25 - 05 - 2023
نه اختیار قیمت داریم و نه اختیار عرضه!
«جهانصنعت»- دخالتهای بیرویه دولت در امور بنگاههای اقتصادی را شاید بتوان به عنوان گره اصلی صنعت خودرو و بازار ایران معرفی کرد. اگرچه بسیاری از شرکتهای خصوصی در صنعت خودرو طی چند سال اخیر عملکرد درخشانی از خود نشان دادهاند اما همچنان در سایه قیمتگذاری دستوری و احاطه دولت بر این صنعت قرار دارند. به طوری که در حال حاضر تولیدکنندگان خودرو در بخش خصوصی که باید با سختی بسیار به امر تولید بپردازند، امکان تصمیمگیری برای تعیین قیمت و میزان عرضه خودرو را ندارند و باید در این خصوص به هر سازی که دولت میزند، برقصند. این در حالی است که در این میان همواره در تیررس انتقاد برخی ارگانهای دولتی قرار دارند و عملکرد آنان به دلیل حضور در صنعت خودرو، غیرقابل قبول ارزیابی میشود. در این خصوص اما کارشناسان بر این عقیده هستند که اگر دولت اجازه دهد مدیریت بخش خصوصی بر دو خودروساز بزرگ کشور هم حاکم شود و دولت در امور بنگاههای اقتصادی دخالت نکند، صنایع خودروسازی میتوانند علاوه بر افزایش میزان تیراژ تولید، رضایت مصرفکنندگان را نیز جلب کنند.
در این راستا حتی برخی از خودروسازان بخش خصوصی همچون گروه بهمن طی ماههای گذشته اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا کردند تا به این وسیله سودی که نصیب دلالان میشود، متوقف شود و بازار خودرو سر و سامان بگیرد. اما وزارت صمت با مخالفت با این اقدام و تبدیل شدن به بنگاه معاملات خودرو، اجازه نداد نتایج مثبت این اقدام برای مصرفکنندگان ماندگار شود.
در همین خصوص جمشید ایمانی رییس هیاتمدیره گروه بهمن در دومین همایش تجلیل از برترینهای بورس کالای ایران که عصر روز ۱ خرداد با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمع کثیری از مقامها و تولیدکنندگان بخش دولتی و خصوصی برگزار شد، اعلام کرد: چالشی که ما سال گذشته داشتیم این بود که وزارت صمت برای جلوگیری عرضه خودرو در بورس کالا مکاتبات زیادی را انجام میداد.
ایمانی افزود: مشکل ما در بخش عرضه این بود که تفاوت قابل توجهی میان قیمت خودرو در کارخانه با قیمت بازار وجود داشت و متاسفانه اکثر این مابهالتفاوت هم نصیب مصرفکننده واقعی و نهایی نمیشد. نکته قابل تامل اینکه از طرفی هم این منابع به دست خودروساز نمیرسید. به همین دلیل عرضه خودرو در بورس کالا با قاطعیت بورس کالا، وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس در دستور کار قرار گرفت.وی اظهار کرد: این اقدام باعث شد قیمت کف بازار هم شکسته شود و مردم هنگام معامله در بازار، به قیمتهای واقعی واقف باشند. این در حالی است که قبل از آن، قیمت بازار مدیریت نمیشد و هر بنگاه معاملات خودرو، به صورت سلیقهای تعیین قیمت میکرد.
ایمانی همچنین به ۱۶ هزار میلیاردی که با ورود خودرو به بورس از جیب دلالان به سهامداران رسید اشاره کرد و با اعلام اختلاف قیمتی که در بورس کالا ایجاد شد، گفت: در گروه بهمن در ارتباط با خودروهای سواری و تجاری، سال گذشته از زمانی که آغاز به عرضه کردیم تا پایان سال، این اختلاف چیزی در حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود.
رییس هیاتمدیره گروه بهمن همچنین با انتقاد از اینکه خودروساز نه تعیینکننده قیمت است و نه مدیریت فروش در دست اوست، افزود: خودروساز حتی اختیار فروش محصولات خود را هم ندارد و مدیریت نقدینگی هم از خودروساز سلب شده است.
وی بیان کرد: این سیاستها کاملا مغایر با دستورالعمل حاکمیت شرکتی است که هیاتمدیره شرکت در ارتباط با افزایش ثروت سهامدار تامالاختیار است. در حالی که با این مصوبات، هیاتمدیره شرکت عملا کارهای نیست و نه اختیار قیمت را دارد و نه اختیار عرضه را. به این معنا که یک نفر قیمت میگذارد و یک نفر دیگر هم عرضه میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد