16 - 06 - 2022
وزارت صمت و بورس کالا
«جهانصنعت»- بازار خودرو در حالی دوران سخت افزایش قیمت و کاهش عرضه را پشت سر میگذارند که اختلافات میان وزارت صمت و بورس کالا در نحوه عرضه خودرو در بورس کالا به یکی از موضوعات چالشی هفته اخیر منجر شده است.
افزایش قیمت خودرو در ماههای اخیر و شکاف زیاد ایجاد شده میان قیمت کارخانه تا بازار و نارضایتی مردم از وضعیت بازار خودرو باعث شد تا دولت تصمیمهای جدیدی در مورد ساماندهی صنعت خودرو بگیرد.
یکی از روشهای منتخب برای ساماندهی صنعت خودرو عرضه خودرو در بورس کالا است که قطعا میتواند به شفافیت عرضه، مشخص شدن قیمتها، حذف قیمتگذاری و کوتاه کردن دست مافیای خودرو کمک کند.
در راستای ساماندهی به بازار خودرو در اردیبهشت ماه سال جاری برای اولین بار وانت کارا تککابین و دو کابین در بورس کالا عرضه شد و استقبال خوبی از این اقدام صورت گرفت. از نگاه کارشناسان بازار سرمایه سازوکارها در بورس کالا از یک قاعده اصلی پیروی میکند و آن کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست و به همین دلیل تعادل بازار هم در همین سازوکار شکل میگیرد.
به دنبال تجربه موفقیتآمیز در عرضه وانت کارا، بورس کالای ایران اعلام کرد که فیدلیتی و دیگنیتی ۲ محصول گروه بهمن نیز ظرف روزهای آینده در بورس کالا پذیرش و عرضه میشود.
براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، قرار بر این شد که ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی ۱۸ خرداد در تالار حراج باز عرضه شود که براساس جزئیات، عرضه برای ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷نفره، ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره و ۱۳۰ دستگاه دیگنتی خواهد بود.
در تاریخ ۱۸ خرداد همه زیرساختهای لازم برای عرضه خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی توسط شرکت بهمنموتور و بورس کالا فراهم شده بود که وزارت صمت در یک تصمیم دور از انتظار عرضه خودرو در بورس کالا را متوقف کرد.
براساس اسناد منتشرشده، منوچهر منطقی معاون صنایع حملونقل وزارت صمت طی نامهای فوری و محرمانه به سلطانینژاد مدیرعامل بورس اعلام کرد که تعیین قیمت خودروها برعهده وزارت صمت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار امکانپذیر بوده و حتی خودروهایی که برمبنای تصمیمات شورای رقابت خودرو، مستثنی از قیمتگذاری هستند نیز مشمول این مصوبه خواهند بود. به همین دلیل، عرضه خودرو در بورس کالا مغایر این قانون بوده و باید لغو شوند.
وزارت صمت همچنین یک هفته بعد از توقف یکشبه عرضه خودرو در بورس کالا طی اطلاعیه درباره چرایی توقف عرضه خودرو در بورس کالا توضیحاتی ارائه داد.
وزارت صمت در اطلاعیه خود اعلام کرد از آنجا که پیشتر حداقل در دو مورد در تاریخهای ۱۷/۰۲/۱۴۰۱ و ۰۲/۰۳/۱۴۰۱ با سازمان بورس کالا درباره جلوگیری از توقف عرضه خودرو در این سازمان مکاتبه کرده بود، اما ترتیب اثر داده نشد؛ لذا اقدام وزارت صمت یکشبه و بدون اطلاع قبلی نبوده است.
به گفته وزارت صمت، عرضه خودروهای پرتقاضا و کمتعداد در بورس کالا منجر به افزایش نجومی قیمت آنها و همچنین سهقیمتی شدن آن (قیمت محصول، قیمت بورس، قیمت بازار) میشود. به عبارتی با توجه به شکاف بین عرضه و تقاضا، در عمل عرضه خودرو در بورس منجر به افزایش لجامگسیخته خودرو نسبت به قیمتی که شرکت عرضه میکند، خواهد شد.
به دنبال انتشار اطلاعیه وزارت صمت، سیدجواد جهرمی معاون بورس کالا ضمن عذرخواهی از مردم و کسانی که در فرآیند عرضه دو خودرو در بورس کالا شرکت کرده بودند، در تشریح دلایل توقف این فرآیند از سوی وزارت صمت، گفت: نامههایی که از سمت وزارت صمت برای بورس کالا ارسال شده بود وجاهت قانونی لازم را نداشت.
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران افزود: ما طبق دستورالعملهای بازار سرمایه ماده ۳۶ قانون احکام دائمی و ماده ۱۸ توسعه ابزارها، کالاها را در بورس کالا پذیرش کردیم و همانطور که در نامهای که وزارت صمت اعلام کرده درباره کالای مشمول قیمتگذاری تاکنون مصوبهای درخصوص اینکه کالاهای خودروهای کم پرتیراژ مشمول قیمتگذاری هستند ارائه نشده بود.
جهرمی اضافه کرد: اگر این موارد از سوی وزارت صمت به عرضهکننده قبلا اعلام میشد که خودروهای مشمول قیمتگذاری کدام هستند قاعدتا در همان ابتدای پذیرش میتوانستیم جلوی عرضه را بگیریم.
گفتنی است نامههای اداری میان وزارت صمت و بورس کالا در حالی رد و بدل میشود که بازار خودرو در کشور وضعیت خوبی را سپری نمیکند و خریداران با مشکلات عدیده از جمله افزایش قیمت و کاهش عرضه توسط خودروسازان مواجه هستند.
باند عباسآباد مافیای خودرو
در کنار اختلافات پیشآمده میان وزارت صمت و بورس کالا و توقف عرضه خودرو در بورس یکی دیگر از عوامل اصلی ایجاد اخلال در بازار خودرو گروهی تحت عنوان «باند عباسآباد» است که در نابسامانی و ایجاد مافیا در بازار خودرو نقش اساسی ایفا میکند.
باند عباسآباد که به طور معمول در امتداد خیابان شهید بهشتی فعالیت دارند با خرید حوالههای کلان خودرو نقش اساسی در افزایش قیمت و ایجاد اخلال در عرضه دارند و با خرید ارزان حواله و گران فروختن آن قدرت و نفوذ بالایی در بازار کسب کردهاند. از قدرت نفوذ این باند محتکر همین بس که در تعیین معاونان وزیر و مدیران کل دفاتر وزارتخانه هم ادعای تاثیرگذاری دارند.
در سنوات قبل باند عباسآباد (مافیای خودرو) میتوان به افرادی اشاره کرد که به دلیل ایجاد اخلال در نظم بازار، دستگیر و هماکنون احکام اعدام و زندانی آنان توسط قوه قضاییه تایید شده است و گفته میشود حجم پول در گردش این بازار سالانه بالغ ۶۰ هزار میلیارد تومان است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد