10 - 08 - 2024
نابودی سرمایه ملی به جای دولت وفاق ملی
گروه سیاسی- سخنگوی هیاترییسه مجلس از زمان رونمایی از فهرست وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان پرده برداشته و با اشاره به برگزاری نخستین نشست علنی پارلمان در هفته جاری که قرار است صبح روز یکشنبه 21مردادماه برگزار شود، گفته: «فهرست وزیران پیشنهادی جهت اخذ رای اعتماد در همان جلسه علنی روز یکشنبه به مجلس معرفی خواهد شد.»
ظریف در موضع تکذیب
همزمان با این توضیحات علیرضا سلیمی درباره زمان معرفی وزیران پیشنهادی به مجلس، رییس شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم که از چندی پیش با حکم رییسجمهور بهعنوان معاون امور راهبردی و رییس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری نیز منصوب شد، در آخرین گزارش خود درباره روند تهیه فهرست وزیران پیشنهادی در جلسات شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم که روز گذشته از طریق حساب کاربری شخصی جواد ظریف در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، از «پنجشنبه سنگین و پرچالشی» نوشته که او و همکارانش طی آن، مشغول بررسی آخرین نسخه از فهرست وزیران پیشنهادی بودند. ظریف که از «دیدارهای جداگانهای» که «از ساعت ۸ صبح تا ۱۱شب پنجشنبه» برگزار شد، خبر داده همچنین گفته در این جلسات «مدیران ستاد تهران و اعضای کمیتههای بهداشت، نفت و سیاست خارجی، با صمیمیت و صراحت، دیدگاهها و انتظارات خود را بیان کردند.» او همچنین با اشاره به برگزاری «جلسه ۲۰۰دقیقهای شورای راهبری» که بهمنظور استماع و بررسی «گزارش این دیدارها و نیز گفتوگو با اعضای کمیتههای محیطزیست، زنان، رفاه، جوانان، اطلاعات و دیگر نخبگان و فعالان جامعه مدنی» برگزار شده، اعلام کرده که «اعضای شورای راهبری» پس از آنکه «گزارش رییسدفتر رییسجمهور» را درخصوص «مصاحبههای آقای پزشکیان بزرگوار با برخی نامزدها (که به معنی قطعی بودن هیچیک از آنان نیست و بعضا برای یک مسوولیت با چندنفر مصاحبه شده) و آخرین وضعیت گزینههای عضویت در هیات دولت» استماع کردند، «دیدگاههای خود را جهت انتقال به ریاستجمهوری به محسن حاجیمیرزایی ارائه کردند.» او همچنین بهطور سربسته از بحث و گفتوگو درباره «برخی شایعات توسط اعضای شورای راهبری» خبر داده و با اشاره به ابراز نگرانی نسبتبه این شایعات، مشخصا از «توجه و حساسیت مردم عزیز نسبتبه روند و نتایج تعیین اعضای هیات دولت» تشکر و قدردانی کرده و در بخشی از این گزارش نیز همچون گزارشهای پیشین خود، تاکید کرده فعالیت شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم یا به بیان دقیقتر این شیوه تهیه فهرست وزیران پیشنهادی، «یک تجربه جدیدِ شفافیت و دموکراسی در مسیر پیچیده و دشوار انتخاب وزیران است.» تجربهای که بهباور ظریف، «بیگمان» همچون «هر تجربه جدید دیگر با ایرادها و چالشهای فراوانی روبهرو است که مهمترین آن مقاومت در برابر تغییر و باور نداشتن به نوآوری و سپردن کار به جوانان است.»
کابینه ائتلافی به جای دولت وفاق ملی
رییس شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم در حالی گزارش خود را با ابراز خرسندی از اینکه رییسجمهوری «با شجاعت و باور به تغییر، نوآوری و جوانان، گام نخست را در این مسیر دشوار و پرفراز و نشیب برداشته» و این رویکرد مسعود پزشکیان را «شایسته قدردانی و سپاس» توصیف کرده که ازقضا در روزها و هفتههای گذشته اخبار متعددی درخصوص بیتوجهی به برخی گزینههای پیشنهادی شورای راهبری دوره انتقالی و خط خوردن ناموجه نام برخی گزینههای معرفیشده برای عضویت در هیات دولت مخابره شده است. اخباری که دقیقا همان نکتهای است که منجربه نگرانی گسترده افکار عمومی و بسیاری از ناظران حرفهای و چهرههای سیاسی شده است. بهویژه آنکه هرچه به موعد پایان کار شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم و متعاقبا رونمایی از فهرست وزیران پیشنهادی نزدیکتر میشویم، این شائبهها بهنحوی چشمگیر گسترش یافته و طبیعتا نگرانیهای متعاقب آن نیز بیشتر و عمیقتر شده است. چنانکه در این مدت حتی برخی چهرههای بسیار نزدیک به مسعود پزشکیان نیز ناگزیر به افشاگری در این رابطه شده و نگرانیشان را نسبتبه برخی تصمیمهایی که در این راستا اتخاذشده و میشود، بهطور علنی ابراز کردهاند. شائبههایی از حضور برخی چهرههای منتسب به دولتهای پیشین ازجمله عضویت برخی اعضای دولتهای اصولگرای ابراهیم رییسی و محمود احمدینژاد در کابینه مدنظر مسعود پزشکیان و بیتوجهی به بسیاری از وعدههایی که پزشکیان در ایام تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری و البته پس از پیروزی در انتخابات، درخصوص بهکارگیری از ظرفیتهای گسترده زنان، جوانان، اقوام و مذاهب مطرح میکرد تا وضعیتی بهمراتب فاجعهبارتر که بهویژه در این چند روز گذشته با کلیدواژههایی همچون «کابینه ائتلافی» مطرح و موجب نگرانی گسترده ناظران شده است.
جالب آنکه وقتی نام مسعود پزشکیان رسما بهعنوان پیروز انتخابات ریاستجمهوری اعلام شد، یکی از مهمترین مواردی که ظاهرا با تاکید موکد شخص رییسجمهور منتخب به مصوبات آییننامهای شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم افزوده شد، این بود که دستکم 60درصد اعضای کابینه از میان کسانی انتخاب خواهند شد که پیش از این، سابقه وزارت در دولتهای پیشین را در کارنامه نداشتهاند و همزمان با تاکید بر لزوم توجه جدی به ظرفیت اقوام، مذاهب، جوانان و البته زنان و معرفی وزیرانی از اقوام به حاشیه رانده شده، مذاهب غیرمسلط، نسل جوان و زنان، به این مهم نیز مورد تاکید قرار گرفت که قرار است میانگین سنی کابینه زیر 55سال باشد. حال آنکه بنابر آنچه بهویژه در همین چند روز اخیر، همزمان با نزدیک شدن به پایان شمارش معکوس رونمایی از فهرست وزیران پیشنهادی، در برخی محافل مطرح شده و میشود، ظاهرا نهتنها بسیاری از آن وعدههای صریح پزشکیان در بستن کابینه، مورد بیتوجهی قرار گرفته و درنتیجه، نباید منتظر آن باشیم که روز یکشنبه فهرستی رنگارنگ و متکثر بهلحاظ قومیتی، مذهبی، جنسیتی و سنی و نسلی در اختیار مجلس قرار گیرد، بلکه ظاهرا این رویا که بالاخره کابینهای متفاوت از کابینههای پیشین بر سر کار خواهد آمد و سرانجام فصل بازنشستگی چهرههایی فرا میرسد که همیشه و همواره، عملا در اغلب دولتهای پیشین، مسوولیتهای وزارتی برعهده داشتهاند، بلکه بنابر شنیدههای خبرنگار «جهانصنعت» از میان این جماعت بهاصطلاح «همواره-وزیر» و «همیشه در صحنه»، آنهایی کماکان در دولت پزشکیان نیز در قامت وزیران دولت در صحنه قدرت حاضر خواهند بود که حتی بهلحاظ گفتمانی نیز قرابت و تناسب چندانی با پایگاه اجتماعی پزشکیان و حامیان سیاسیاش در انتخابات اخیر نداشته و بعضا در اردوگاه رقبای پزشکیان فعال بودند.
مجلس به جای شورای راهبری
همین دیروز مشاور سیاسی رییس مجلس دوازدهم که ازقضا یکی از آن 5اصولگرایی بود که در انتخابات اخیر، رقیب پزشکیان بودند، از «ادبیات مشترکی میان پزشکیان و قالیباف» سخن گفته و تاکید کرده که «این موضوع میتواند مبنای مشترک وفاق بین دولت و مجلس باشد!» محمدسعید احدیان که هماکنون در قامت مشاور سیاسی قالیباف در مجلس با او همکاری میکند و همین چندماه پیش نیز وقتی قالیباف بهعنوان کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری فعال بود، ازجمله اعضای ارشد ستاد انتخاباتیاش بود، به ایلنا گفته: «این ادبیات مشترک میتواند انسجام ملی را شکل بدهد!» آنچه اما فراتر از این سخنان مشاور سیاسی رییس مجلس، موجب نگرانی افکار عمومی و ناظران سیاسی شده، این است که در روزهای گذشته، همچنین برخی منابع خبری از این نوشتند که پزشکیان اگرچه با انتصاب ظریف بهعنوان رییس شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم، ظاهرا مسوولیت اصلی انتخاب گزینههای عضویت در کابینهاش را به این دیپلمات کارکشته و بیش از 450کارشناسی سپرده که در کارگروهها و کمیتههای شورای راهبری، هفتههاست مشغول تهیه فهرست گزینههای عضویت در دولت هستند اما همزمان بخشی از مسوولیت را عملا به فراکسیونهای سیاسی پارلمان سپرده است. ادعایی که اگرچه در ابتدا دور از واقعیت به نظر میرسید اما وقتی در همین هفتهای که گذشت، چندنفر از نمایندگان مجلس علنا در فضای رسانهای در این رابطه اظهارنظر کردند، روشن شد که ظاهرا چندان هم بیراه نبوده است. این در حالی بود که مجید نصیرپور که ازجمله اعضای موسس فراکسیون مستقلین یا همان فراکسیون اقلیت مجلس دوازدهم است، در اظهاراتی که پایگاه خبری-تحلیلی خبرآنلاین روز 13مردادماه روی خروجی خود فرستاد، عملا از این صحبت کرد که قرار است شماری از اعضای این فراکسیون با استعفا از نمایندگی، به عضویت دولت پزشکیان درآیند. این نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس که صحبتهایش را با اشاره به این مهم آغاز کرده که پزشکیان پیش از حضور در انتخابات، ازجمله اعضای ارشد این فراکسیون بوده، تاکید کرد که «او کماکان این ارتباط را قبول دارد و علاقهمند و پیگیر ارتباط با فراکسیون هم بوده و هست؛ به همین دلیل شورای مرکزی فراکسیون در روزهای اول بعد از انتخابات با پزشکیان دیدار کردند، در چارچوب فعالیتها برای انتخاب هیاتوزیران مذاکراتی اتفاق افتاد، گفتوگوهایی شکل گرفت، بعد از آن هم برخی دوستان به دلیل فرصتی که داشتند یا شرایطی که بوده همیشه مورد مشورت بودند و بعضا کمک کارگروهها هم کردند و به نظرم میآید که همین روند انشاءالله ادامه پیدا کند.» نصیرپور که پیش از این سخنان نیز در یک اظهارنظر دیگر گفته بود که «منتظر است رییسجمهور، پیش از رونمایی رسمی از فهرست وزیران پیشنهادی خود به مجلس، این فهرست را بهطور غیررسمی به نمایندگان ارائه کند»، در اظهارنظر اخیر خود نیز بار دیگر به این مهم اشاره کرد و گفته: «فکر میکنم وقتی اسامی بهطور تقریبی قطعی شود، پزشکیان با فراکسیون مشورت میکند.»
پــایان روزهای خوش جوانی با
آغاز کار دولت
حدود 24ساعت پس از انتشار این سخنان، نصیرپور یکی دیگر از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس نیز در این رابطه اظهارنظر کرد و در حالی که پیرو انتشار فهرستهای غیررسمی در فضای رسانهای، برخی ناظران نسبتبه بیتوجهی به ظرفیتهای اقوام، مذاهب، زنان و حتی جوانان ابراز نگرانی میکردند، این نماینده مجلس صراحتا اعلام کرد که «امیدواری نسبت به جوان بودن کابینه وجود ندارد!» مصطفی پوردهقان که همچون مجید نصیرپور اذعان کرده بود در مسیر تهیه فهرست وزیران پیشنهادی، با فراکسیون مستقلین مجلس رایزنی شده و با اعضای این فراکسیون مشورت شده، همچنین گفته: «بسیاری از مواقع، خودمان افرادی را که میتوانستند در قامت مدیریت کلان یک وزارتخانه باشند، معرفی کردیم.» او که معتقد است «استفاده از ظرفیت مجلس» بهتعبیری یک شمشیر دولبه است که «هم میتواند خوب باشد، هم نقطه ضعف»، در نقد آنچه تاکنون بهعنوان گزینههای احتمالی درباره آنان با نمایندگان مشورت شده، گفت: «نقطه ضعفی را به آقایان پزشکیان و ظریف هم عرض کردم، اینکه مردم انتظار داشتند دهه شصتی و دهه هفتادی در کابینه مشاهده کنند. مردم منتظر مدیران دهه ۳۰ و دهه ۴۰ نیستند. اینکه متوسط سن روی ۷۰سال قرار بدهند، با موضوعاتی که خود پزشکیان وعده داده، مغایرت دارد.»
عصر دولتداری «نمادهای ناجور!»
در شرایطی این اوضاع باعث شده برخی ناظران از آنچه در حال رقم خوردن است، بهعنوان انحراف آشکار پزشکیان و شورای راهبری از وعدههایی که درباره کابینه داده بودند، تعبیر کنند، شاید یکی از صریحترین انتقادها به این رویه را کسی مطرح کرد که ازجمله نزدیکترین چهرهها به پزشکیان در دوران تبلیغات انتخاباتی بود.
محمد فاضلی، جامعهشناس شناختهشدهای که در جریان میزگردهای تخصصی صداوسیما در ایام تبلیغات انتخاباتی در قامت مشاور فرهنگی-اجتماعی پزشکیان کنار دست او مینشست، در یکی، دو هفته گذشته چند نوبت نسبتبه آنچه در روند تهیه فهرست وزیران پیشنهادی در حال رقم خوردن است، هشدار داده و انتقاد کرده است. فاضلی که ابتدا حدود دوهفته پیش، در همان روزهای آغازین مردادماه، نخستین هشدارهایش را در این رابطه علنی کرد، در توئیت روز چهاردهم مردادماه خود نوشت: «شرکت در انتخابات به معنای تایید کردن همه گذشته نیست؛ بلکه به معنای اعتراض به خطاهای گذشته و بیان اراده برای تغییری رو به سوی آینده است.»
این استاد اخراجی دانشگاه شهیدبهشتی همچنین اضافه کرد: «لازم نیست گذشته را فراموش کنیم، اما حتما لازم است آینده را بسازیم. فراموش نکردن گذشته، بخشی از نیروی حرکت برای ساختن آینده است.» توئیتی که بهروشنی به آن زمزمههای نگرانکنندهای اشاره دارد و ارجاع میداد که تقریبا نخستینبار در همان روزهای آغازین مردادماه درخصوص احتمال حضور برخی وزیران دولتهای پیشین، ازجمله اعضای دولتهای رییسی و احمدینژاد در مناصب کلیدی کابینه پزشکیان مطرح میشد. اما این مساله، ظاهرا تنها نگرانی فاضلی درباره روند تهیه فهرست وزیران پیشنهادی نبود؛ چه آنکه او حدود 10روز بعد هم بار دیگر ازطریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، به یکی از دیگر نگرانیهایش در روند تهیه فهرست وزیران پیشنهادی اشاره کرد و این بار تلویحا از بیتوجهی رییسجمهور به اولویتهایی پرده برداشت که از سوی شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم مورد تاکید قرار گرفته است. فاضلی در توئیت روز چهاردهم مردادماه خود در این رابطه نوشت: «نظر کمیتهها، مشورتی بوده اما بعید است بالا آوردن کسی که تهفهرست پیشنهادی کمیته مشورتی بوده و فشار آوردن برای معرفی او بهعنوان وزیر درست باشد!» این جامعهشناس که تاکید داشت این اقدام، «مایه آبروریزی میشود و سرمایه اجتماعی دولت را به باد میدهد»، بدون اشاره به نام فردی مشخص، از این نوشت که ظاهرا کسی که از تهفهرست پیشنهادی شورای راهبری به صدر آن ارتقای رتبه یافته، کسی است که «یک روز سابقه کار مرتبط ندارد و مدرکش هم بیربط است!»
با این همه اما این پایان هشدارها و انتقادهای مشاور فرهنگی- اجتماعی پزشکیان در ایام انتخابات نبود. چنانکه فاضلی همین دیروز در توئیتی دیگر، مشخصا به آنچه درخصوص احتمال حضور اعضای دولتهای رییسی و احمدینژاد در کابینه پزشکیان مطرح شده و میشود، انتقاد کرد و نوشت: «داشتن آدمهایی از همه کابینهها، توافقسازی یا ساختن دولت وفاق ملی نیست؛ خصوصا که برخی آدمهای همه دولتها، نمادهای بدی هستند، نماد آدمهایی که شخص شخیص سرمایه ملی با شنیدن نامشان غش میکند، کهیر میزند و از دست میرود!» فاضلی در پایان توئیت خود اضافه کرد: «برخی اسامی، فقط اسم نیستند؛ نمادند، نماد ناجور! نچسب!»
رییسجمهور با کابینه 30درصدی
هرچند آنچه درخصوص حضور وزیران رییسی و احمدینژاد در دولت پزشکیان مطرح شده، چندان هم تازگی ندارد و دستکم از 3هفته پیش، اخبار و زمزمههایی در این رابطه مطرح بود. با این تفاوت که در آن زمان، احتمالا با این امید که در نهایت این اتفاق ناگوار به واقعیت تبدیل نشود و در حد شایعه باقی بماند، کمتر موردتوجه قرار میگرفت و حالا که حداکثر 48ساعت تا رونمایی از فهرست وزیران پیشنهادی باقی مانده و از هر سو اخباری مطرح میشود که بر صحت این ادعاها تاکید دارند، منجر به تشدید نگرانی افکار عمومی شده است. با این همه اما دستکم از همان نخستین روز مردادماه نیز زمزمههایی در این رابطه مطرح شده بود. چنانکه ناصر قوامی، روحانی اصلاحطلبی که سابقه عضویت در مجلس ششم و ریاست کمیسیون قضایی آن دوره پارلمان را نیز در کارنامه دارد، بهعنوان یکی از نخستین چهرههایی که در این رابطه هشدار داده بود، با اشاره به چالش جدی پزشکیان در اخذ رایاعتماد برای وزیران پیشنهادی خود از مجلس، گفته بود: «حدود 50، 60درصد وزیران رییسی ابقا میشوند و پزشکیان برای گرفتن رای اعتماد بقیه وزیران با چالش روبهروست.» قوامی که تاکید دارد «تعیین وزیران صرفا از طریق شورای راهبری صورت نمیگیرد، بلکه در مورد برخی وزیران، رهبری هم باید نظر بدهند، مجلس هم باید تایید کند و البته وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه هم باید درباره مسائلی نظر بدهند»، گفته: «به این ترتیب نیست که ظریف و همراهانش کابینه را تعیین کنند.» او که معتقد است اصولا فعالیت «شورای راهبری چندان مهم نیست»، میگوید: «به این ترتیب نیست که هر فردی را اینها انتخاب کنند، رهبری هم تایید کنند و مجلس رای بدهد.» جالب آنکه درحالی به باور قوامی، «پزشکیان تنها میتواند ۳۰ تا ۴۰درصد اعضای کابینه را تغییر دهد» که او معتقد است رییسجمهور حتی برای دریافت رایاعتماد همین تعداد از وزیران نیز «باید از چند خان رد شود!»
بازگشت به عصر رییسی
این در حالی است که شاید آنچه در این یکی، دو روز گذشته، احتمال حضور اعضای دولت رییسی و احمدینژاد در کابینه پزشکیان را بیش از پیش تقویت کرده، اظهارات معاون پارلمانی رییسی است. سیدمحمد حسینی که چندی پیش از سانحه بالگرد ریاستجمهوری و البته پیش از به پایان رسیدن دولت رییسی، با حکم رییس دولت سیزدهم از سمت معاونت پارلمانی برکنار شد تا در ادامه، صرفا در قامت مشاور فرهنگی- اجتماعی رییسی با او همکاری کند، روز گذشته در یک اظهارنظر مطبوعاتی عملا بر آنچه در ارتباط با حضور اعضای دولت رییسی در دولت پزشکیان مطرح میشود، مُهر تایید زد و گفت: «پزشکیان بنا دارد برخی اعضای دولت سیزدهم را در دولت چهاردهم استفاده کنند.» او البته برخلاف قوامی مدعی نیست که بیش از نیمی از اعضای کابینه رییسی بر سمت خود در دوران ریاستجمهوری پزشکیان در سمتهایشان ابقا میشوند و تاکید دارد که «2 تا 3نفر از اعضای دولت سیزدهم در دولت پزشکیان نیز حضور خواهند داشت»، ازجمله از وزیر صمت دولت رییسی نام برده و مدعی شده که قرار است عباس علیآبادی بهعنوان وزیر نیرو با دولت پزشکیان نیز همکاری کند. او همچنین در حالی مدعی است «دولت وفاق ملی» مدنظر پزشکیان، مترادف با «دولت ائتلافی» است که درباره احتمال حضور خودش در دولت پزشکیان نیز چراغ سبز نشان داده و گفته: «تا هر زمان بخواهند در دولت میمانم!» او در عین حال با طرح این ادعا که به برخی اعضای دولت رییسی برای حضور در دولت پزشکیان پیشنهاد شده، گفته: «آن افرادی که با من صحبت کردند، از سمت خودشان پیشنهادهایی داشتند و گفتند ما میرویم صحبت میکنیم.» او که در ادامه از احتمال عضویت وزیر صمت دولت رییسی در قامت وزیر نیروی دولت پزشکیان استقبال کرده، مدعی است: «شعار پزشکیان دولت وفاق ملی است و نباید یک جناح در دولت باشد!»
دولت ائتلافی یا شرکت سهامی؟!
غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی*-در شرایطی که یکی، دو روزی بیشتر تا رونمایی از فهرست وزیران پیشنهادی به مجلس باقی نمانده، اخباری درخصوص احتمال حضور برخی اعضای دولتهای پیشین در میان وزیران پیشنهادی آقای پزشکیان به گوش میرسد که محل نگرانی است؛ بهویژه آنکه صحبت از احتمال حضور چهرههایی است که در دولتهایی عضویت داشتهاند که به لحاظ گفتمانی در نقطه مقابل گفتمان رئیسجمهور کنونی و پایگاه اجتماعی و سبد رای آقای پزشکیان قرار میگیرند. همزمان با این اخبار، همچنین شاهدیم که برخی آنچه را که آقای پزشکیان با عنوان «دولت وفاق ملی» مطرح کرده، با تعابیری همچون «دولت ائتلافی» خلط میکنند. حال آنکه این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند و عملا هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. نکته حائز اهمیت آنکه این مباحث در حالی به فاصله کمتر از یکی، دو روز تا تقدیم فهرست وزیران پیشنهادی آقای پزشکیان به مجلس مطرح میشود که در این دوره با ابتکار ارزشمند آقای ظریف و استقبال آقای پزشکیان، شاهد شکلگیری یک سازوکار و ساختار جدید و کارشناسی تحت عنوان شورای راهبری دوره انتقالی دولت چهاردهم بودیم و در همین چندهفتهای که از فعالیت این شورا زیرنظر آقای ظریف میگذرد نیز بهرغم شیطنتهای رسانهای که هرازگاهی ازسوی برخی جریانها صورت گرفت، درمجموع عملکرد این نهاد، شفاف و اصولی بود. به هر تفسیر آنچه بسیار حائز اهمیت است، این است که دولت وفاق ملی هیچ ارتباطی به «دولت ائتلافی» ندارد و حتی اگر چنین شعاری ازسوی آقای پزشکیان مطرح نشده و بحثی درخصوص «دولت وفاق ملی» نبود هم باز نباید به هیچ عنوان به سمت «دولت ائتلافی» برویم و عملا دولت را به نوعی «شرکت سهامی» تبدیل کنیم؛ این خطایی است که ازقضا دولت پیشین نیز مرتکب شد و آقای پزشکیان به هیچ عنوان نباید مرتکب چنین اشتباهی شود. ما شاهد بودیم که متاسفانه دولت پیشین عملا به یک شرکت سهامی تبدیل شد و وقتی رقابتهای انتخاباتی به پایان رسید، یک سمت مدیریتی به این کاندیدا و سمت دیگری نیز به کاندیدای دیگر دادند و در عمل نیز کارنامه موفقی بهجا نگذاشتند. لذا معتقدم باید با درسآموزی از تجربه تلخی که در دولت پیشین شاهد بودیم، به هیچ عنوان به سمت دولت شرکت سهامی نرویم و به همان سازوکار کارشناسی و منطقی که زیرنظر آقای ظریف در این مدت فعالیت کرده، اعتماد کنیم.
طبیعتا ما تنگناها و پیچیدگیهای مسوولیت سنگینی که بر دوش آقای پزشکیان قرار گرفته و در عین حال محظورات ایشان در معرفی وزیران پیشنهادی را درک کنیم اما در عین حال باید به شرایط خاص جامعه در آستانه انتخابات ریاستجمهوری نیز توجه داشته باشیم و مشخصا اهمیت نشاطی که در جامعه ایجاد شد و نیز ارزش امید شهروندان را وقتی نتایجِ حضورشان پای صندوقهای رای را با پیروزی کاندیدای مطلوبشان دیدند، درک کنیم و توجه داشته باشیم که ناامیدی جامعه در شرایط کنونی، با آنچه احیانا در تمامی ادوار پیشین رقم خورد، متفاوت خواهد بود؛ بنابراین امیدوارم فهرستها و اسامی گوناگونی که در این روزهای گذشته در فضای رسانهای و مجازی منتشر شده و بعضا بهواقع محل نگرانی و بهتآور است، جعلی باشند و آقای پزشکیان بنابر آنچه از ایشان انتظار میرود، نسبتبه وعدههایی که مطرح کرد، پایبند باشد و پایبند بماند.
*نماینده ادوار مجلس
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد