10 - 01 - 2021
ناامیدی بازار از احیای مصرف جهانی نفت
گروه انرژی – اگرچه شدت همهگیری کووید ۱۹ کمتر از فصل بهار شده است اما همچنان چالش کلیدی برای تقاضای سوخت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ است. محدودیتهای شدید کرونایی که در سراسر جهان برای مهار شیوع بیماری کووید ۱۹ به اجرا گذاشته شده، روی فروش سوخت تاثیر منفی داشته و چشمانداز بهبود تقاضا برای انرژی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ را ضعیف کرده است.
شاخص سختگیری آکسفورد که عواملی نظیر ممنوعیت سفر و تعطیلی مدارس و محل کار را ارزیابی میکند، نشان میدهد اکثر اروپا اکنون تحت تدابیر شدید قرنطینه قرار دارد. قرنطینه سراسری فعلی انگلیس احتمالا تا اواسط فوریه ادامه خواهد داشت. دولت آلمان هم محدودیتهای قرنطینه را تا پایان ژانویه تمدید کرده در حالی که محدودیتهای رفتوآمد بین ۲۰ منطقه در ایتالیا تا ۱۵ ژانویه تمدید شده است.طبق آمار شرکت تامتام، در نتیجه این تدابیر، ترافیک در لندن، رم و برلین اواخر دسامبر و اوایل ژانویه کاهش چشمگیری پیدا کرد.
محدودیتهای سفت و سخت در زمینه معاشرتهای اجتماعی و فعالیتهای کسبوکار در کالیفرنیا که پرجمعیتترین ایالت آمریکا و یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در جهان است، ادامه دارد. بنا بر ترندهای جابهجایی اپل، رانندگی در کل این ایالت روز جمعه ۱۵ درصد در مقایسه با ۱۳ ژانویه سال گذشته کاهش داشت و استفاده از وسایل حملونقل عمومی بیش از ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
ترافیک جادهای در سانفرانسیسکو اندک مانده و رفتوآمد در نیویورکسیتی که اواخر سال گذشته نشانههایی از بهبود داشت، به شدت کاهش پیدا کرده است. در همین راستا موسسه BCA Research در گزارشی نوشت: این روندها بعید است در هفتههای آینده به شکل قابل توجهی معکوس شوند و همهگیری همچنان چالش کلیدی برای تقاضا برای سوخت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ مانده است، با این حال شدت آن کمتر از فصل بهار است.تدابیر شدید قرنطینه روی فروش سوخت تاثیر گذاشته و طبق آمار رسمی، میانگین فروش به ازای هر جایگاه سوخت در انگلیس هفته گذشته ۲۱ درصد کمتر از هفته پیش از آن بوده که ناشی از فروش اندک در زمان کریسمس و محدودیتهای مربوط به ویروس کرونا بوده است.بنا بر آمار آژانس بینالمللی انرژی، تقاضای جهانی برای سوخت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ به ۷/۹۴ میلیون بشکه در روز رسید که تقریبا شش درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. این آژانس در دسامبر پیشبینی کرده بود تقاضا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ در سطح مشابهی خواهد ماند.در بحبوحه تجدید محدودیتها، آمار رسمی و صنعتی نشان داد که ذخایر بنزین آمریکا و اروپا در هفته گذشته افزایش پیدا کرده است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم کلی فرآوردههای نفتی که هفته گذشته به بازار داخلی عرضه شد، ۱۲ درصد کاهش سالانه داشت. مصرف بنزین آمریکا در سال ۲۰۲۰ به ۰۹/۸ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۳۱/۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت و پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۱ اندکی بهبود پیدا کرده و به ۷۶/۸ میلیون بشکه در روز برسد.همچنین بانک آمریکایی گلدمنساکس هفته گذشته با اشاره به تجدید قرنطینهها، پیشبینی خود از اوضاع بازار نفت در سه ماهه نخست امسال را مورد تجدید قرار دارد و دورنمای آن را ضعیفتر ارزیابی کرد.اوپک نیز هفته گذشته اعلام کرد شیوع نوع جدید ویروس کرونا و محدودیتهای فعالیتهای اجتماعی، ریسکهای نزولی بیشتری را برای بازارهای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ ایجاد کرده است. اکثر اعضای این گروه تولیدشان را در ماههای آینده ثابت نگه میدارند اما عربستان به صورت داوطلبانه تولیدش را به میزان بیشتری کاهش میدهد.تحلیلگران بانک یوبیاس هم در یادداشتی نوشتند: اقدام عربستان سعودی نشاندهنده تمایل برای دفاع از قیمتها و حمایت از بازار نفت در بحبوحه نگرانیهای تقاضا به دلیل تمدید محدودیتهای رفتوآمد در اروپاست. اما اگر تقاضا به میزان کمتری کاهش پیدا کند، اقدام سعودیها به تسریع روند کاهش ذخایر نفت کمک خواهد کرد و در صورت اجرای برنامههای واکسیناسیون، مصرف در سه ماهه دوم بهبود پیدا میکند.چین هم محدودیتهای بیشتری را در نزدیکی پکن اعلام کرده و شیجیاژوانگ که پایتخت استان هیبی است، خروج همه ساکنان از شهر را در راستای محدودیتهای کرونایی ممنوع کرده است. محدودیتهای جدید، ترافیک در این شهر را فلج کرده است.بر اساس گزارش رویترز، با این حال تقاضا در بسیاری از کشورها قوی مانده و رانندگی در برزیل، عربستان سعودی، هند و استرالیا رشد بیشتری در مقایسه با سطح پیش از شیوع ویروس کرونا داشته است. این احیا به خصوص در امارات متحده عربی قوی بوده است. در دوبی رانندگی در مارس و آوریل کاهش پیدا کرده بود اما هفته گذشته ۳۰۰ درصد بالاتر از شاخص مبنا بود که به رشد شمار گردشگران نسبت داده شده است.
چه کسانی بازندگان جنگ قیمت هستند؟
به گفته یک کارشناس ارشد حوزه انرژی اگر جنگ قیمت اتفاق بیفتد، ایران ضرر چندانی نخواهد کرد و بیشترین ضرر متحمل کشورهای عربستان، روسیه، عراق، امارات و کویت خواهد شد.مرتضی بهروزیفر در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در این مدت که ایران تحریم بود، ژاپن و کشورهایی که از ایران خرید نمیکردند، دچار مشکل نشدند و به همین دلیل نمیتوان گفت که برای این کشورها اجبار خرید نفت از ایران وجود دارد، اظهار کرد: کشورهای مصرفکننده همچون اتحادیه اروپا، ژاپن، هند و چین و بقیه کشورها تمایل دارند که مبادی تامین وارداتشان را متنوع کنند. برای کشوری همچون ژاپن که واردکننده نفت از ۱۵ کشور است، منفعت دارد که این عدد را به ۱۶ کشور افزایش دهد تا اگر در کشوری همچون لیبی جنگ داخلی اتفاق بیفتد بتواند حجم واردات را از کشور دیگری تامین کند و دچار اختلال عجیب در تامین نخواهد شد.
این کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به برجام و اتفاقاتی که در گذشته در بازار نفت ایران محقق شد و ایران توانست در زمانی کوتاه مشتریهای خود را به دست آورد، گفت: در شرایط فعلی نیز چنین استدلالی وجود دارد که ایران به راحتی میتواند به بازار نفت بازگردد چون روشهایی وجود دارد که میتوان کشورهای دیگر را جذب کرد و باید به این موضوع نیز توجه کرد که این مساله یک منفعت دوطرفه است.
بهروزیفر با بیان اینکه برای ایران منفعت دارد که به کشوری مانند ژاپن نفت بفروشد، از آن طرف نیز ژاپن میتواند به یک تولیدکننده بزرگ وصل شود که به طور مثال دارنده بزرگترین ذخیره نفت دنیا است، اظهار کرد: با توجه به اینکه منافع دو طرف را تامین میکند، به احتمال قوی طی شش ماه ایران میتواند وارد بازار شود و تقریبا به جایگاه قبلی دست یابد.وی در خصوص اینکه مشتریان سنتی نفت ایران کدام کشورها هستند و کدام یک در ابتدا پس از برجام تمایل بیشتری به خرید نفت از ایران دارند؟ گفت: قبل از تحریم ۶۰۰ هزار بشکه به اتحادیه اروپا و مابقی به آسیای جنوب شرقی و کشورهای دیگر مانند ترکیه صادر میکردیم و بیش از ۸۰ درصد صادرات مربوط به این کشورها بود و اگر مجدد شرایط فراهم شود این کشورها خواهان نفت ایران خواهند بود.این کارشناس ارشد حوزه انرژی با تاکید بر اینکه این مساله یک نفع دوطرفه است و کشورهایی که از ایران خرید میکنند میتوانند مبادی تامین واردات خود را افزایش دهند و این مساله موجب افزایش انرژی این کشورها خواهد شد، تصریح کرد: کشورهای نفتی به ویژه روسیه و عربستان دچار مشکلات مالی شدیدی شدند و سیاستهای اخیر این کشورها نشان میدهد که مشکلات اقتصادی دامنگیر آنها شده است.
بهروزیفر افزود: ایجاد یک جنگ قیمتی و اعمال سیاستهایی برای عدم ورود ایران به ضرر آنها خواهد بود و با توجه به شرایط کنونی ایران که حجم صادرات کم است و با مشکلات زیادی نفت را به فروش میرساند و از آن طرف نمیتواند پول را وارد کشور کند. اگر جنگ قیمت اتفاق بیفتد، ایران ضرر چندانی نخواهد کرد و بیشترین ضرر متحمل کشورهای عربستان، روسیه، عراق، امارات و کویت خواهد شد.به گفته وی در آخرین جلسه اوپکپلاس حتی عربستان به طور داوطلبانه سهمیه تولید خود را از عدد تعیین شده کاهش داد که این موضوع برای تثبیت قیمتها بود بنابراین ورود ایران در شرایط فعلی نمیتواند ضرری برای ایران به دنبال داشته باشد و به نظر نمیرسد که قیمتها نیز کاهش یابد و با توجه به اینکه کشورهای دیگر نیز تمایلی به کاهش قیمتها ندارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد