26 - 11 - 2024
همکاری برای افزایش تیراژ تولید خودرو
«جهانصنعت»- درحالیکه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر همفکری و همکاری میان خودروسازان و قطعهسازان برای افزایش میزان تولید خودرو تاکید دارد، کارشناسان راه حل خروج صنعت خودرو از بنبست را در حذف قیمتگذاری دستوری میبینند.
فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در نشست با انجمنهای قطعهسازان کشور با بیان اینکه قطعهسازان باید افزایش تولید، کیفیت و بهرهوری و همچنین تنوع محصولات را در برنامههای آتی خود مدنظر داشته باشند، تصریح کرد: ایدرو درخصوص حل دو موضوع تامین نقدینگی و تخصیص درصدی قطعات در گمرکات به قطعهسازان کمک خواهد کرد.
مقیمی با اشاره به اینکه قطعهسازان باید برای افزایش تیراژ تولید در کنار خودروسازان باشند، گفت: قطعهسازان با بیان الزامات این مهم، برای تولید خود در دو مقطع زمانی تا پایان سال و همچنین سال آینده برنامهریزی کنند.
معاون وزیر صمت با اشاره به تهدیدهای پیشرو، از قطعهسازان خواست در این باره برنامهریزی کنند و تدارک بهتری داشته باشند.
وی همچنین ابزار امیدواری کرد، خودروسازان بخشی از آورده خود از محل اصلاح قیمت خودرو را جهت افزایش تولید به مجموعههای قطعهسازی تزریق کنند.
در این نشست اعضای دو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو و صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور نیز به طرحهای مسائل و چالشهای حوزه کاری خود پرداختند.
خودرو از قیمتگذاری دستوری خارج شود
در این حال، حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو گفت: اصلاح قیمت خودرو یکی از اقدامات مهم در راستای کاهش زیان خودروسازان است و قیمتگذاری دستوری خودرو طی سالهای اخیر باعث آسیب تولید داخل و زیانده شدن این صنعت شده است.
کریمیسنجری افزود: زمانیکه خودرو با قیمت دستوری تعیین قیمت میشود، در کنار کاهش کیفیت، شاهد پایین آمدن ارزشآفرینی در کشور میشود و متعاقب آن تورم نیز بالاتر میرود.
این کارشناس صنعت خودرو به ایرنا گفت: اکنون قیمتگذاری دستوری، منجربه افزایش دلالان در بازار شده است که همین موضوع آسیب جدی به صنعت خودرو وارد میکند.
وی تصریح کرد: با قیمتگذاری دستوری مشکلی از مردم حل نمیشود و باید این شیوه قیمتگذاری بهطور کل حذف شود.
کریمیسنجری ادامهداد: طی سالهای اخیر شاهد بودیم که صنعت خودرو رونقی پیدا نکرده است که یکی از عاملهای آن قیمتگذاری دستوری است؛ با قیمتگذاری دستوری رقابت را یکطرفه به کشورهای دیگر واگذار کردهایم.
وی خاطرنشان کرد: خودروسازان سال گذشته و امسال افزایش قیمتی به محصولات اعمال نکرده بودند که همین موضوع باعث افزایش زیان آنها شده بود و اکنون نیاز به اصلاح قیمت بود.
مگر کیفیت خودروها بهتر شده؟
براساس این گزارش، هفته گذشته دو خودروساز بزرگ کشور با توجه به مجوز اخذشده از مراجع ذیصلاح، قیمت جدید محصولات تولیدی خود را که قیمت فروش پایه (خالص سهم کارخانه) است اعلام کردند که شامل ۱۰ تا ۳۰درصد افزایش قیمت برای محصولات مختلف بود.
در همین رابطه، زهرا خدادادی، عضو هیاترییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، افزایش قیمت خودرو را غیرمنطقی و غیرمعقول دانست و گفت: مگر کیفیت خودروهای داخلی بهتر، یا درآمد و قدرت خرید مردم زیاد شده که تحمل این افزایش قیمت را داشته باشند؟
خدادادی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به افزایش قیمت خودروها از سوی ایرانخودرو و سایپا گفت: افزایش قیمت خودرو نارضایتی مردم و نمایندگان مجلس را بهدنبال داشته چراکه ما نمایندگان، نمایندگان مردم و مدافع حقوق آنها هستیم.
وی افزود: قیمت خودرو در شرایطی افزایش پیدا کرده که هیچ تحول خاصی در صنعت خودروی کشور رخ نداده که منجربه افزایش قیمت شود؛ مگر کیفیت خودروهای داخلی بهتر، یا درآمد و قدرت خرید مردم زیاد شده که تحمل این افزایش قیمت را داشته باشند؟
این عضو هیاترییسه کمیسیون اقتصادی، افزایش قیمت خودرو را غیرمنطقی و غیرمعقول دانست و گفت: خودرو تبدیل به یک محصول انحصاری شده که هیچ رقابتی در این بازار وجود ندارد و کیفیت آن نیز افزایش پیدا نمیکند. زمانی میتوان درباره قیمت خودرو تصمیمگیری کرد که هم کیفیت خودروهای داخلی افزایش پیدا کند و هم بازار رقابتی شده و واردات خودرو به صورت معقول انجام شود.
وی گفت: در حال حاضر افزایش قیمت خودرو غیرمعقول و غیرمنطقی است و نمایندگان مجلس نیز با افزایش قیمت خودرو مخالف هستند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد