25 - 12 - 2016
پشتوانه جدید برجام
گروه حملونقل- شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که مذاکرات خود برای خرید هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس را از چند ماه قبل آغاز کرده بود سرانجام در واپسین روزهای هفته قبل قرارداد نهایی خرید ۱۰۰ فروند هواپیما را با این شرکت به امضا رساند. این قرارداد در پی امضای توافقنامهای است که بهمنماه سال گذشته (ژانویه سال ۲۰۱۶) در پاریس به امضا رسید، اکنون نیز امضای نهایی مدیران ایرانایر و ایرباس پای آن است. به دنبال انعقاد این قرارداد پایگاه اینترنتی شرکت هواپیمایی ایرباس در بیانیهای رسما فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای جدید از چند محصول را به ایرانایر تایید کرد. ایرانایر و ایرباس بر مبنای تعهد (قولنامه) اولیهای که ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ در پاریس امضا شد، قرارداد قطعی برای صد فروند هواپیما امضا کردند.
قرارداد امضا شده بین فرهاد پرورش، رییس و مدیرعامل ایرانایر و فابریس برژیه، رییس و مدیر عامل شرکت ایرباس است و ۴۶ فروند هواپیما از خانواده A330، ۳۸ فروند از خانواده ایرباس A330 و ۱۶ فروند هواپیمای A350 ایکس دبلیو بی را شامل میشود. تحویل هواپیماها از اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد. ایرباس قرار است هفت تا هشت هواپیما را سال آینده تحویل ایران بدهد.
ایرباس به عنوان بزرگترین شرکت هواپیماسازی دنیا، کاملترین طیف هواپیماهای مسافری را که از ۱۰۰ تا ۶۰۰ صندلی دارند، عرضه میکند. همچنین در فرانسه، آلمان و انگلیس، شرکتهای طراحی و تولید دارد و زیرمجموعههای آن نیز در کشورهای آمریکا، چین، هند، ژاپن و خاورمیانه هستند. ایرباس همچنین بالاترین استاندارد آموزش و حمایت از مشتری را از طریق شبکه بین المللی رو به گسترش خود فراهم میکند. بر همین اساس خرید تازه ایران تحول مهمی در صنعت هوانوردی کشور محسوب میشود.
خرید گسترده هواپیماهای ایرباس توسط ایران یکی از مهمترین نتایج اقتصادی برجام تاکنون بوده است که ایران و اتحادیه اروپا از منافع آن بهرهمند خواهند شد. پیش از این ایرانایر طی مذاکره با اتحادیه اروپا به دنبال رفع محدودیت هفت ساله پرواز ایرباس ۳۲۰ به اروپا در پی زمینهچینی برای گشایش در صنعت هوانوردی کشور بود. فعالیت هما با کمیسیون اروپا از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد. یکی از قوانین این کمیسیون تبعیت از
Third Country Operators) TCO) است، به این صورت که هر شرکت هواپیمایی که در نظر داشته باشد از سال ۲۰۱۷ میلادی به اروپا پرواز کند بهجای مذاکره با سازمان هواپیمایی کشوری همان کشور برای میزان انجام پرواز و جزییات آن، با کمیسیون اروپا باید هماهنگی کند.
رفع این محدودیت ها در کنار همکاری ایران با ایرباس که زنجیرهای از نیروی انسانی و کالاهای استراتژیک در اروپا را شامل خواهد شد به منافع بلندمدت دو طرف و گسترش همکاریها کمک خواهد کرد. از سوی دیگر عملی شدن توافقات ایران و ایرباس پیش از قدرت گرفتن کامل جمهوریخواهان در آمریکا اقدامی موثر در بیاثر کردن سنگاندازیهای آنهاست. اتحادیه اروپا نیز امیدوار است این حجم بالا از فروش هواپیما به ایران بتواند متضمن اشتغالزایی و کسب منافع اقتصادی باشد. در داخل ایران نیز برای دولت روحانی که در آخرین ماههای فعالیت خود زیر فشار مخالفان برای لغو برجام قرار گرفته ورود اولین فروند از هواپیماها موفقیت مهمی است.
کاهش سفارشهای ایران
مقایسه تفاهمنامه اولیه ایران و هما با قرارداد نهایی این دو شرکت حاکی از آن است که هفت فروند هواپیمای A330 و ۱۲ فروند هواپیمای دو طبقه A380 از لیست اولیه حذف شده و یک فروند به تعداد ایرباسهای A320 افزوده شده است. از بهمن سال گذشته تا دیماه امسال ۱۸ فروند هواپیما از لیست خرید هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران کاهش یافته که بارزترین آنها ۱۲ فروند هواپیمای دو طبقه A380 است. همچنین در قرارداد نهایی هما و ایرباس هفت فروند هم از تعداد هواپیماهای A330 کاهش یافته و یک فروند به لیست هواپیماهای A320 افزوده شده و به ۴۶ فروند رسیده است.
در این بین تعداد هواپیماهای A350 بدون تغییر مانده و همان ۱۶ فروند تفاهمنامه است. در مجموع ۱۹ فروند هواپیمای A380 و A330 از فهرست نهایی خرید ایرانایر حذف شده است.
پرداخت ایرانایر طی ۱۰ سال
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در تشریح جزییات این قرارداد گفته است: ۱۵ تا ۲۰ درصد منابع مالی این خرید توسط هما و طی ۱۰ سال بازپرداخت میشود. فرهاد پرورش با اشاره به مذاکرات فشرده با شرکت ایرباس طی هفتههای اخیر گفته است تحویل هواپیماهای ایرباس از اوایل سال آینده میلادی آغاز میشود و به مرور طی سالهای آینده سفارشات ایرانایر توسط شرکت ایرباس ساخته و تحویل میشود.
گام نخست در مدرنسازی ناوگان هوایی ایران
فابریس برژیه رییس و مدیرعامل شرکت ایرباس درباره این قرارداد گفته است: «این، یک قرارداد تاریخی است، نه فقط به این علت که راه را برای نوسازی ناوگان ایرانایر هموار میکند. توافق کلی ما، شامل آموزش به خلبانان، عملیات فرودگاهی و مدیریت ترافیک هوایی است بنابراین این توافق همچنین گام نخست و مهمی در راستای مدرنسازی کل بخش هواپیمایی مسافربری ایران محسوب میشود.»
این توافق، مشمول مجوزهای صادراتی دفتر کنترل داراییهای خارجی دولت آمریکا (OFAC) میشود که در ماههای سپتامبر و نوامبر ۲۰۱۶ میلادی صادر شد. این مجوزها برای محصولاتی که در محتویات آنها به میزان ۱۰ درصد یا بیشتر از فناوری آمریکایی استفاده شده، لازم است. ایرباس از نزدیک با مسوولان نظارت بر مقرراتهای مالی در اتحادیه اروپا، آمریکا و سایر جاها هماهنگی کرد تا از درک برجام و تبعیت کامل از آن اطمینان یابد. ایرباس در ادامه نیز با تبعیت کامل از شروط (تعیین شده) در مجوزهای دفتر کنترل داراییهای خارجی دولت آمریکا (OFAC)، عمل خواهد کرد.
قرارداد (ایرانایر و ایرباس) مطابق با اجرای برجام است و از قوانین و دستورالعملهای مربوطه تبعیت میکند و سفارش هواپیماهای مسافری جدید را در کنار بسته کامل هوانوردی غیرنظامی، شامل میشود. خود این بسته نیز شامل آموزش خلبانان و تعمیرات و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی(ATM) ، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی و هماهنگی مقررات رگولاتوری است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد