10 - 10 - 2020
مسافرت هوایی دست نیافتنی شد
گروه حمل و نقل- شرکتهای هواپیمایی پس از ماهها کشمش در مورد نرخ دلار سرانجام قیمت بلیتها را تا ۱۵۵درصد افزایش دادند. به گفته رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی این تصمیم به دلیل افزایش قیمت دلار تا ۲۷ هزار تومان است. در ماههای گذشته ویروس کرونا و افزایش نرخ دلار هزینههای جاری شرکتهای هواپیمایی را افزایش داده است. انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) به تازگی هشدار داده است که صنعت هواپیمایی کرونازده جهان در نیمه دوم سال میلادی جاری ۷۷ میلیارد دلار دیگر ضرر خواهد کرد. یاتا هشدار داد صنعت هواپیمایی جهان با نرخ ۳۰۰ هزار دلار در دقیقه معادل ۱۳ میلیارد دلار در ماه ضرر میکند و ممکن است بخشهای زیادی از این صنعت تا چند ماه دیگر دچار ورشکستگی شود.
برایان پیرس، رییس اقتصاددان انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) به خبرنگاران گفت: مساله اصلی اکنون کمک است به خصوص یارانههای دستمزد که از سوی دولتها در حال حذف شدن هستند. وی خواستار تمدید برنامههای حمایتی دولتها برای ایرلاینها شد. یاتا اعلام کرده که ایرلاینها در سه ماهه دوم امسال که شیوع ویروس کرونا سفرهای جهانی را فلج کرده است، ۵۱ میلیارد دلار ضرر کردند.
در همین حال ایرلاینهای ایرانی که علاوه بر تبعات کرونا با افزایش نرخ ارز هم مواجه شدهاند در شرایط رکود تقاضا نه تنها توانایی ایجاد مشوق برای جذب مسافرا را از دست دادهاند بلکه قیمت بلیتها را گران کردند. با در نظر گرفتن کف دستمزد ۲ میلیون و۶۰۰ هزارتومانی کارگران میتوان گفت قیمتهای جدید پروازهای داخلی برای بخش بزرگی از مخاطبان صنعت هوانوردی دست نیافتنی شد.
انجمن شرکتهای هواپیمایی نرخ جدید پروازهای داخلی را اعلام کرد. این انجمن دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی را بهروزرسانی کرد و از ابتدای آبانماه نرخهای جدید اعمال میشود. بر این اساس، سقف قیمت بلیت تهران- مشهد یک میلیون و ۳۵۴ هزار و کف آن ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.
بر اساس این نرخ نامه، تعداد پروازهای با قیمت بالای یک میلیون تومان افزایش چشمگیر داشته و در بیشتر مسیرها، حداکثر قیمت بلیت بالای یک میلیون تومان است. همچنین حداقل قیمت بلیت نیز در چند مورد ۵۰۰ هزار تومان و در سایر موارد ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان نرخگذاری شده است.
گرانترین قیمت بلیت برای مسیر تبریز- بندرعباس با حداکثر قیمت دو میلیون و ۶۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده، همچنین مسیر کرمانشاه- بندرعباس در حداکثر قیمت خود ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. قیمت بلیت کیش- تبریز نیز جزو بلیتهای بالای دو میلیون تومان بوده و به نرخ دو میلیون و ۵۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش میرسد. پرواز ماهشهر- مشهد هم دو میلیون و ۳۰ هزار تومان به مشتریان فروخته خواهد شد.
در سایر پروازها نیز حداکثر قیمت بالای یک میلیون تومان است که به عنوان مثال پرواز ارومیه- کیش، ساری- کیش، کرمانشاه- کیش، کرمانشاه- قشم، رشت- عسلویه بین یک میلیون و ۸۰۰ تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته خواهد شد. حداکثر قیمت بلیت پرواز تهران- مشهد یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان و حداقل نرخ این مسیر ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.
قیمت بلیت پروازهای تهران-کیش و تهران-قشم هم به ترتیب بین «۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۵۰ هزار» و «۷۲۲ هزار تا یک میلیون و ۸۹۰ هزار» تومان دامنه گذاری شدهاند. آخرین بار خرداد ماه امسال و به بهانه شیوع کرونا و کاهش درآمد شرکتهای هواپیمایی، نرخ بلیت پروازهای داخلی افزایش یافته بود اما این بار به بهانه افزایش قیمت دلار این اتفاق مجدداً پس از تنها ۴ ماه رخ داده است. مدیران سابق سازمان هواپیمایی کشوری پیشتر اعلام کرده بودند که ۵۵ درصد هزینههای شرکتهای هواپیمایی، ارزی است؛ اما مدیران جدید این سازمان هنوز درباره این موضوع اظهارنظر نکردهاند.
ایرلاینها: نیازی به مجوز سازمان هواپیمایی نداریم
سامانی گفت: نیازی به مجوز سازمان هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت نداریم. نرخهای جدید براساس دلار ۲۷ هزار تومانی است. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نیازی به مجوز سازمان هواپیمایی کشوری نداریم، گفت: نرخ جدید بر اساس دلار ۲۷ هزار تومانی تعیین شده است.
مقصود اسعدیسامانی در واکنش به این سوال که آیا افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی مجوز سازمان هواپیمایی کشوری را دارد اظهار کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت پروازهای داخلی آزادسازی شده است لذا شرکتهای هواپیمایی برای تطبیق با وضعیت حملونقل هوایی اقدام به نرخگذاری قیمت بلیت هواپیما میکنند.
وی تصریح کرد: نرخ کنونی بلیت هواپیما بر اساس دلار ۱۱ هزار تومانی تعیین شده از سوی دیگر براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا از اول آبان شرکتهای هواپیمایی باید به حداکثر از ۶۰ درصد ظرفیت صندلیهای خود استفاده کنند، این مساله به همراه نرخ دلار ۲۷ هزار تومانی باعث شده تا قیمتگذاری جدید توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی انجام شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی یادآور شد: در جلسات با ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بارها تاکید کردیم امکان شیوع ویروس کرونا در داخل هواپیما با توجه به تمهیدات انجام شده وجود ندارد اما با این وجود اعلانهای داخلی از اول آبان ماه ۹۹ باید با ۶۰ درصد ظرفیت خود اقدام به مسافرگیری کنند.
زنگنه: دولت هیچ نقشی در افزایش قیمت ندارند
در همین حال معاون وزیر راه با تاکید بر اینکه دولت و سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در نرخگذاری بلیت هواپیما ندارند، گفت: از اول آبان ۹۹ ایرلاینها ملزم به استفاده ۵۰ و ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما هستند. تورج دهقانیزنگنه در گفتوگو با تسنیم، در واکنش به افزایش قیمت بلیت هواپیما از اول آبانماه امسال اظهار کرد: نه دولت و نه سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی ندارند.
وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ کرده که از اول آبان هواپیما باید با ظرفیت ۵۰ و ۶۰ درصدی پرواز کند، افزود: ایرلاینها، انجمن شرکتهای هواپیمایی دارند و بر اساس بخشنامه ۵۰ و ۶۰درصدی و همچنین قیمت دلار، برای آنها نرخهای جدید را تعیین کرده است.
معاون وزیر راهوشهرسازی با تاکید مجدد بر اینکه دولت و سازمان هواپیمایی کشوری در نرخگذاری بلیت پروازها هیچ دخالتی ندارند، تصریح کرد: در زمان حاضر قیمت بلیت تهران- مشهد حدود ۶۰۰ هزار تومان است که در نرخنامه جدید نیز همین رقم درج شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد