2 - 08 - 2022
پول ساختارها را تغییر میدهد!
«جهانصنعت»- بعد از مدتها کشمکش کنکور یک شریک جدی پیدا کرد تا شرط ورود به دانشگاه ریل عوض کند. حالا در کنار آزمون سراسری پای مدرسه هم به ماجرای ورود دانشآموزان به دانشگاه باز شده است. قرار است از سال آینده سهم کنکور آهسته آهسته کم شود تا مدرسه نقش پررنگتری برای پذیرش دانشآموزان ایفا کند، طوریکه برای سنجش علمی آنها سهم معدل در سه سال آخر تحصیل به ۶۰ درصد میرسد و آزمون سراسری ۴۰ درصد تاثیرگذار خواهد بود. اما این تغییر و تحولها چندان هم ساده سپری نشد، با وجود اینکه سازمان سنجش به عنوان متولی برگزاری آزمون گفته بود کنکور ۱۴۰۲ هیچ تغییری نخواهد داشت در نهایت رای شورای عالی انقلاب فرهنگی به کرسی نشست و با ابلاغ رییس جمهور تغییرات مدنظر آنها برای آزمون سال بعد رنگوبوی اجرایی به خود گرفت.
تفاوت نظر میان سازمان سنجش و شورای عالی انقلاب فرهنگی یکبار دیگر پای ایده تعارض منافع را به میدان بازیِ ورود به دانشگاه باز کرد، ایدهای که اگرچه هیچ وقت شفاف نبوده اما مانند سایه بر سر آزمون سراسری وجود داشته و حالا احتمالا بر سر آزمونهای نهایی مدرسهها وجود خواهد داشت، براساس این ایده روشهای جذب دانشآموزان به دانشگاه میتواند نسبت زیادی با انگیزههای مالی داشته باشد. به تعبیر محمدرضا نیکنژاد، کارشناس حوزه آموزش: «هرجا که پول وارد میشود تمام سازوکار و ساختارها را به سود خودش تغییر میدهد.»
حداقل در سالهای گذشته، رشد قارچگونه کلاسهای آموزش خصوصی تستزنی و کنکور شاهدی بر ورود پول به مساله قبولی در دانشگاهها است، اما اگر قبلا موسسههای خصوصی کنکور بازیگران اصلی ورود به دانشگاه بودند حالا به نظر میرسد با قوانین جدید مدرسههای خصوصی هم میتوانند بازیگر جدید این عرصه شوند. به گفته نیکنژاد در گفتوگو با خبرآنلاین: «مافیای کنکور اتاق فکر دارند و دارای تجربه هستند، آنها بلدند که خودشان را با تغییرات چگونه هماهنگ کنند.» او ادامه میدهد: «گاهی میان تصمیمگیران افرادی وجود دارند که مجتمعهای آموزشی غیردولتی دارند، ممکن است خودشان سهامدار این مجتمعها باشند یا مدرسه غیرانتفاعی داشته باشند، بنابراین دور از انتظار نیست که با نظر آنها گزینش دانشگاه به جای سازمان سنجش به مدرسه منتقل شود.» بهنظر میآید شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ورود به دانشگاه تصمیم درستی گرفته است، دست کم تصمیم آنها آموزشیتر است؛ البته اگر روی مدرسهها نظارت و پیگیری نباشد آنها هم دچار فساد میشوند.
با این حال به نظر میرسد کارشناسان با تغییرات احتمالی پیشرو برای کنکور سراسری و افزایش سهم مدرسهها در قبولی دانشآموزان موافق هستند. نیکنژاد با اشاره به همین مساله بیان میکند: «اما تعارض منافع و آسیبهایی که در کنکور وجود دارد، و سالها کارشناسان راجع به آن حرف میزنند، بیشتر از چیزی است که قدرت بیشتری به مدرسه برسد، لذا با این وجود از منظر آموزشی سنگینی کفه ترازو را به ساختار جدیدی که برای ورود به دانشگاه طراحی شده است میدهم، بهنظر میآید شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم درستتری گرفته است، دست کم تصمیم آنها آموزشیتر است. البته اگر روی مدرسهها هم نظارت و پیگیری نباشد و اگر ساختار درستی برای آن درنظر گرفته نشود، آنها هم دچار فساد میشوند و حقوق فردی و اجتماعی دانشآموزان آسیب میبیند.»
او در پایان میگوید: «لذا این ساختار نیاز به نظارت بیشتر دارد و نهادهای تصمیمگیر باید تصمیم جدی بگیرند، اینکه ساختار از کنکورمحوری به سمت معدلمحوری تغییر کند و تمرکز آزمونها از کنکور کم شود و به مدرسه اضافه شود آسیب زیادی به مافیایی که گفتیم نمیزند، تا موقعی که با اصل آنها مقابله نشود این گروهها کار خودشان را انجام میدهند، بنابراین قطعا در این تصمیمگیریها تعارض منافع وجود دارد.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد