24 - 05 - 2022
نارضایتی کاربران از پیامکهای ناخواسته
دریافت پیامکهای ارزشافزوده امروز یک عادت شده است. برخی از سرویسهای پیامکی در تلاش برای ایجاد جذابیت افراطی به سمت هجو رفتهاند و گاهی پیامهایی که روی گوشی ظاهر میشوند اسباب خنده مشترکین را فراهم میکنند. محتوای برخی از این پیامها نیز غیرمجاز است.
این روزها دیگر خدمات پیامک از حالت شخصی به سرویس عمومی تغییر چهره داده است. باکس پیامکهای مشترکین بیش از آنکه پیامهایی از سوی آشنایان دریافت کرده باشد، صندوق دریافت پیامهایی از مبدا ناشناسی است که مشترک را به چشم یک منبع پولی نگاه میکنند و هر یک با یک هدف تجاری او را مخاطب قرار میدهند.
فضای فعلی پیامک از پیامهای شخصی، پیامهای تبلیغی، پیامهای کلاهبرداری، پیامهای سیستمی اپراتورها، پیامهای سازمانی و پیامهای ارزش افزوده تشکیل شده است.
رشد پیامکهای تبلیغاتی
از عکسالعمل مشترکین پیداست که شلوغی بیش از حد فضای مجازی پیامکی به مزاج اغلب مشترکین خوشایند نیست؛ از مشترکینی که پیامکهای روی هم جمع شده را باز نکرده پاک میکنند تا مشترکینی که با صدای پیامک به سراغ گوشی میروند و با بیحوصلگی و نارضایتی پیام ناخواسته را باز میکنند و میبندند.
در رشد سرسامآور پیامکهای تبلیغی، پیامکهای شخصی نیز در قالب پیامک انبوه برای مشترکین ارسال میشود و با توجه به موضوع آنها مصداق مزاحمت کاملا برای آنها صدق میکند. از جمله پیامهای تبریک و تسلیت یا آگهی فروش یک منزل در یک خیابان از تهران.
بازار پیامکهای ارزش افزوده تجارت نوپایی در ایران است که هر روز بیشتر توسعه میباید و از حدود دو سال پیش ارسال پیامهای ارزشافزوده در قالب سرویسهای متنی اطلاعرسانی و مسابقه رواج یافته است.
آمارهای رسمی نشان میدهد، در سالهای اخیر تعداد شرکتهای ارایهدهنده خدمات ارزش افزوده
(value added services) یا VAS از ۲۰ به بیش از ۱۰۰ شرکت افزایش یافته است که نشانههای آن روی گوشی مشترکین موبایل نمایان شده است.
امروز اغلب مردم به خوبی با انواع پیامکهای ارزش افزوده (VAS) آشنا شدهاند اما در این آشنایی هر از گاهی باب جدیدی رو میشود. در انبوه سرویسهای VAS مجاز گاهی نیز سرویسهایی به سمت هجو رفتهاند.
واقعا نظارتی نیست؟
برخورد با چنین پیامکهایی این پرسش را در ذهن مخاطب ایجاد میکند که آیا نظارتی به فضای پیامکهای ارزش افزوده نیست؟ آیا این روال تبلیغ درباره خدمات VAS حساب شده و اصولی است؟طبق مقررات سابق، وزارت ارشاد متولی فعالیت و نظارت به ارایهدهندگان سرویسهای ارزش افزوده بود. در بهمنماه ۹۳ آییننامه ساماندهی و نظارت بر خدمات پیامکی شبکههای ارتباطی در شورایعالی فضای مجازی به تصویب رسید و پس از آن وظیفه اصلی نظارت بر پیامکهای انبوه بار دیگر به عهده وزارت ارشاد در راس کارگروهی متشکل از ۱۰ سازمان سپرده شد. کارگروه مشغول به کار شد و تاکنون یکبار تشکیل جلسه داده و قرار است، مصادیق جزیی مجرمانه و ممنوعه در فضای پیامکی در آن تعیین شود.
قانون چه میگوید؟
مقررات میگوید: پیامکهای خلاف موازین اسلامی، خلاف عفت عمومی و دارای سوءاستفاده مالی و تبلیغی غیرمجاز است و برای مثال پیامکهای طالع بینی براساس رنگ چشم مصداق خرافه است.روال مقررات نظارتی در سرویسهای ارزش افزوده به روش پیشگیری است؛ به این معنی که شرکتهایVAS باید از مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد مجوز بگیرند، سپس باید پیامکهایی که قصد ارسال آنها را دارند در سامانه پنجره واحد بررسی محتوا (پنل محتوایی) وزارت ارشاد بارگذاری کنند.پیامکها معمولا به مدت یک روز بررسی میشوند و اگر مغایرتی با مقررات نداشتند و حقوق مادی و معنوی محتوا رعایت شده باشد، اجازه ارسال میگیرند. پس از مرحله تایید پیامک، در اپراتور همراه اول، پیامک برای Agreegator تجمیعکننده محتوا (AG) مربوطه
(۴ شرکت واسطه همراه اول و شرکتهای) VAS ارسال و توسط AG به اپراتور فرستاده میشود تا به وسیله اپراتور برای مشترکین ارسال شود. در اپراتور ایرانسل پیامک پس از تایید در پنل مستقیم به اپراتور ارسال میشود تا توسط اپراتور به دست مشترکین برسد.
اما با وجود این روند، انتشار گاه و بیگاه پیامکهای غیرموجه و غیر مجاز نشان از گرهای در کار دارد.
اپراتورها با ارشاد همکاری نمیکنند
شواهد نشان میدهد چرخ وزارت ارشاد برای نظارت بر پیامکها به این خوبی که شرح داده شد، نمیچرخد. اگرچه تمام اپراتورها باید پیامکهای ارزشافزوده خود را پیش از ارسال برای تایید در پنل محتوایی وزارت ارشاد باید بگذارند، اما طبق اطلاعات به دست آمده همه اپراتورها همکاری کاملی با این نهاد برای قرار دادن تمام پیامهای ارزش افزوده روی پنل محتوایی ندارند و برخی از پیامکها خارج از مسیر رسمی تایید، ارسال میشوند. در نتیجه این امر برای مثال نقایصی و موارد غیرمجازی در پیامکهای طالعبینی نمایان میشود.در این زمینه تنها یکی از اپراتورها تقریبا همکاری کاملی با نهاد نظارتی دارد و از این رو مشترکین این اپراتور کمتر با پیامکهای هجو روبهرو میشوند. یکی از اپراتورها نیز تاکنون هیچ اقدامی برای همکاری در اینباره انجام نداده است. اینجاست که ریشه اصلی مشکلات گاه و بیگاه پیامکهای هجو و بروز نواقص و موارد غیرمجازی در پیامکهایی از جمله طالعبینی و محتوای پزشکی و روانپزشکی در دور زدن پنل محتوایی وزارت ارشاد پیدا میشود.
در این میان اگر شرکت ارزش افزودهای خارج از مسیر پنل محتوایی وزارت ارشاد پیام غیرمجازی منتشر کند، وظیفه برخورد با آن، بر عهده اپراتور است. همچنانکه به تازگی یکی از اپراتورها یک شرکت VAS را به دلیل انتشار پیام سرویس رقص به میزان سه درصد درآمد کل سال آن شرکت جریمه کرده است.
اوضاع نظارتی درباره پیامهای تبلیغاتی متفاوت است باوجود نظارت پیشگیرانه بر پیامهای ارزش افزوده، نظارت بر پیامهای تبلیغاتی به دلیل زیاد بودن پیامکها و ماهیت سرعت در این تجارت، پس از ارسال صورت میگیرد. شرکتهای ارسالکننده پیامهای تبلیغاتی طبق آییننامهای با رعایت مواد لازم پیامها را ارسال میکنند و سپس در صورت تخلف با شرکت خاطی برخورد میشود.در این بین، اگر شرکتی در مجاز یا غیرمجاز بودن ارسال پیامکی مردد باشد (مانند تجهیزات پزشکی یا دارویی)، پیامک را برای بررسی در پنل محتوایی قرار میدهد. مورد توسط دستگاه مربوطه بررسی میشود و نظر نهایی را درباره مجاز یا غیرمجاز بودن پیام صادر خواهد شد.
اگرچه راهکارهای قانونی برای ضابطهمند شدن پیامکهای انبوه و پیامکهای ارزشافزوده وجود دارد اما به دلایلی از جمله آنچه گفته شد، رسیدن به نقطه نهایی مطلوب نیازمند زمان و کار بیشتری است در این شرایط مشترکین تلفنهمراه در صورت برخورد با اینچنین پیامکهایی میتوانند پیامک مربوطه را به همراه شماره ارسالکننده به سامانه نظارتی ۱۰۰۰۱۳۱۴ (سامانه رصد شکایات مردمی در حوزه پیامک انبوه) ارسال کنند تا در دستور کار بررسی و برخورد موردی و سریعتر قرار گیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد