21 - 05 - 2020
همیشه پای آمریکا در میان است
ونزوئلا در حالی چشمانتظار بنزین ایران است که خود بزرگترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. در حال حاضر حداقل پنج نفتکش ایرانی حامل سوخت در مسیر ونزوئلا تحت فشارهای آمریکا قرار گرفتهاند و این در حالی است که برخی از سیاستمداران مخالف در ونزوئلا از ارسال این محمولهها به خاطر نگرانی در مورد روابط دولت نیکلاس مادورو با ایران انتقاد کردهاند.
در این میان اما مردم ونزوئلا در پایتخت این کشور منتظر پر شدن باک خودروهایشان هستند و برایشان مهم نیست این سوخت چگونه به دستشان برسد.
کارمن ریورو، یک اقتصاددان در صف پمپبنزین در لابادرا به رویترز گفته است: «مهم نیست این بنزین از طرف ایران بیاید. ما فقط بنزین را میخواهیم. بدون بنزین توزیع مواد غذایی ممکن نیست و مردم نمیتوانند کار کنند.»
فرانکلین لوزاردو، مدیر یک رستوران در ونزوئلا که طی قرنطینههای اعمال شده به خاطر مهار گسترش ویروس کرونا به سختی مخارج خود را تامین میکرد نیز میگویند آنچه برایشان اهمیت دارد به دست آوردن بنزین است.
لوزاردوی ۵۰ ساله در یک پمپبنزین در شرق کاراکاس به رویترز گفته است: «مهم نیست این بنزین از کجا میآید. بدون بنزین خودروها متوقف میشوند و هیچ نانی بر سر سفرهها نخواهد بود»
کمبود بنزین در ونزوئلا در مبارزه این کشور با کرونا نیز تاثیر منفی گذاشته و اجازه نمیدهد پزشکان به بیمارستانها برسند، کمبود بنزین حتی توزیع مواد غذایی را متوقف کرده است.
اما چرا این کشور که دارای بزرگترین ذخایر نفت دنیاست بنزین کافی تولید نمیکند؟
کمبود بنزین طی ماههای اخیر به خاطر فشار آمریکا بر تامینکنندگان آن بسیار شدید شده است. این بخشی از کمپین حداکثر فشار واشنگتن بر دولت مادورو است. دولت مادورو با یک فروپاشی اقتصادی شدید مواجه شده است.
نابودی شبکه پالایش شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا با ظرفیت ۳/۱ میلیون بشکه در روز سالهاست باعث کمبود بنزین در این کشور شده است.
در نتیجه سرمایهگذاری اندک و عدم انجام فعالیتهای تعمیراتی مرتب، این پالایشگاهها در مارس تنها ۱۰۱ هزار بشکه در روز نفت پالایش و تنها ۷۰۰۰ بشکه در روز بنزین تولید کردند. به گفته کارشناسان تحریمها و کمبود سرمایهگذاری و سوءمدیریت شرکت نفت دولتی این کشور مقصر این شرایط است.
این در حالی است که مصرف بنزین در این کشور آمریکای جنوبی در ماههای اخیر به دلیل قرنطینه به اجرا درآمده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است.
طبق گفته منابع صنعتی، مقامات ونزوئلا تنها ۳۰ هزار بشکه در روز بنزین در میان جایگاههای سوخت این کشور توزیع کردهاند در حالی که میزان مصرف پیش از قرنطینه حدود ۱۷۰ هزار بشکه در روز بود.
در سالهای اخیر شرکت PDVSA توافق کرد که در قبال صادرات نفت خام، بنزین وارد کند. اما این سوآپ با شرکت سیتگو که زیرمجموعه پالایش شرکت PDVSA در آمریکا بود، پس از اعلام تحریمهای نفتی از سوی دولت ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۹ مختل شد.
از آن زمان واشنگتن با هدف براندازی دولت نیکلاس مادورو، سایر شرکای تجاری شرکت PDVSA مانند رپسول اسپانیا، انی ایتالیا و ریلاینس هند را برای عدم عرضه بنزین به ونزوئلا تحت فشار قرار داده است و این شرکتها تنها اجازه یافتهاند دیزل صادر کنند که برای توزیع غذا و سایر کالاهای اساسی ضروری است.
کمبود سوخت در ونزوئلا پس از اینکه شرکت روسنفت فعالیتهایش در این کشور را در مارس تحت فشار تحریمهای واشنگتن متوقف کرد، شدت گرفت. روسنفت سال گذشته به واسطه اصلی فروش نفت و تامین بنزین ونزوئلا تبدیل شده بود اما آمریکا در ماههای اخیر دو زیرمجموعه این شرکت روسی را به اتهام کمک به تجارت نفت ونزوئلا هدف تحریم قرار داده بود.
شرکت PDVSA با دریافت مواد شیمیایی از ایران که با هواپیما ارسال شده، در تلاش است تا واحدهای کرکینگ کاتالیتیکی که برای تولید بنزین ضروری است را در پالایشگاه «ال پالیتو» به ظرفیت ۱۴۶ هزار بشکه در روز و پالایشگاه «کاردون» به ظرفیت ۳۱۰ هزار بشکه در روز راهاندازی کند.
بر اساس گزارش رویترز، علاوه بر محمولههایی که از ایران در راه است، ونزوئلا اواخر آوریل یک محموله بنزین به میزان ۱۵۰ هزار بشکه از شرکت «ماراویل تریدینگ» دریافت کرد که در سال ۲۰۰۲ با ارسال بنزین به ونزوئلا در جریان اعتصاب کارکنان شرکت PDVSA، به کمک هوگو چاوز، رییسجمهور وقت ونزوئلا شتافته بود.
ایران و ونزوئلا هر دو عضو اوپک و از مخالفان آمریکا هستند و ترامپ در تلاش است جلوی ارسال این محموله به ونزوئلا را بگیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد