16 - 09 - 2021
مشکل اصلی انیمیشنسازی در ایران
ایرنا- تهیهکننده و سرمایهگذار بینالمللی سینمای ایران گفت: انیماتورهای ایرانی حتی در خارج از کشور هم موفق عمل کردهاند اما در ایران به دلیل نبود ایده و شکل نگرفتن یک اتاق فکر هدفمند از این منظر ضعف داریم.
پیمان مرادی که در زمینه سینمای مستقل و هنری، تهیه فیلم کوتاه و انیمیشن فعالیت دارد درباره فعالیت در عرصه بینالمللی، به ایرنا گفت: سینما به عنوان صنعت تنها در هالیوود و بالیوود وجود دارد؛ در دیگر کشورها بیشتر دولتها حامی سینما هستند. البته در کشورهایی مانند چین و کره آن شکلی از سینما به مفهوم صنعت در آثار تجاریشان دیده میشود.
وی با بیان اینکه ما میتوانیم سرمایههای دولتها و بخش خصوصی دیگر کشورها را به کار بگیریم، گفت: برای مثال وقتی در پروژه عنوان میشود که این اثر محصول پنج کشور است یعنی از سرمایههای آن کشورها بهرهمند شده است.
این تهیهکننده و سرمایهگذار سینما افزود: در سینمای ما هم در سالهای اخیر به واسطه جشنواره جهانی فیلم فجر اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است. سعی ما بر این است که با سرمایه شخصی که داریم با ارتباط با دیگر کشورها، بودجه و سرمایههای دولتی و بخش خصوصی آنها را به کار گیریم که هم برای گفتوگوی بین کشورها و تولید یک اثر هنری اتفاق مطلوبی است و هم از لحاظ بازدهی مالی و سوددهی شرایط خوبی رقم میخورد.
مرادی درباره اینکه آیا پلتفرمهای داخلی هم میتوانند در آینده به عنوان کمپانی در ایران فعالیت کنند، گفت: به آینده پلتفرمهای داخلی امیدوارم و با توجه به مسیری که در پیش گرفتهاند حتما میتوانند به کمپانیهای موثر و موفقی در عصر داخلی و خارجی تبدیل شوند، البته پلتفرمها بیشتر مخاطبمحور هستند و توجهشان به جذب مخاطب است بنابراین امیدوارم در زمینه سینمای مستقل و هنری نیز قدمهایی بردارند.
این تهیهکننده درباره وضعیت تولید انیمیشن در ایران نیز توضیح داد: در ایران نیروهای جوان و توانمندی داریم که حتی در خارج از کشور نیز از آنها استفاده میشود، ما در زمینه تکنیک و نیرو حرفی برای گفتن داریم.
مهمترین کمبودی که در زمینه انیمیشنسازی احساس میشود اول از همه نبود ایده و شکل نگرفتن یک اتاقفکر هدفمند و خلاقانه است و دوم فیلمنامه و کارگردانی. بنده در حال حاضر مشغول پیش تولید یک انیمیشن هستم که در مرحله تشکیل اتاقفکر قرار دارد.
وی با اشاره به نمایش فیلمهای مستقل و بستر پخش آنلاین آنها در داخل کشور، گفت: متاسفانه کرونا به سینمای جهان ضربه زد و بیشترین ضربه به سینمای ایران وارد شد. در این بین سینمای مستقل بیش از سینمای تجاری آسیب دید. با توجه به فضاهای رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام و بازیهای کامپیوتری مردم دیگر مثل سابق حوصله فیلمهای تاثیرگذار را ندارند. به نظر همان طور که در تلویزیونهای دنیا و همچنین ایران شبکهها لاینبندی هستند؛ پلتفرمها هم باید لاینبندی شوند و فیلمهای مستقل و هنری پلتفرم مخصوص خود را داشته باشد. البته این پلتفرمهای مخصوص وجود دارند اما باید بیشتر به آنها بها داد و فضای نمایش آنها را به مردم معرفی کرد.
مرادی درباره فعالیت در حوزه فیلم کوتاه نیز گفت: شخصا چون به استعدادهای فیلم کوتاه اعتقاد دارم بودجهای خاص را برای نخبگان سینما و جوانان خلاق در نظر گرفتهام و هر سال دو تا سه فیلم کوتاه کار میکنم.
این تهیهکننده و سرمایهگذار سینما بیان کرد: با توجه به موفقیتهای فیلمسازان در جشنوارههای خارجی و داخلی مثل جشنواره انجمن سینمای جوان، فیلمسازان را جذب میکنیم هم برای اینکه با حمایت از آنها آثار بعدی ساخته شود و هم زمینهساز شکوفایی این استعدادها در آینده و سینمای بلند باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد