29 - 09 - 2022
نظام باید پس از مرگ مهسا امینی حداقل عذرخواهی میکرد
ایرنا- رییس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: نظام باید پس از مرگ مهسا امینی برخورد به موقع و دستکم عذرخواهی میکرد، اما همه چیز را موکول به پاسخ فلان کمیته و کمیسیون و دستور مقامات کردند. این میشود نوشدارو بعد از مرگ سهراب. باید میفهمیدید قطع نظر از هر پاسخی که از کمیتهها بیرون بیاید، شما مقصرید. چون اگر به این خانم ایست نمیدادند و او را سوار ون نمیکردند، این اتفاق رخ نمیداد. حداقل قضیه این است که همان ایست دادن سبب شوک روحی و روانی شده است. مسوول این شوک روحی کیست؟ بابت همین عذرخواهی میکردید.
«عماد افروغ»- جامعهشناس- ضمن تحلیل ریشههای ناآرامیهای اخیر در کشور، مسوولان کشور را به تجدیدنظر در برخی روشها و قوانین توصیه و تاکید کرد: به هیچوجه تجدیدنظر در برخی روشها باعث خدشه به نظام نمیشود و اتفاقا این رشد یک نظام را نشان میدهد.
وی در تبیین علت بروز ناآرامیها در پی جان باختن «مهسا امینی» گفت: جامعه ما آبستن انواع ناآرامی، به دلیل انواع مشکلات از تورم و بیکاری تا عدم توزیع عادلانه و برابر مواهب سیاسی اقتصادی و فرهنگی است. بنابراین مرگ خانم مهسا امینی تنها یک جرقه بود برای اینکه خشمهای فروخفته یک بار دیگر خود را نشان دهد.
رییس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: طبق پیگیریهایی که من کردم، گشت ارشاد با وضع کنونی آن، هیچ توجیه قانونی ندارد. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ اشارهای به این نوع گشت ارشاد نکرده و حتی مصوبه ۴۲۷ شورای فرهنگ عمومی که در این زمینه مورد اشاره قرار میگیرد، مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نگرفته است. این نحوه برخورد هیچ سنخیتی با امر به معروف و نهی از منکر ندارد، مواجهه باید خیلی مودبانه و دور از توهین باشد.به گفته او، اگر کسی با منطق جامعهشناسی و منطق شورشها و خشمهای شهری آشنا باشد، میداند در تمام دنیا وقتی چنین اتفاقی میافتد، جامعه دچار فوران خشم اجتماعی میشود. در کشورهای دیگر نظیر آمریکا هم چنین اتفاقاتی سبب شورش اجتماعی میشود و تلفات میدهد.
افروغ با بیان اینکه سالهاست بسیاری هشدار میدهند انعطاف و توجه به فعل و انفعالات واقعی جامعه وجود ندارد، افزود: گاه به نظر میرسد قوهای که متوجه شرایط زمان و مکان باشد و با فهم ارزشها بتواند روشها را تغییر دهد و متوجه شرایط جامعه شود، نیست. من سالهاست این موارد را گفتهام، اما متاسفانه هیچ اتفاقی نمیافتد.
این استاد دانشگاه در خصوص مطالبه مردم در این ناآرامیها اظهار کرد: شاید خواسته آشکار معترضان در این مقطع، مساله حجاب و انعطاف بیشتر نظام در این موضوع باشد، اما مطالبه مردم صرفا این نیست. در جامعه ما فقر و نابرابری، بیکاری و انواع تبعیضها غوغا میکند. جامعه انباشته از برخی مشکلات است و دنبال بهانه میشود، حتی به نظر من تشییع پرشمار مرحوم پاشایی هم سیاسی بود، نه فرهنگی. افراد احساس کردند اعتراض سیاسی آشکار ممکن است عواقب داشته باشد.
جامعه ما عقبه تاریخی حتی قبل از اسلام درباره حجاب دارد
او ادامه داد: الان هم مساله صرفا حجاب نیست. مگر میشود در جامعهای که یک عقبه ریشهدار شرعی و تاریخی حتی قبل از اسلام درباره حجاب دارد، به این شیوه روسری را در آتش بیندازند؟! این یک حرکت واکنشی است. آن جوان دنبال فرصتی بوده تا اعتراض کند و حالا با فوت مهسا امینی فرصت یافته است. تنها یکی از موارد، اعتراض به گشت ارشاد است که به نظر من به حق است. چیزی راه انداختهایم که هیچ توجیه انسانی، اخلاقی، عقلی و حتی قانونی ندارد. روش آن هم میتواند اصلاح شود. خب به جای اینکه افراد را سوار ون کنید و به جایی ببرید، همانجا تذکر بدهید یا در همان ماشین آموزش دهید و بروند. این جامعهشناس گفت: ایکاش نظام به موقع درباره این حادثه واکنش نشان میداد و عذرخواهی میکرد. من به محض فوت خانم امینی مصاحبهای کردم و گفتم نظام عذرخواهی کند، اما کسی عذرخواهی نکرد. احاله دادند به کمیتههایی که تحقیق شود و معلوم نیست کی نتیجه میدهد. بالاخره این حادثه قطع نظر از اینکه آن خانم سابقه بیماری داشته باشد، در گشت ارشاد انجام شده و حتی اگر او را نزده باشند، فشار روحی رخ داده و منجر به سکته شده است. این موارد در دنیا جا افتاده که هر کس اعمال قدرت میکند، مسوولیت دارد. برخی منطق جامعهشناسی و مسائل علوم انسانی را درک نمیکنند و خیلی بسته عمل میکنند، این همه عالمان انسانی ما حرف میزنند، به چه نتیجهای میانجامد؟افروغ در پاسخ به این سوال که «چرا این اعتراض در بسیاری موارد به درگیری و اغتشاش کشیده شد؟» گفت: رابطه متقابلی بین شیوه حکمرانی و نحوه اعتراض هست. از آن شیوه حکمرانی، این نحوه اعتراض هم در میآید. ممکن است بگوییم چرا به جای اعتراض مسالمتآمیز، آتش میزنند، چرا خواستهها را آرامتر مطرح نمیکنند؟ مگر شما به خواستههای آرام آنها جواب دادهاید که چنین انتظاری دارید؟توصیه افروغ، پرداختن به مسائل اشتغال، بیکاری و شکاف طبقاتی است تا آشفتگی و سردرگمی جوانان درباره آینده در عمل حل شود. به گفته او، باید نخبگانی عاری از دستهبندیهای راست و چپ راهحل بدهند و به راهحلها عمل کنند، نه اینکه تنها نمایشی اجرا کنند و کار خود را اصلاح نکنند.
رفتار معترضان هیجانی است و مدارا سبب تعدیل میشود
این جامعهشناس افزود: البته وقتی کسی شیشه بشکند و ساختمان خراب کند، قوه قهریه نظام هم میخواهد آن را کنترل کند و این طبیعی است، اما باید به عقب برگشت و مساله را دید و حتی در این شرایط حاد هم پیشنهاد من این است که نیروهای امنیتی سعی کنند بیشتر مدارا کنند. زیرا رفتار معترضان هیجانی است و مدارا سبب تعدیل آن میشود.
باید اعتماد مردم به حاکمیت بازسازی شود
او تاکید کرد: حتما باید اعتماد مردم به حاکمیت بازسازی شود و این اتفاق وقتی میافتد که صاحبان قدرت اعتبار قدرت داشته باشند، یعنی پاسخگوی نیازهای واقعی مردم باشند و از فریب و دروغ هم اجتناب کنند. اینها راهحلهای اصولی است که اتفاقا انطباق با انقلاب اسلامی هم دارد. اما رفتارها و سیاستهایی در جمهوری اسلامی میبینیم که هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ندارد. حتما باید اعتماد مردم به حاکمیت بازسازی شود و این وقتی میشود که صاحبان قدرت پاسخگوی نیازهای واقعی مردم باشند و از فریب و دروغ هم اجتناب کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد