2 - 06 - 2024
نهضت قطعهسازی خودرو پس از ۳۲ سال
در حالی که ۳۲سال پیش شادروان هادی نژادحسینیان وزیر وقت صنایع سنگین نهضت ساخت قطعات خودرو را در ایران راه انداخت، تصور نمیکرد پس از ۳۲سال این نهضت ادامه داشته باشد اما یک مقام صنفی میگوید: پس از چندسال وقفه در این نهضت قرار است دوباره میز ششم قطعهسازی راهاندازی شود. این سخن وی نشان میدهد در ۳۰سال گذشته کاری اساسی نشده است و قطعهسازی خودرو تابوتوان رقابت با قطعات چینی خودرو را ندارد. رییس داخلیسازی انجمن صنایع همگن قطعهسازان ضمن اشاره به برگزاری پنج میز تعمیق ساخت داخل قطعات و نیز با اشاره به اینکه از تیر ماه سال ۱۳۹۸ تا مهرماه سال۱۴۰۰، در مجموع پنجمیز ساخت داخل قطعات خودرو تشکیل شده است، اظهار کرد: در این برگزاری پنج میز قبلی، انجمن صنایع همگن حضوری فعال در ایجاد سیستم این میزهای ساخت داخل داشت. در مجموع برای ۲۸۴قطعه و مجموعه، در این میزها با سازندگان مختلف قطعات عقد قرارداد صورت گرفت.وی ضمن گلایه از عدم ارائه مشوقها از سوی حاکمیت که تبدیل به یکی از مهمترین چالشهای پنج میز شد، تصریح کرد: در همان زمان، انجمن صنایع همگن به خودروسازان و حاکمیت ۱۱مشوق پیشنهاد داد که چهارمورد آن به خودروسازان برمیگشت و هفتمورد هم مشوقهای حاکمیتی بودند اما متاسفانه هیچکدام از مشوقهای حاکمیتی ارائه نشد و اصلا حاکمیت به موضوع ورود نکرد که بخواهد برای ساخت داخل تشویقهایی هم قائل باشد.عضو هیاتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی خاطرنشان کرد: با وجود همه صحبتها برای حمایت از ساخت داخل اما هنوز نمیدانیم چرا حمایت از سرمایهگذار برای ورود به عرصه تولید داخل و افزایش عمق داخلیسازی را نمیدانیم؛ «در بیان همه صحبت از تولید داخل میکنند اما درست زمانی که قرار است عملگرایی صورت گیرد، همه پاپس میکشند، لذا حمایت در حد کلامی است و نه عمل!»مطلبزاده ادامه داد: از سوی دیگر مشوقهای خودروسازان نیز باوجود توافقهای شفاهی که صورت گرفته بود، در پی تغییرات مدیریتی و هیاتمدیرهها و…، هیچکدام محقق نشد و مدیران جدید زی بار قول و تعهد مدیران قبلی نرفتند.این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: دیگر پیشنهاد مشوقها از سوی خودروسازان، میتوان به قراردادهای برد-برد و عادلانه، ضمانت خرید بلندمدت، تضمین تکسورس بودن منبع تامین قطعات و… اشاره کرد که متاسفانه عدم پایبندی خودروسازان به تعهدات خود در میزهای خودکفایی پنجگانه، عملا میزهای عمق ساخت داخل را از حالت اقتصادی خارج کرد. طبعا با روند اقتصادی در کشور و وجود تورم، سرمایهگذاری مقرونبهصرفه نیست.رییس داخلیسازی انجمن صنایع همگن قطعهسازان ضمن اشاره به درخواست ایرانخودرو برای برگزاری میز ششم در همکاری با انجمن همگن قطعهسازان، گفت: برای میز ششم این تفاهم صورت گرفته و مقرر شده است مشوقهایی که خواسته بودیم، در قراردادهایی که با قطعهسازان جدید منعقد میشود، ذکر شود و نه اینکه مجددا به صورت شفاهی باشد و بعد زیر بار آن نروند. مطلبزاده ادامه داد: بر این اساس طبق قولی که به ما داده شده، قراردادها بگونهای خواهد بود که صرفه اقتصادی برای سرمایهگذاری داخلی قطعهساز وجود داشته باشد و برخی قطعاتی که تاکنون ساخت داخل نداشته و وارداتی هستند، داخلیسازی شوند. وی در رابطه با وضعیت میز ششم گفت: در حال حاضر میز ششم در حال برگزاری است، قطعات مشخص شدهاند و انجمن صنایع همگن در حال اطلاعرسانی است. در آینده نزدیک گردهمایی و همایشی برای قطعهسازانی که پتانسیل این کار را داشته باشند، برگزار خواهد شد تا این قطعهسازان وارد عمل شده و قراردادها منعقد شوند. در حقیقت هدف از برگزاری میز ششم داخلیسازی قطعات، استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی برای ساخت آن قطعاتی است که تاکنون سازنده داخلی نداشتهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد