6 - 08 - 2020
مدرسخیابانی در راه وزارت صمت
گروه صنعت- اعلام برنامههای دولتمردان در راستای دستیابی به هدف سال جاری یعنی جهش تولید در حالی صورت میگیرد که به باور بیشتر کارشناسان، وزارت صمت به عنوان متولی بخش تولید و تجارت تاکنون نتوانسته در این خصوص اقدامات قابل قبولی را انجام دهد. از این رو با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد و همچنین وضعیت نامناسب واحدهای تولیدی و معیشت مردم، باید هر چه زودتر برنامههای مناسبی در دستور کار قرار گیرد تا دست کم در یک سال باقی مانده تا پایان عمر دولت دوازدهم، وضعیت تولید، بازار و صادرات تا حدی سر و سامان بگیرد. در این خصوص برخی از صاحبنظران اقتصادی معتقد هستند که با حضور سرپرست فعلی وزارت صمت یعنی حسین مدرسخیابانی به عنوان وزیر در این وزارتخانه میتوان به بهبود امور مربوط به وزارت صمت امیدوار بود چرا که این شخص تاکنون توانسته با برگزاری جلسات مختلف با فعالان اقتصادی، به حوزههای مختلف اشراف پیدا کند و در صورت موافقت نمایندگان مجلس با مدرسخیابانی، این فرد به عنوان وزیر اختیارات بیشتری برای ایفای نقش بهتر در حوزه سر و سامان دادن به امور مردم پیدا خواهد کرد.
بر همین اساس پس از کش و قوسهای فراوان بر سر اینکه چه کسی سکاندار وزارت صمت خواهد شد، نامه معرفی حسین مدرسخیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت صبح دیروز در مجلس اعلام وصول شد. محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به معرفی وزیر پیشنهاد صنعت گفت: کمیسیون صنایع و کمیسیونهای مرتبط یکشنبه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت را در دستور کار قرار دهند و کمیسیونهای دیگر موضوع را بررسی کنند تا در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته آینده مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی را به رای بگذاریم.
تکلیف وزیر صمت در حالی در هفته آینده در مجلس مشخص خواهد شد که مدرسخیابانی به عنوان سرپرست وزارت صمت در حاشیه جلسه هیات دولت، برنامههای این وزارتخانه برای سال جاری را عنوان کرد. بر همین اساس سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش تولید در بخشهای مختلف صنعتی، توان تولید ماسک، اتمام معوقه تعهد خودرو و افتتاح طرحهای بزرگ در کشور خبر داد و گفت: برنامه وسیعی برای بومیسازی تولید داخل وجود دارد که حدود ۲/۳ میلیارد دلار در برنامه سال ۹۹ پیشبینی شده است.
حسین مدرسخیابانی به مهمترین برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: تقویت بخش تولید داخل، توسعه صادرات، افزایش همه ابعاد تولید در کمیت و کیفیت تنوع محصول و نوع اتکا در توان تولید داخل از برنامه این نهاد هستند.
وی با اشاره به سخنان معاون اول رییسجمهوری تصریح کرد: مهمترین برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معیشت مردم و تامین کالای اساسی با توجه به سفره مردم است.
جنگ تمامعیار اقتصادی
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در حال مبارزه با یک جنگ تمامعیار اقتصادی با چاشنی غلیظ رسانهای هستیم، خاطرنشان کرد: بر همین اساس نقش خبرنگاران و نقش رسانه بسیار مهم است زیرا مبارزه با جنگ اقتصادی به معنای این است که از همه داشتهها و ابزارهای خود برای مقابله با دشمن استفاده میکنیم و اجازه اجرایی شدن نقشههای آنان را نخواهیم داد و تمام حربهها را خنثی میکنیم و تاکنون نیز شاهد آن بودهایم.
وی اقدامات و برنامهریزیها را به چهار بخش تقسیم کرد و اظهار داشت: نخست طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تحقق اهداف جهش تولید بود که مهمترین برنامه نیز محسوب میشود که با اتکا به توان تولید داخل و قطع وابستگی بخشهای مختلف صنعت خارجی و ارز پیش میرود.
گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه محور دوم تکمیل و اتمام پروژهها و طرحهای نیمهتمام است خاطرنشان کرد: در قالب پویش تولید تداوم و امید چهار هزار پروژه بالای ۸۰ درصد داریم که تا قبل از اتمام دولت دوازدهم راهاندازی خواهد شد و هر پنجشنبه نیز با حضور ریاستجمهوری و سایر وزرا و مسوولان کشوری و استانی به بهرهبرداری میرسد.
وی افزود: ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی با حجم سرمایهگذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان انتخاب شده تا در نهمین هفته این پویش افتتاح شود.
کنترل واردات
مدرسخیابانی با بیان اینکه محور سوم توسعه صادرات و کنترل واردات است تصریح کرد: مصمم به ایجاد محدودیت برای واردات به استثنای کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات هستیم. تاکنون حدود دو هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای وارداتی را با عنوان کالاهای غیرضرور و دارای مشابه داخلی برای جلوگیری از ورود به کشور تعیین شده است.
به گفته وی، برنامه وسیعی برای بومیسازی تولید داخل وجود دارد که حدود ۲/۳ میلیارد دلار در برنامه سال ۹۹ پیشبینی شده که در چهار ماه گذشته ۳۰۰ میلیون دلار ساخت انجام شده و۹۰ میلیون دلار نیز در این هفته میز ساخت آن برقرار میشود.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت محور چهارم را مدیریت و کنترل بازار معرفی کرد. مدرسخیابانی در خصوص آمارهای چهار ماه تولیدی اظهار کرد: سواری ۱۹ درصد، آلومینیوم ۵۰ درصد، وانت سواری ۲۳ درصد، الیاف اکریلیک ۱۶۰ درصد، تلویزیون ۷۰ درصد، انواع لوازم خانگی بین ۵ تا ۳۰ درصد، فولاد ۵/۷ درصد، مس ۵/۱ درصد و سیمان ۵ درصد شاهد افزایش بودیم و با وجود شرایط دشوار اقتصادی و تنگ شدن حلقههای تحریم تولید روند خود را ادامه میدهد و تلاش میکنیم تولید را به رونق برگردانیم تا به اهداف جهش تولید دست یابیم.
تولید ماسک به روزانه ۱۵ میلیون میرسد
مدرسخیابانی در ادامه با اشاره به اینکه در آغاز شیوع ویروس کرونا کل تولید ماسک در کشور زیر ۲۰۰ هزار عدد در روز بود خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه بیش از ۱۱ میلیون عدد ماسک تولید کارگاههای صنعتی و صنفی است و به میزانی در این صنعت رشد داشتیم که به تولید ماشینآلات ماسک روی آوردهایم و از سوی دیگر درخواست صادرات دستگاههای تولیدی و این کالا را داریم.
گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قصد افزایش توان تولید ماسک را داریم تاکید کرد: پارچه جدیدی را به وزارت بهداشت پیشنهاد کردهایم که در صورت تایید میتوانیم یکی از کارخانجات را با ظرفیت تولید چهار میلیون در روز برای تولید جدید آماده کنیم که بر همین اساس تولید روزانه ماسک به ۱۵ میلیون عدد میرسد.
مدرسخیابانی درباره شبکه توزیع ماسک نیز گفت: بخش عمده تولیدات به مراکز درمانی و بیمارستانها میرود و بخشی دیگر نیز برای داروخانه تحویل وزارت بهداشت داده میشود.
وی افزود: فروشگاههای زنجیرهای، سوپرمارکتها، فروش اینترنتی، ایستگاههای مترو و پایانههای مسافربری از جمله مراکز توزیع ماسک هستند و در حال حاضر آمادگی توزیع این محصول را در هر مرکز تجمعی داریم. به گفته وی، کمبود ماسک وجود ندارد و در حال حاضر باید تمرکز بر فرهنگ مصرف، تقویت و ترویج استفاده از ماسک از سوی مردم باشد.
واگذاری ایمیدرو در اولویت اول
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخش عمدهای از شرکتهای دولتی واگذار شده گفت: دولت در خودروسازی ۱۳ درصد سهام دارد اما به دلیل ارتباط کاری، رسیدگی به واحدهای صنعتی ماموریت این نهاد است.
وی با اشاره به اینکه بخش عمدهای از واحدهای صنعتی متولی نهادهای عمومی یا دیگر وزارتخانه هستند خاطرنشان کرد: در حال برنامهریزی هستیم تا واحدهای مانده را برای عمقبخشی به بازار بورس اوراق بهادار واگذار کنیم. کارهای آن انجام شده است که در صورت واگذاری، به عمقبخشی بورس کمک میکند. به گفته وی، واگذاری ایمیدرو در اولویت سهام باقیمانده شرکتهای تابعه است.
مدرسخیابانی همچنین با اشاره به اینکه دو سال از ترک خودروسازهای فرانسوی و کرهای از ایران میگذرد، اظهار کرد: امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برنامه تولید خودرو داریم که در چهار ماهه نخست امسال بعد از دو سال رشد منفی در عرضه نزدیک ۲۰ درصد رشد تولید خودرو داشتیم و بر همین اساس۵۰ درصد تحویل را نسبت به گذشته اضافه کردیم.
وی با اشاره به کاهش ۷۱ درصدی تعهدات خودرویی خاطرنشان کرد: سایپا تا آخر شهریور و ایرانخودرو تا آخر همین ماه هیچ تعهد معوقی نخواهند داشت و به همین دلیل مجوز فروش فوقالعاده صادر میشود زیرا به خودروسازان با معوقه تحویل مجوزی داده نمیشود.
وی با بیان اینکه تمام خودروهای ناقص پارکینگ جمعآوری شده تاکید کرد: در حال حاضر تامین قطعات میکنیم و در بخش عرضه نیز مشکلی نداریم اما قیمت خودرو تابع عوامل تولید، مواد اولیه تابع بورس و بورس نیز تابع ارز است که با توجه به افزایش هزینه خودروسازان در حاشیه زیان هستند.
وی با اشاره به اینکه هر دو خودروساز قیمت فروش کمتر از قیمت تمامشده میدهند تاکید کرد: نهادهای مربوطه نیز زیان انباشته را تایید میکنند. مدرسخیابانی گفت: زمانی که فاصله قیمت بازار و کارخانه زیاد میشود عدهای به دنبال کاسبی میروند و ما تلاش میکنیم خودرو را به متقاضیان واقعی بدهیم. برای همین سختگیریهایی کردیم تا رانت بازار و کارخانه از بین برود.
سیاست منطقیسازی قیمت خودرو
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه منطقیسازی و واقعیسازی قیمت خودرو است، تاکید کرد: ما به دنبال رهاسازی و آزادسازی قیمت خودرو و طرحهایی همچون تعیین آن در حاشیه بازار نیستیم.
مهدی صادقینیارکی افزود: اکنون قیمتهای جدید کارخانهای خودروها مشخص بوده و به خودروسازان ابلاغ شده است. با این حال قیمتها در بازار متاثر از نوسانات اقتصادی، بازارهای موازی، نرخ ارز و… است که قیمتهایی منطقی نیستند. وی گفت: با وجود اینکه در موضوع فروش فوری و پیشفروشهای اخیر خودروسازان محدودیتهای زیادی اعمال شد، اما برخی در جامعه روی خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای و مصرفی حساب میکنند و همین موضوع تشدید قیمتها را به دنبال داشته است.صادقینیارکی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت به دنبال آن است تا خودروساز بدون زیان به تولید بپردازد زیرا اگر قیمت خودرو واقعی و منطقی نباشد زیان به شبکه تامین و قطعهسازان نیز سرایت خواهد کرد و به این صورت دیگر خودرویی تولید نخواهد شد.
وی ادامه داد: در این صورت باید به واردات خودروهای دست دوم اقدام کنیم که علاوه بر ارزبری فراوان، زیبنده کشوری که سالیان سال خودروساز بوده و زمانی در رتبه پانزدهم تولیدکنندگان خودرو قرار داشته، نیست.
این مقام مسوول تاکید کرد: با منطقی و واقعیسازی قیمت خودرو میتوان در نوآوری و تحقیقات نیز سرمایهگذاری کرد و استانداردهای خودرویی را ارتقا داد.
قیمتگذاری مواد اولیه در بورس
وی از برگزاری جلسات متعدد با رییس شورای رقابت و سایر اعضای این شورا خبر داد و گفت: تلاش کردیم تا در یک فضای تعاملی و با ارائه مدارک و مستندات، افزایش قیمت کارخانهای خودروها را دنبال کنیم. صادقینیارکی در عین حال بیان کرد: ورودی صنعت خودرو یک ورودی آزاد است. در ماههای گذشته نرخ ارز از ۱۱ هزار به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته و سایر مواد اولیه آن نیز در بورس قیمتگذاری میشود.
وی اضافه کرد: قیمت موادی همچون مس، سرب، روی، فولاد، ورق، مواد پلیمری و پتروشیمی که با نرخ روزانه ارز تغییر میکند، یک ورودی متغیر از این صنعت ساخته و باید خروجی آن نیز انعطافپذیر باشد.معاون امور صنایع وزارت صنعت تاکید کرد: اگر قیمت محصولات خروجی صنعت خودرو در مدت زمان طولانی بخواهد ثابت بماند و متناسب با افزایش قیمت نهادههای تولید تغییر نکند، منجر به زیان خودروساز خواهد شد.
به گفته این مقام مسوول، وزارت صنعت در یکی دو ماهه گذشته پیگیریهایی در این زمینه داشته از جمله مقرر شد اسلب، ورق گرم و حتی شمش زمانی به نوردکاران داده شود که محصولات خود را در بورس عرضه کرده یا مطابق سیاستهای وزارتخانه عمل کنند که این اقدام در راستای تنظیم شبکه عرضه است.
ساخت پلتفرم مشترک
وی خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت پلتفرم مشترک در دستور کار وزارتخانه، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و خودروسازان است.
صادقینیارکی گفت: اکنون اولویت خودروسازان، پلتفرمها و خودروهای موجود همچنین پلتفرمها و خودروهایی است که با شروع تحریمها و خروج شرکتهای خارجی رها شدهاند تا بتوانند آنها را به صورت مشترک تولید کنند.
وی یادآور شد: این پلتفرمها و خودروها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد داخلیسازی شده بودند، قطعهسازی و شبکه تامین آنها نیز وجود دارد و امروز به عنوان اولویت در دستور کار است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت ادامه داد: پس از آن ساخت قوای محرکه، اکسل و… به صورت مشترک از سوی خودروسازان اجرایی میشود و در این زمینه تقسیم کار انجام شده تا یکی از خودروسازان تمرکز خود را روی گیربکس گذاشته و دیگری روی موتور متمرکز شود.
وی گفت: مرحله بعدی ساخت پلتفرم مشترک است که از طراحی پایه تا رسیدن به شبکه تامین در دستور کار خواهد بود و این پروژه بلندمدتی است که هر دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور روی آن کار میکنند.صادقی نیارکی افزود: اکنون هر یک از شرکتهای ایرانخودرو و سایپا سه پلتفرم دارند که البته پلتفرم ایکس ۱۰۰ (پراید) کنار گذاشته شده است، هر یک از این پلتفرمها قابلیت تعریف پروژه و ارتقا داشته و به مرور رونمایی خواهند شد .
تولید خودروهای سنگین
وی همچنین درخصوص تولید خودروهای سنگین و تجاری در کشور اظهار کرد: امسال وضعیت بهتری در تولید این خودروها در مقایسه با مدت مشابه پارسال شاهدیم، اما تقویت تولید آنها مستلزم اجرایی شدن طرح نوسازی ناوگان تجاری است که هنوز مشکلات بانکی و پولی آنها به صورت کامل برطرف نشده است.
این مقام مسوول گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دنبال حل و فصل مسائل مربوط به واردات قطعات سی.کی.دی مورد نیاز است تا خودروها تولید و تحویل شوند و در جلسات دو ماه اخیر ستاد اقتصادی دولت تکلیف شده که از روشهای جدید تامین مالی برای تولید خودروهای تجاری استفاده شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد