28 - 04 - 2021
ناوگان فرسوده
گروه حملونقل- سن زیاد و ازکارافتادگی ناوگان حملونقل جادهای مشکلی است که سالهاست گریبانگیر این حوزه شده است؛ مشکلی که به دلیل کمبود منابع و تحریم ارائه قطعات از جانب شرکتهای اروپایی پدید آمده و ناوگان جادهای کشور را دچار اختلال و بحران کرده است.
این در حالی است که کشورهای همسایه و منطقه با استفاده از تسهیلات ارزانقیمت، اقدام به نوسازی ناوگان خود کردهاند و این موضوع سبب شده تا به دلیل وجود استانداردهای اجباری برای سفر به آسیای میانه، روسیه و اروپا، بخش مهمی از کامیونهای ایران امکان سفر به این کشورها را به دلیل فرسوده بودن نداشته باشند.
رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای برنامههای این سازمان در سال جاری را تشریح کرد
داریوش امانی گفت: سازمان راهداری و حملونقل جادهای در حوزههای ایمنی عبور و مرور، تسهیلگری در حملونقل جادهای، ایجاد زیرساختهای مهم، نگهداری راههای شریانی، اصلی، فرعی و روستایی کشور، ایجاد مجتمعهای خدمات رفاهی، راهاندازی تیرپارکها، تسهیلگری در حوزه فعالان حملونقل جادهای و نوسازی ناوگان حملونقل جادهای اعم از بار و مسافر ایفای نقش میکند.
تعدد کامیونهای بالای ۴۰ سال
وی افزود: در خصوص نوسازی ناوگان جادهای شاهد فرسودگی بسیار زیاد ناوگان باری هستیم. در حال حاضر بیش از ۵۵ هزار خودروی سنگین بالای ۴۰ سال داریم که باید نوسازی شوند.
معاون وزیر راه ادامه داد: برای نوسازی ناوگان، هم از ظرفیت تولید داخل استفاده شده است. از همینرو سال گذشته دو قرارداد با خودروسازان داخلی منعقد کردیم که شامل نوسازی شش هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین میشود.
امانی یادآور شد: با توجه به محدودیتهای تولید داخل قرار شد روند نوسازی ناوگان از طریق واردات خودروهای خارجی زیر سه سال کارکرد و بر اساس قانون، پیگیری شود.
رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار داشت: از سال گذشته تعدادی کامیون زیر سه سال ساخت وارد کشور شده بود که فرآیندهای قانونی ترخیص آن در حال انجام است و به مرور وارد عرصه حملونقل کشور میشود. وی با اشاره به نامگذاری سالجاری به سال تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها تصریح کرد: سازمان راهداری هم به این موضوع اعتقاد دارد و سعی میکند در خریدهایی که انجام میدهد نگاهش به شرکتهای دانشبنیان داخلی باشد.
تقویت تولیدات داخلی
امانی مهمترین اقدام سازمان راهداری در سالجاری را خرید ماشینآلات راهسازی از تولیدکنندگان داخلی عنوان و اظهار کرد: به زودی اولین قرار ما با شرکت هپکو به امضا میرسد که در راستای تقویت تولید داخل محسوب میشود.
نوسازی ناوگان فرسوده
معاون وزیر راه افزود: همچنین قرار است تجهیزات نرمافزاری و هوشمندسازی ترددهای داخلی را از شرکتهای دانشبنیان کشور خریداری کنیم. همچنین نوسازی ناوگان مسافری را نیز از طریق همکاری با خودروسازان داخلی پیگیری میکنیم و امسال را با خرید اتوبوس، مینیبوس و سواری نو با شتاب بیشتری از خودروسازان داخلی ادامه میدهیم.
وی در گفتوگو با مهر ضمن تاکید بر اینکه با اجرای این کارها، از بالا رفتن سن ناوگان مسافری جلوگیری میکنیم، تصریح کرد: سن ناوگان مسافری مستقیما با ایمنی عبور و مرور و مسافران رابطه مستقیم دارد. بنابراین به خودروسازان داخلی اعلام میکنیم که اگر توانایی تولید خودروهای ناوگان مسافری جادهای دارند حاضر به انعقاد قرارداد با آنها هستیم.
امانی در پاسخ به این پرسش که علت مخالفت تعدادی از نمایندگان مجلس با واردات کامیونهای دست دوم اروپایی چیست، گفت: ۵۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال داریم که تنها ۱۰ درصد آنها یعنی پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان قرار است از محل واردات کامیونهای دست دوم اروپایی نوسازی کنیم. مابقی را از محل تولید کارخانجات داخلی تامین خواهیم کرد.
وی به فرسودگی بالای بخش حملونقل جادهای بار اشاره و اظهار کرد: هر چه سریعتر باید این فرسودگی برطرف شود و سن ناوگان به سن قانونی برگردد؛ در حال حاضر سن ناوگان باری جادهای ۲۱ سال است؛ بنابراین ظرفیتی ایجاد شده تا چند هزار دستگاه کامیون دست دوم با برند اروپایی وارد شود. معاون وزیر راه ادامه داد: سال گذشته قرارداد تولید شش هزار دستگاه با خودروساز داخلی به امضا رساندیم و اخیرا هم مذاکراتی با بخش خصوصی در بحث تولید ناوگان جادهای انجام دادهایم و قرار است از ظرفیت بخش خصوصی هم بهرهمند شویم.
امانی خاطرنشان کرد: از منابع داخلی سازمان راهداری، قراردادهای تولید ناوگان با خودروساز داخلی به امضا میرسد؛ تسهیلاتی که بانک در اختیار متقاضیان قرار میدهد با نرخ سود ۲۱ درصد اعطا میشود اما برای آنکه این تسهیلات جذابیت داشته باشد و به رانندگان کمکی کرده باشیم مابهالتفاوت نرخ سود تسهیلات را از محل منابع داخلی سازمان راهداری تامین کرده و به صورت یارانهای در اختیار رانندگان قرار میدهیم.
سود ۴ درصدی وام خرید کامیون
وی ادامه داد: قرار است تسهیلاتی که رانندگان دریافت میکنند با نرخ سود چهار درصد بازپس داده شود اما با توجه به اینکه رقم اقساطی که رانندگان پرداخت میکنند بالاست دنبال آن هستیم تا تسهیلات خرید کامیون نو از پنج سال به ۱۰ سال افزایش یابد.
معاون وزیر راهوشهرسازی گفت: ۳۷۸ هزار دستگاه انواع کامیون در ناوگان حملونقل بار جادهای فعال است که ۴۵ درصد آنها بالای سن قانونی قرار دارند.
تاثیرات شیوع کرونای هندی بر مرزهای شرقی
امانی درباره بستهشدن مرزهای شرقی و همچنین مرزهای ایران با عراق اظهار داشت: ما تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و هر پروتکل و دستورالعملی تصویب و ابلاغ شود ما هم در مرزها اجرا خواهیم کرد. چهار اردیبهشت نیز بخشنامهای درباره ممنوعیت تردد در مرزهای شرقی به سازمان راهداری ابلاغ شد و تلاش میکنیم تا پروتکلهای اعلامی در مرزها اجرا شود.
رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: قرار است کالاها از تونل ضدعفونی عبور کنند و وزارت بهداشت و دیگر دستگاههای مرتبط هم همکاری خواهند کرد تا این پروتکلها اجرا شوند؛ در مرزهای غربی هم همین شیوه نامهها در حال اجراست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد