6 - 09 - 2021
وزن استارتآپها درگردشگری
استارتآپهای گردشگری این روزها به یکی از مهمترین حوزههای گردشگری تبدیل شدهاند که سفر کردن بدون آنها مشکل است. بعد از شیوع کرونا و لزوم در اختیار داشتن گذرنامه واکسن برای سفر به بسیاری از کشورها، استارتآپهای گردشگری اهمیتی دوچندان پیدا کردهاند و بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شرط ورود به کشورشان را در اختیار داشتن گذرنامه واکسن گذاشتهاند که این گذرنامه باید به صورت الکترونیکی ارائه شود و نخستین بخش گذرنامه واکسیناسیون سوابق مصونیت الکترونیکی رسمی یا مورد تایید فرد است.
اتحادیه اروپا، چین و ژاپن در حال کار روی گواهینامههای دیجیتال واکسیناسیون برای سفرهای برونمرزی هستند و در همین حال، بریتانیا هفته گذشته برنامه بخش سلامت عمومی خود را بهروزرسانی کرد تا همزمان با کاهش محدودیتهای سفر، به افرادی که کاملا واکسینه شدهاند اجازه دهد وضعیت خود را هنگام مسافرت به خارج از کشور به طور رسمی نشان دهند.
آزمایشها برای صدور گواهینامه دیجیتال اتحادیه اروپا در حال انجام است که همزمان نتایج تست کووید۱۹ یا بهبود از بیماری را علاوه بر واکسیناسیون روشن میکند. این گواهیها به ساکنان کشورهای اروپایی اجازه میدهد تا به دوستان و اقوام خود در سراسر ۳۰ کشور اروپایی سر بزنند یا برای تفریح به صورت توریستی مسافرت کنند. هنوز مشخص نیست که گواهی مسافران در اتحادیه اروپا که ایستگاههای بازرسی در مرز داخلی ندارند دقیقا از کجا و چگونه بررسی میشود.از سوی دیگر بهترین راه برای برقراری ارتباط و جذب گردشگران ورودی، استارتآپها و سایتهای گردشگری قوی برای رزرواسیون و فروش بلیت است. بنابراین استارتآپهای گردشگری اهمیت بالایی دارند. با این همه این روزها برخی از استارتآپهای ایرانی، از شرایط موجود نهایت بهره را میبرند و قیمت تورها و بلیت پروازها را تا جای ممکن افزایش میدهند. ضمنا با فعالیت استارتآپها هزینههای حملونقل و اقامت به صورت نجومی افزایش یافته است.
لزوم حمایت دولت از استارتآپهای گردشگری
مهدی مرتضوی کارشناس تولید محتوای گردشگری گفت: در زمینه گردشگری حرکتهای خوبی در استانهای گردشگری شروع شده که امیدواریم استارتآپها از طرف دولت و نهادهای دوگانه حمایت شوند، اگرچه استارتآپها افت و خیز خود را دارند و شانس ادامه و رشد در آنها متغیر است اما شروع حرکت بسیار مهم است و در طول مسیر استارتآپ میتواند به رشد لازم برسد.او با اشاره به فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و استارتآپهای گردشگری گفت: گردشگری یکی از موضوعاتی است که در ایران از طریق بخشنامه و توسط سازمانهای قوه مجریه نمیتواند متحول شود، بلکه باید از پایین و لایههای مردم، جوامع محلی و ساکنین بومی اقلیم و استان شکل بگیرد. در حال حاضر نظاممندترین و بهروزترین ساختار برای شکلگیری حرکتهای اقتصادی استارتآپها هستند و تنها راه برای توسعه گردشگری در استان خوزستان شکلگیری استارتآپهای گردشگری است.
مرتضوی با اشاره به کار تیمی و نبود تفکر استارتآپی در افراد حوزه گردشگری اظهار کرد: تفکر غالب در حوزه گردشگری هنوز سنتی است، بنابراین برای تشکیل تیم استارتآپی به دنبال افرادی بودیم که در دو حوزه گردشگری و فناوری ارتباطات تخصص داشته باشند.
یافتن مدل کسبوکار معتبر
سیدرضا علوی مدرس کارآفرینی با اشاره به نقش استارتآپها در گردشگری گفت: پیدا کردن فرصتهای گردشگری و تبدیل آن به کسبوکاری که نو باشد و در سطح ملی یا جهانی ارائه شود، نیازمند تیمهایی است که فرصتهای گردشگری را پیدا کنند و در این حوزه وارد شوند. بنابراین از طریق ابزارهایIT میتوان در حوزه استارتآپ گردشگری ورود کرد.
استارتآپهای گردشگری نیازمند آییننامه اختصاصی هستند
مجید حسیننژاد رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران نیز طی سخنانی خطاب به معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی کشور پیشنهاد داد دستورالعملها و آییننامههای گردشگری به صورت شفاف و مشخص در قالب مجوز الکترونیکی گردشگری تدوین شود.
او با اشاره به طرح نوآفرین وزارت ارتباطات برای حمایت از استارتآپها گفت: وزارت میراث فرهنگی میتواند مشابه چنین طرحی را برای استارتآپهای حوزه گردشگری تعریف کند تا استارتآپهای نوپای صنعت گردشگری به رسمیت شناخته شوند و از مزایای مادی و غیرمادی آن برای رشد و توسعه کسبوکار خود بهرهمند شوند.
حسیننژاد افزود: گردشگری ایران نیازمند گستردهتر شدن زمین بازی است و اگر وزارت میراث فرهنگی در کنار دیگر آییننامههای خود، دستورالعمل و مجوزی ویژه استارتآپهای گردشگری تدوین کند، گامی بزرگ در صنعت گردشگری ایران برداشته خواهد شد.
عدمآگاهی کافی، معضل استارتآپهای گردشگری
روزبه منیری یکی از فعالان در زمینه استارتآپهای گردشگری، «آی لایک ایونت» را نمونهای از یک استارتآپ موفق جهانی نامید و گفت: این استارتآپ براساس رویدادهای سراسر دنیا خدمات گردشگری راه انداخته است. مثلا جام جهانی برزیل را مبنا قرار میدهد و براساس آن خدمات گردشگری تعریف میکند و به نظر سرویسی است که فضای سنتی را فراموش کرده و براساس نیاز کاربر کار راه انداخته است. بومگردی در ایران نیز تمرکزش بر رفع نیاز است که اقامتگاههای بومی و خانههای قدیمی و خدمات ساختار سنتی دارد و ژانری است که توریست زیادی جذب میکند.
منیری عدمآگاهی کافی را معضل اصلی این حوزه میداند. او میافزاید: عدم اطلاعات کافی از طرف کسانی که کار استارتآپی میکنند بزرگترین معضل این حوزه است. در حال حاضر کسانی که استارتآپ موفق گردشگری دارند فعال حوزه گردشگری بودهاند که به فضای استارتآپی آمدهاند. خیلیها هنوز از تسهیلات هم آگاهی ندارند و نمیدانند که هرکدام از مجوزهای گردشگری با خود آوردههایی دارند. به طور مثال با دریافت مجوز رسانههای دیجیتال میتوانند ۱۵ سال معافیت مالیاتی و تسهیلات بلاعوض دریافت کنند.
منیری در ادامه بیان کرد: فقدان زیرساخت اصلی یعنی دادههای گردشگری از هر نوع، دادههای کمی و آمار گردشگری، دادههای حملونقل عمومی و…، عدم وجود اراده سیاسی برای استفاده از ظرفیتهای گردشگری، انحصارطلبی شرکتها، تمرکز بیش از اندازه بر ساخت هتل و مجتمعهای توریستی به جای توجه به شیوههای بازاریابی و نحوه بهرهبرداری از ظرفیتهای ساختهشده از جمله معضلاتی است که در حال حاضر استارتآپهای گردشگری را درگیر خود کرده است.
به گفته منیری کلا استارتآپها در ایران شانس بزرگی دارند و اندازه بازارشان به نسبت حوزههای مشابه خیلی بزرگ است. ضمنا آنقدر مجتمع توریستی ساخته شده که اگر کسی بتواند از ظرفیتها استفاده کند میتواند از آن پول دربیاورد. در این فضا مشکل این است که یا خیلی آکادمیک برخورد میکنند یا خیلی غیرعلمی و از دانش و تجربه دیگران استفاده نمیکنند که ایجاد یک تعادل حلقه مفقوده است.
تجربه استارتآپهای معروف و پرتوفیق در سراسر جهان این نکته را یادآور میشود که شناخت نیاز جامعه و بازار هدف از اصلیترین مواردی است که قبل از شروع کسبوکار باید به آن توجه داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد