20 - 12 - 2022
مشتریمداری در ایران معنا ندارد
گروه صنعت- براساس جدیدترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران در شش ماهه نخست امسال میزان رضایت مشتریان از فروش خودروهای سواری در ایران کاهش یافته است، علت کاهش رضایت مشتریان عدم تحویل خودرو در موعد مقرر است.
کاهش پنج درصدی رضایت مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری در ایران ناشی از جدی نگرفتن مصرفکننده کالا در کشور است.
کاهش ۴۸ درصدی تحویل خودروها به مشتریان
گزارش شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران حکایت از آن دارد که تعداد خودروهای تحویل شده به مشتریان در شش ماهه اول ۹۱ در مقایسه با شش ماهه سال ۹۰ بیش از ۴۸ درصد کاهش داشته است.
نبود فضای رقابتی و انحصاری بودن تولید خودرو در کشور، شرایط تحریم و مسایل ارزی که موجب توقف واردات خودروهای خارجی شده اولین تبعاتش دامن مصرفکننده را گرفته است. عدم نظارت جدی بر خدمات پس از فروش خودروها بیضابطگی رفتار نمایندگیهای فروش را در معرض
دید میگذارد.
عدم توجه به مشتریمداری در ایران که یک بلای عمومی است عرصه را برای جولان سوءاستفادهگران باز گذاشته است.
تحویل سمند به جای تندر ۹۰
مشتی از خروار
توقف فروش خودرو در نمایندگیهای خودروسازان تنها به دلیل تصمیمگیری تعیین قیمتگذاری براساس نرخ ارز مبادلاتی نمونه اخیر خودسریها و ناچیز شمردن مشتریان به عنوان مصرفکننده خودرو است.
نمایندگیهای فروش خودروسازان با توقف فروش نقدی، تنها به پیشفروش خودرو آن هم برای ماههای اردیبهشت و خرداد سال ۹۲ میپردازند که زمان تحویل تیرماه سال آتی خواهد بود!
نمونه دیگر عدم توجه به مشتریمداری داستان اخیر توقف شمارهگذاری تندر۹۰ بود تا جایی که متولیان تولید به مشتریانی که پیشخرید این نوع خودرو را داشتند، وعده تحویل سمند را دادند!
انتخاب رنگ خودرو به میل خودروسازان!
این ماجرای تاسفبرانگیز بیتوجهی به مشتریان است که در تمام دنیا حرف اول را برای انتخاب نوع محصول میزند اما در کشور ما به دلیل وجود انحصار تولید خودرو، خودروسازان ساز خود را میزنند.
حتی مشتری برای انتخاب رنگ خودرو محدود به انتخاب رنگی میشود که دایره تولید آن به دست خودروساز هر روز تنگتر شده و تنها به رنگ سفید، نوکمدادی، نقرهای و خاکستری به دست مشتری میرسد.
خیابانهای کشور همواره صف خودروهایی را شاهد است که تنها طیفی از چند رنگ محدود را به تصویر میکشند چه آنکه وجود بازار انحصاری و تضمین شده برای خودروسازان موجب شده تا توجه به تنوع رنگ به اولویت آخر آنها تبدیل شود.
حالا از قیمتگذاری انحصاری و چانهزنی قیمتی هم که بگذریم میبینیم مشتریمداری در ایران به هیچ انگاشته میشود!
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد