2 - 12 - 2019
وداع با صندلی ریاست
ملیحه اسناوندی- دیروز آخرین نشست خبری لاریجانی در سالن مشروطه بهارستان به مناسبت روز مجلس برگزار شد. باسابقهترین رییس مجلس بعد از ۱۲ سال حالا کولهبارش را برای رفتن از بهارستان میبندد. برخی از عزم او برای رفتن به پاستور و کاندیداتوری ریاستجمهوری خبر میدهند و از برنامه و دغدغههای انتخاباتیاش سخن میگویند اما آقای همیشه آرام این بار نیز با لحنی محکم و البته بدون لرزش دست در محیط صمیمانه و به دور از فنهای خنککننده و آزاردهنده به سوالات خبرنگاران پاسخ میدهد و از نداشتن برنامهاش برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ سخن میگوید. عدم کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات پیش روی مجلس در شرایط فعلی شاید بهترین تصمیم برایش بود چراکه همسویی او با رییس دولت و تلاشش برای تصویب برجام باعث ناامیدی او از حمایت شورای ائتلاف اصولگرایان شد. قطعا نشستن بر کرسی ریاست مجلس آن هم به مدت ۱۲ سال و نقشآفرینی جدی در پارلمان، نشان از مدیریت و سیاستمداری و هوشمندی و هماهنگی او با دیگر ارکان نظام دارد اما به هر حال حمایت او در سال ۹۲ از قالیباف و انتخاب شدن او به عنوان نماینده اصولگرای مجلس باعث شد اصلاحطلبان نیز او را همراهی نکنند. خداحافظی موقت لاریجانی شاید بهترین فرصت برای او باشد تا هم خود را برای ریاستجمهوری آماده کند و هم کمی دور از جریانات سیاسی موقعیت خود را پیدا کند و تصمیمی جدی برای ادامه کار خود در عالم سیاست بگیرد. ظاهرا خداحافظی لاریجانی خیلی طولانیمدت نیست زیرا در نشست خبری خود اعلام کرد: من خانهنشین نیستم و هر وظیفهای بر دوش من گذاشته شود انجام میدهم.
فارغ از بحث انتخاباتی و عدم کاندیداتوری لاریجانی، نگرانی ایران از ناآرامیهای عراق، راهحل بهبود روابط ایران و آمریکا، اصلاح قیمت بنزین و تبعات اعتراضهای ناشی از آن از جانب مردم، هشدار جدی ایران به اروپا و اطلاع رییس مجلس از زمان اجرایی شدن طرح اصلاح قیمت بنزین، مهمترین محور سوالات خبرنگاران از رییس مجلس بود. اما دیروز بخت یار بود و خبرنگار پارلمانی «جهانصنعت» نیز در این فرصت که سالی یکبار نوبت به رسانهها برای طرح دغدغههای خود میرسد، سوال خود را مطرح کرد.
وی در طرح سوال خود ضمن تبریک به مناسبت روز مجلس گفت: آقای رییس، همکاران شما در پارلمان اروپا طی هفتههای اخیر حملات تندی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند. اگر پارلمان صدای ملتها باشد آیا به نظر شما حملات نمایندگان پارلمان اروپا به این معنی است که ملتهای اروپایی هم جمهوری اسلامی ایران را سرزنش میکنند؟
لاریجانی در پاسخ به این سوال «جهانصنعت» گفت: پارلمان اروپا همیشه در معرض این مباحث بوده است. پارلمان اروپا با ما اختلاف نظرهایی دارند. آنها در برخی از زمینهها رفتار منصفانه ندارند. به هر حال ما اختلافنظر داریم. آنها نسبت به عملکرد ما نقد دارند و ما هم نسبت به عملکرد آنها نقد داریم ولی راه بسته نیست.
اما اولین سخن لاریجانی استناد به کلام شهید مطهری بود که گفت: قانون و قانونگرایی باید در کشور حاکم و شاخص شود. مدرس مجلس را نماد آزادی و جایگاه اتکای مردم میدانست. بنابراین وقتی استیضاح رضاخان را امضا کرد، یکی از عناوین آن توهینی بود که رضاخان به مجلس کرده بود.
رییس مجلس اضافه کرد: حفظ جایگاه مجلس، حفظ آزادیهاست که متاسفانه اینروزها با بیتقوایی سیاسی مواجه شده و کسانی هتک مجلس میکنند.
۹۹ لایحه دولت در مجلس دهم بررسی شد
وی گریزی به انتقادها مبنی بر اینکه طرحهای نمایندگان جای لوایح را در مجلس گرفته زد و گفت: مجلس دهم ۱۶۳ قانون داشته که ۶۲ فقره طرح و ۹۹ لایحه بوده و آمارها ادعای اهمیت طرح در مجلس به جای لایحه را رد میکند. همچنین لاریجانی از جایگاه نظارتی مجلس هم دفاع کرد و گفت: این مجلس در صحن علنی ۱۶۵ سوال با موضوعهای مختلف از وزرای دولت داشته است. سوال از رییسجمهور و شش مورد تحقیق و تفحص و شش مورد استیضاح که در دو مورد آن منجر به پس گرفتن اعتماد نمایندگان از وزرا شده و ۱۲ گزارش تخلف دستگاهها هم به قوه قضاییه ارجاع شده است.در ادامه نشست خبری لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
لاریجانی در پاسخ به اینکه با توجه به حضور طولانیمدتی که در مجلس داشته است، ارزیابیاش از نقش و اختیارات مجلس در زمینه قانونگذاری و تصمیمگیری چیست و پاسخش به انتقادات درباره شورایعالی هماهنگی اقتصادی و تصمیماتی که سران قوا در این جلسات میگیرند، گفت: اینکه امام فرمودند یک نهادی در راس امور است به معنای این نیست که در همه امور دخالت میکند، بالاترین مقام در کشور رهبری است، ایشان در همه امور دخالت میکنند؟ نه، ایشان مسیر را مشخص میکنند.
وی افزود: سپس مجلس است که ریلگذاری انجام میدهد، در راس امور بودن یعنی یک مرتبه پایینتر از رهبری ریلگذاری کنیم. به نظرم مجلس دهم ظرفیت خیلی خوبی دارد و تنوع افکار بیشتر از مجالس قبلی است و این کمک میکند که آرای مردم در مجلس بیان شود.
رییسجمهور انصافا دقت میکند سایر نهادها قانونگذاری نکنند
رییس مجلس گفت: اینکه نهادهای دیگری هستند، خب برخی از این نهادها زمان امام هم بودند، مانند شورایعالی انقلاب فرهنگی و… تا آنجا که اطلاع دارم و در جلسات شرکت میکنم از زمانیکه آقای روحانی رییسجمهور شدند انصافا خیلی دقت میکنند سایر نهادها قانونگذاری نکنند، البته ما هم نمیگذاریم این اتفاق بیفتد. قبلا اما اینطور نبود و نهادهای دیگر قانونگذاری میکردند، مثلا در شورایعالی فضای مجازی بیشتر سیاستگذاری در این حوزه انجام میشود.
رییس قوه مقننه گفت: بنابراین فکر میکنم مجلس دهم هم مانند دورههای گذشته است. ممکن است در مورد شورای هماهنگی سران قوه نظر شما وجود داشته باشد اما این موضوع موقتی است و رهبری بنا به شرایط فعلی کشور دستور تشکیل این شورا را دادند و هرگز بنا نیست این شورا جایگزین مجلس شود.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که لاریجانی امروز با لاریجانی صداوسیما از حیث رفتارهای سیاسی چه تغییری کرده است، گفت: این هم جزو آن سوالات رمانتیک است که من خیلی وارد نیستم.
وی افزود: انسانها در مسیر کارهای سیاسی مثل بقیه امور پیشرفت و در زمینههای مختلف تجربه پیدا میکنند. من هم در این ۱۲ سالی که در خدمت نمایندگان بودم تجربه زیادی پیدا کردم و از نظرات نمایندگان استفاده کردم. در سطوحی بالاتر مشکلات کشور را بهتر دیدم. اگر شما صدرایی بیندیشید مرحوم ملاصدرا میگویند انسانها هر دم عوض میشوند و چیز عجیبی نیست.
بنبستی در روابط ایران و آمریکا نیست
رییس مجلس در پاسخ به این سوال که از نگاه شما آیا راهکاری برای شکستن بنبست روابط بین ایران و آمریکا وجود دارد و آیا اراده سیاسی برای شکستن این بنبست وجود دارد یا نه، گفت: اراده سیاسی برای حل این موضوعات همیشه هست. بنبستی نیست و افرادی هم هستند که گفتوگوهایی میکنند.
وی گفت: اما بحث این است که آن سیاست فشار حداکثری حتما روش غلطی است و باید این روش را اصلاح کنند. برخی کشورها هم دارند این تلاش را میکنند. ما هم درها را نبستهایم.
لاریجانی با بیان اینکه آمریکاییها باید بفهمند این روش فشار در گذشته هم بود ولی نتیجهای نداشت، خاطرنشان کرد: آقای اوباما زمانی نامهای نوشت که غنیسازی در ایران را قبول میکنم و بیایید مذاکره کنید. همینقدر عقل را اگر مسوولان امروز داشته باشند میتوانند این مساله را حل کنند و راه بسته نیست.
تصمیم من برای کاندیدا نشدن، لحظهای نبوده
رییس مجلس همچنین در پاسخ به اینکه اگر بزرگان شهر قم از او برای نامزدی در انتخابات مجلس دعوت کنند، از انصراف خود بازمیگردد، گفت: حقیقت این است که من در مجلس دهم هم نظرم این بود ورود نکنم و الان که نگاه میکنم میبینم ۱۲ سال توفیق نمایندگی مردم شریف قم را داشتم. آن زمان هم بزرگان و آقایانی تماس و نظر داشتند و به نحوی شد که من را برای حضور در مجلس قانع کردند. این بار هم برخی از بزرگان نامه نوشتند و با من صحبت کردند و من هم تلاش کردم آنها را قانع کنم. ۱۲ سال برای حضور در این عرصه کافی است و به نظرم این تصمیم لحظهای نیست و مدتی است روی آن فکر کردم و امیدوارم همین مسیر طی شود.
وی با بیان اینکه برای انتخابات ریاستجمهوری آینده برنامهای ندارد، گفت: البته هر وظیفهای به دوشمان باشد انجام میدهیم همانطور که در ۴۰ سال گذشته براساس عقیدهمان کار کردهایم.
از مکانیسم ماشه استفاده کنید، این طرف هم ماشه وجود دارد
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره کاهش تعهدات برجام و استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران که اخیرا از سوی برخی کشورهای اروپایی مطرح شده است، گفت: نمیدانم بگویم که نمیخواهند، بعضیها میگویند ما نمیتوانیم. برخی هم در داخل کشور معتقدند اینها راست میگویند ولی نتیجهاش برای ما یکی است.
ما ما باید از نفع برجام استفاده میکردیم ولی نکردیم.وی گفت: برای این معادله باید راهحل پیدا میکردند. برخی کشورها تکاپوهایی دارند اما نمیدانم چقدر به نتیجه برسند. لاریجانی درباره تهدید ایران به استفاده از مکانیسم ماشه گفت: این مکانیسم ماشه اگر استفاده شود حتما در این ور هم ماشه وجود دارد و ایران هم مجبور است در تعهداتش نسبت به آژانس تجدیدنظر کند. وی گفت: اگر فکر میکنند این روش مفید است اینکار را کنند. عقلایی این است که اگر عنصر نامطلوبی مقررات را زیرپا میگذارد بقیه جلوی او را بگیرند. اگر آمریکا زیر بار تعهد زده است، قانعش کنند به تعهدات بازگردد.
معتقدم همچنان راه دیپلماسی و گفتوگو باز است ولی این حرفهای گستاخانه را نباید نسبت به ایران بزنند.
نامه به رهبری درباره صلاحیت کاندیداها
رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در انتخابات گذشته رایزنی و گفتوگو با شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیتها داشتهاید یا نه و آیا در دوره آینده نیز صورت خواهد گرفت، گفت: رایزنیها با شورای نگهبان همیشه بوده است، من به عنوان رییس مجلس در این دو سه دوره با برخی خانمها و آقایانی روبهرو میشدم که میگفتند در بررسی صلاحیت آنها توجه کافی نشده یا رد شدند.
وی گفت: ما هم پیگیری میکردیم، گاهی به رهبر انقلاب نامه مینوشتم و ایشان به شورای نگهبان ارجاع میدادند یا خود من تماسهایی میگرفتیم تا حقی ضایع نشود.
لاریجانی گفت: برخی از این رایزنیها موثر واقع میشد یا واقع نمیشد. این دوره هم دنبال خواهیم کرد، اگر احساس کنیم حقی ضایع شده وظیفه داریم پیگیری کنیم.
رییس مجلس درباره زمزمههایی که شنیده میشود قرار است ریاست مجمع تشخیص به او واگذار شود با خنده گفت: مجمع تشخیص که رییس دارد، این از عجایب است.
از زمان اجرای سهمیهبندی مطلع بودم به نمایندگان هم گفتم
لاریجانی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران درخصوص طرح اصلاح قیمت بنزین گفت: در دولت در شورای هماهنگی سران قوا پیشنهادی در مورد اصلاح بنزین مطرح شد، پیشنهادات دیگری هم مطرح شد منتها دولت میگوید که بنا به مصوبه مجلس اختیار انجام کار را دارد. این موضوع پیش از این هم در مجلس مطرح شده بود ما در سال ۹۵ جلسهای داشتیم و به صورت مفصل درباره یارانهها صحبت کردیم در مهر ۹۸ هم آقای مصری از طرف هیاترییسه مامور شد تا جلسهای با مرکز پژوهشها و سازمان برنامه برگزار کند نتیجه آن جزوه و کتابی شد بدان معنا که حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان یارانه در کشور به صورت غیرعادلانه توزیع میشود باید سالانه سهم هر خانوار از یارانه انرژی حدود ۵۷ میلیون تومان باشد که این اتفاق رخ نمیدهد، سهم برخی از خانوارها بسیار کم و برخی دیگر بسیار زیاد است. بنابراین پیشنهاداتی مطرح شد که قیمت بنزین چطور باشد سناریوها هم به دنبال آن آمد که مرکز پژوهشها و سازمان برنامه به صورت جداگانه آن را بیان کردند. یک پیشنهاد همین بود که اجرا شد یعنی بنزین سهمیهای ۱۵۰۰ تومان و غیرسهمیهای ۳۰۰۰ تومان. پیشنهاد دیگر روی ۲۰۰۰ تومان بود سه ساعت در مجلس بحث شد و مرکز پژوهشها و سازمان برنامه هم حضور داشتند.
وی ادامه داد: قانون به دولت اختیار داده است که در این مدت، یارانههایی که مربوط به انرژی است را شفاف کند به چه قیمتی هم برسد مشخص شده است. محل مصرف آن هم در قانون مشخص است. مشکل این است که حجم زیادی یارانه در کشور توزیع میشود و ایران در مصرف انرژی رتبه اول را در سال ۲۰۱۵ داشته است و یارانه انرژی از جیب مردم اما غیرعادلانه توزیع میشود و در زمینه بنزین این مساله ناعادلانه بودن هم مشخص است.
لاریجانی همچنین گفت: قانون در زمینه توزیع یارانه اختیار را به دولت داده است و دولت هم پیشنهاد خود را مطرح کرد، این مساله در مجلس هم بیان شد و ما هم در سال ۹۵ جلسهای درباره یارانهها داشتیم و نتیجه این بود که میزان بسیار زیادی یارانه در کشور به شکل غیرعادلانه توزیع میشود بنابراین پیشنهادهایی دادند و در مجلس هم مطرح شد، مثلا در مورد بنزین چطور میشود این یارانه را عادلانه کرد، یک پیشنهاد در مورد بنزین این طرح فعلی بود که اجرا شد.
وی درباره جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی هم گفت: آنچه در شورا مطرح شد دو وجه داشت؛ یک وجه مشورتی و یک وجه تصمیمگیری. وجه مشورتی در مورد نرخها بود که بهعهده دولت بود و چون رهبری گفتند مشورت کنید، پس از مشورت اعلام شد. آنچه تصمیمگیری شد این بود که چون منابع موجود اندک است، تصویب شد به جای ۵۰ درصد، کل منبع موجود را با اجازه رهبری به مردم بدهند.
لاریجانی سپس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به سخن رییسجمهور مبنی بر بیاطلاعی از زمان اجرای طرح سهمیهبندی بنزین، نظر سران سه قوه درباره اجرای طرح چه بوده است، گفت: به نظرم آنچه رهبری معظم در درس خارج فقه خود فرمودند، کاملا حق بود، اما حواشی که مطرح میکنند موضوع دیگری است. من از زمان اجرای طرح مطلع بودم و پنجشنبه هم با آقای رحمانیفضلی راجع به برخی از مشکلات این امر صحبت کردم، البته من سهشنبه در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان درباره اجرای این طرح گفتم. به این نکته توجه بفرمایید که دولت میتوانست طبق قانون هدفمندی یارانهها این کار را انجام دهد اما به خاطر شرایط و حساسیتها درباره اجرای طرح مشورت کرد، اما پیشنهاد از سوی دولت بود، آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که به جای ۵۰ درصد، تمام منابع به مردم تعلق بگیرد.
وی ادامه داد: به نظرم اقناع عمومی لازم بود و هنوز هم به آن احتیاج است و شما اهالی رسانه باید در این زمینه کمک کنید.
با وجود آیتالله سیستانی در عراق، نگرانی نداریم
لاریجانی در پاسخ به اینکه ارزیابیاش از اعتراضات اخیر عراق چیست، گفت: فکر میکنم با حضور حضرت آیتالله سیستانی و رهبری جامع ایشان در عراق ما نگرانی نداریم و خوب بر این مساله وقوف داریم، آن زمان که آمریکاییها داعش را پشتیبانی کردند تا عراق را بگیرد ما نگران بودیم و کمک هم کردیم اما در این زمینه ما با حضور ایشان نگرانی نداریم و هر زمان کمکی بخواهند آماده هستیم.
وی ادامه داد: عراق را متحد طبیعی خود میدانیم اما نگرانی نداریم چون رجال سیاسی و مذهبی بسیار پختهای در عراق هستند، به طور ویژه آیتالله سیستانی که خود میتوانند این مسائل را مدیریت کنند.
برخی در اعتراضات از تیربار علیه مردم استفاده کردند
رییس مجلس در بخش پایانی نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که پاسخ حاکمیت و مجموعه نظام وقتی اعتراضات را بحق میشناسیم، اصلاح طرح و تغییر است یا خیر؟ گفت: ما در مورد حق اعتراض مدلی را در مجلس داریم و صنوف مختلف اعتراضاتی دارند و بیان میکنند و یک نفر از اعضای هیات رییسه یا کمیسیونها از خواسته معترضان مطلع میشوند و این فرمول را در پارلمان که باید صدای مردم باشد داریم.
وی ادامه داد: در کشور هم مشکلی از این جهت نیست اما مساله آنجاست که این اعتراضات به رفتار خشونتآمیز و استفاده از سلاح سرد و گرم منجر میشود، در یکی از شهرها گفتند از تیربار هم استفاده شده است. این دو دسته است؛ دسته اول معترضان هستند که باید به خواست آنها رسیدگی کرد و دسته دوم افرادی هستند که از اعتراضات سوءاستفاده کردند. در کل به نظرم چندان احتیاج به قانونی در این زمینه نیست.
لاریجانی درباره خسارات جانی و مالی که مردم دیدهاند، گفت: حتما مسوولان امنیتی و انتظامی این موضوع را پیگیری خواهند کرد. درباره مجروح شدن افراد و مصدومین و سرقت و خسارات وارد شده به خانهها باید بخشهای امنیتی کشور کار را دنبال کنند و وظیفهشان هم هست. به هر حال راه برای اعتراضات بسته نیست. باید به خواستههای مردم توجه شود و اگر لازم باشد کارهایی را انجام دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد