6 - 01 - 2021
موجسواری غیرمسوولانه
نادر کریمیجونی- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پیشنهاد و تصویب طرحهای رادیکال و به اصطلاح انقلابی دست بالا را گرفتهاند. برخی تصور میکنند که نگارش، پیشنهاد و تصویب این طرحها از سوی نمایندگان مجلس نشانه جوگیر شدن ایشان و فراموش کردن مسوولیتهای ذاتی نمایندگان و عدم عاقبتاندیشی است. در گذشته نیز نمایندگان و حتی دولتی وجود داشت که با تظاهر به انقلابی بودن، تصمیمهایی را اتخاذ و اجرا کرد که آثار مخرب آن هنوز وجود دارد و در زندگی ایرانیان جاری است.
با این حال گمان بهتر این است که نمایندگان دوره فعلی مجلس شورای اسلامی در واقع در حال موجسواری هستند تا با این موجسواری و انقلابینمایی، به اهداف خود دست پیدا کنند. آنها در واقع اهدافی را در سر میپرورانند که میخواهند با شیوههای عوامفریبانه آنها تحصیل کنند. روشن است که از جمله این اهداف تصاحب دولت بعدی ایران و گسترش نفوذ و حکومت بر جهان است تا آنچه زمینهسازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) مینامند، انجام شود و ماموریتشان به پایان رسد. در اثر انجام و پایان این ماموریت البته و همانطور که برخی تئوریسینها و راهبردنویسان این تفکر معتقدند، اسراییل از صحنه جغرافیا حذف و کاخ سفید به حسینیه تبدیل میشود.
چندان مهم نیست که آیا ماموریت یادشده ساز و کار عقلانی دارد یا نه و آیا کسانی که به دنبال انجام این ماموریت هستند از سوی موکلان خود – شهروندان ایران- اجازه دنبال کردن چنین مسیری را دارند یا خیر. آنان معتقد به ادامه دادن این راه هستند و چون خرج که از کیسه مهمان بود/ حاتم طایی شدن آسان بود. نمایندگان مجلس متوجه زیانهایی که به منافع عمومی و ملی ایرانیان وارد میشود و هزینههایی که بر منابع عمومی کشورمان تحمیل میشود، نیستند. آنان پشت شعارها و فریادهای هیجانانگیز و متنهای انگیزشی پنهان میشوند و منتقدان خود و رفتارهایی اینگونه را به قرار گرفتن در اردوگاه دشمن و مرعوب شدن متهم میسازند غافل از آنکه علیالقاعده نمایندگان مجلس امانتدار حقالناس و منافع شهروندان هستند و نه فقط بر اساس قوانین دنیوی نمیتوانند و نباید برای این امانت و حقوق مردم هر گونه که دلشان میخواهد تصمیم بگیرند بلکه بر اساس قوانین الهی نیز در مقابل حقالناس مسوول و متعهد هستند و باید در دادگاه عدل الهی پاسخگوی رفتارشان و امانتداری از حقالناس باشند.
طرح قانونی اقدام متقابل ایران در برابر ترور شهید سلیمانی که ۶۴ نماینده آن را امضا کرده و تقدیم هیاترییسه مجلس شده است ازجمله رفتارهای هیجانزده نمایندگان کنونی مردم در خانه ملت است که به لحاظ حقوقی ساختار ضعیف و غیرقابل اتکایی دارد. در مقدمه توجیهی این طرح مانند همیشه از عبارتهای کلی و آرزومندانه استفاده شده است. در نخستین ماده این طرح به همسایگان ایران که با ایالات متحده همکاری نظامی دارند و پایگاه در اختیار نیروهای ایالات متحده گذاشتهاند، اعلام جنگ شده و دولت جمهوری اسلامی ایران با همکاری شورای عالی امنیت ملی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مکلف به انجام اقدامات مقتضی علیه نیروهای آمریکایی و کشور میزبان شده است. هر چند اقدام مقتضی در این طرح ذکر نشده و از این بابت راه برای فرار از اقدام باز گذاشته میشود اما ظاهر امر این است که اقدام مورد تقاضا، احتمالا اقدامی نظامی است. البته در این طرح پاسخ نظامی به اقدام نظامی آمریکا علیه ایران تکلیف شده که فینفسه مصوبه و پیشنهاد جدید و غیرمعمولی نیست و اگر نمایندگان هم نمیگفتند، نظام و فرمانده کل قوا چنین رفتاری را انجام میدادند.
جالب است که در خصوص اقدامهای نظامی و به ویژه در مواردی که با وظایف نیروی قدس سپاه مرتبط است، نمایندگان از واژه مجاز است استفاده کردهاند. آیا نمایندگانی که از این واژه استفاده کردهاند، دقیقا جایگاه خود را میشناسند؟ آیا مجلس در جایگاه فرمانده نظامی است که به یک نیروی نظامی اجازه بدهد یا ندهد؟ آیا نمایندگان خود را فرمانده کل قوا فرض کرده و مجاز بودن یا نبودن نیروی قدس سپاه را تعیین کردهاند؟ اگر این عبارتهای مجاز است برای نیروهای نظامی درج و در این قانون ذکر نمیشد آیا به معنای بلاتکلیفی نیروهای نظامی در اجرای وظایف ذاتی خود بود؟ اگر چنین نیست، چرا نمایندگان به این حوزه ورود کرده و مفادی بدون استفاده و زائد را نگاشتهاند؟ نمایندگان آیا نمیدانند که تعیین تکلیف و اعطای اجازه به نیروهای مسلح جزو شئون و وظایف آنها نیست و در این باره ستاد فرماندهی کل قوا و شخص فرمانده کل قوا ذیحق و مسوول هستند؟
نکته طنز ماجرا آن است که نمایندگان مجلس در حالی ورود کالاهای آمریکایی بدون مجوز شورای عالی امنیت ملی را ممنوع کردهاند که رای به مجاز بودن همکاریهای فرهنگی و آموزشی با ایالات متحده دادهاند. شاید نمایندگان مجلس دوراندیشی به خرج داده و راه را برای ادامه تحصیل خود، فرزندان و بستگانشان در دانشگاههای آمریکا باز کردهاند. نمایندگان همچنین مذاکره بر سر توان تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران را ممنوع کردهاند در حالی که اینگونه مذاکرات نه فقط بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی که براساس قوانین عقلی هم ممنوع است و اگر نمایندگان چنین بندی را در این طرح قانونی بیان نمیکردند، چیزی تغییر نمیکرد. همانگونه که طی بیش از ۴۰ سال گذشته در اینباره نه توافقی صورت گرفته و نه اصولا مذاکرهای انجام شده است. آنان همچنین مذاکره بر سر موضوعهای غیرهستهای را هم مشمول همین بند از قانون دانسته و مستحق برخورد قضایی ذکر کردهاند.
حال اگر در یک فرض انتزاعی، مقام معظم رهبری به دولت برای مذاکره در موضوعی غیرهستهای اجازه دادند و یا گروهی را مامور به مذاکره با ایالات متحده کردند، این قانون، شمول آن و اجرای مفادش چه صورتی پیدا میکند؟ آیا نمایندگان مصوبه خود را پس خواهند گرفت؟ آیا تصویب این قانون ورود به حوزه اختیارات و وظایف مقام معظم رهبری نیست؟
بند طنزآمیز دیگر مربوط به انجام اقداماتی برای محو رژیم صهیونیستی است؛ اولا تعیین ضربالاجل به چه معنی است؟ آیا اگر رژیم صهیونیستی تا آن هنگام محو نشود، ادامه فعالیتهای موضوع این بند از قانون باید متوقف شود؟ وقتی سرزمینهای تحت کنترل فلسطینیها در حوزه جغرافیایی و حقوقی اسراییل است، آیا میتوان از مبادی قانونی و رسمی به نوار غزه و کرانه باختری رود اردن کمک رساند یا میتوان دولت تلآویو را به بازگشت آوارگان فلسطینی موظف و مکلف کرد؟ نمایندگان همچنین توضیح نمیدهند که آزادی بلندیهای جولان از چه طریق و چگونه انجام میپذیرد؟ وقتی دولت دمشق که صاحب و مالک بلندیهای جولان است، اقدام عملی برای بازگشت این بلندیها انجام نمیدهد، چگونه یک کشور خارجی (ایران) برای این بلندیها و آزادسازی آن تعیین تکلیف میکند؟
جالب است که نمایندگان نویسنده و امضاکننده طرح برای زیارت اماکن مقدس فلسطین اشغالی فرمان به اعزام زائر دادهاند در حالی که با گذرنامه جمهوری اسلامی ایران مسافرت به سرزمینهای اشغالی و خاک اسراییل ممنوع است.
واقعا معلوم نیست که نویسندگان این طرح آیا به مفاد نوشته شده و مفاهیم آن آگاه بودهاند یا نه! در همین ارزیابی ساده و گذرا تناقضهای مهمی در متن قانونی این طرح مشاهده میشود. این تناقضها به گونهای است که اعتبار اصل قانون را از میان میبرد و راه را برای معطل ماندن و بیاعتبار شدنش هموار میکند. از این بابت گمان غالب آن است که نمایندگان دچار جوزدگی شده و خواستهاند در ایام گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید سلیمانی، آنان نیز اقدامی انجام دهند تا از قافله دوستداران و یا ظاهرسازان و عوامفریبان عقب نیفتند. با این همه احتمالا نمایندگان طراح این طرح و امضاکننده میدانند که طرح قانونی اقدام متقابل ایران در برابر ترور شهید سلیمانی، طرحی نیست که گرهی از مشکلات ایرانیان بگشاید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد