیدکاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی از دیگر مخالفان فیاضی گفت: آقای رییسجمهور، آموزشوپرورش آدمهای متخصص، علمی و فرهنگی کم ندارد، چرا باعث رنجش فرهنگیان از خود میشوید.
نظر موافقان
در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش، حجتالاسلام موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن حمایت از فیاضی گفت که جبهه بزرگی از فرهنگیان و دغدغهمندان حمایت خود از وزیر پیشنهادی را اعلام کردند. با توجه به برنامههایی که وزیر ارائه کرد باید گفت این برنامهها میتواند در آموزشوپرورش تحول گستردهای را ایجاد کند.
عباس گودرزی نماینده بروجرد هم با بیان اینکه برخی در فضای مجازی به دنبال مهندسی کردن ذهن مسوولان هستند، گفت که فیاضی در بدنه آموزشوپرورش نبوده اما در این وزارتخانه مامور به خدمت بوده و برای حل مشکلات آموزشوپرورش راهحل دارد.
زهره الهیان نماینده تهران از دیگر موافقان فیاضی بود که گفت در حال حاضر دانشآموزان با موبایل و تبلتهایی برای آموزش مجازی روبهرو هستند که باعث میشود خوراک مسموم و فضای مجازی ذهن آنها را تحت تاثیر قرار دهد؛ آقای فیاضی برای اینترنت پاک و سیمکارت پاک دانشآموزان برنامه دارد.
همچنین حجتالاسلام علیرضا سلیمی عضو هیاترییسه مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش صد و اندی برنامه عملیاتی به مجلس ارائه کرده، خواستار توجه نمایندگان به برنامههای وی شد.
حرفهای گزینه پیشنهادی
در ادامه جلسه علنی مسعود فیاضی ضمن تشکر از مخالفان و موافقانش با بیان اینکه یک مدیر تحولگرا هستم و نقشه تحول در دست بنده است، گفت: تنها دغدغه ارتقای آموزشوپرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارتخانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهشهای مجلس هستم و شأن نمایندگی را میشناسم به همین خاطر در مورد رای نمایندگان خاضع هستم.
بعد از دفاعیات وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش، محمدباقر قالیباف از وزرای دولت خواست که مجلس را ترک کنند و اعلام کرد که کارتها برای اعلامنظر بین آنها تقسیم شود و رایگیری آغاز شد.
نتیجه نهایی
در نهایت نمایندگان با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش رای اعتماد ندادند.
گفتنی است، فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش در دولت سیزدهم است. پیش از او حسین باغگلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزشوپرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
محمدباقر قالیباف بعد از اعلام رای مخالفت مجلس با وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش گفت: آقای فیاضی موفق به اخذ رای اعتماد از نمایندگان به عنوان وزیر آموزشوپرورش نشد. از رییسجمهور آقای دکتر رییسی خواهش میکنم در اسرعوقت وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش را معرفی کند چون واقعا این وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی است.
لازم به ذکر است، آنطور که سخنگوی هیاترییسه مجلس در حاشیه جلسه علنی و در جمع خبرنگاران اعلام کرد، رییسجمهوری هفت روز از فرصت اولیه ۹۰ روزهاش زمان دارد تا گزینه پیشنهادی آموزشوپرورش را به مجلس معرفی کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد