26 - 04 - 2021
متن نامه اعتراضی
متن نامه اعتراضی
شفافیت ضمن آنکه امری مطلوب است اما در برخی حوزهها مهمتر و ضروریتر مینمایاند. یکی از آن حوزهها و بلکه اصلیترین حوزه برای مجلس و دولت، شفافیت در تنظیم، بررسی و تصویب بودجه سالانه به عنوان عالیترین برنامه و سند مالی کشور است.
حساسیت مجلس یازدهم بر شفافیت تصویب بودجه در مجلس به حدی است که رییس سابق کمیسیون تلفیق در مجلس دهم را مستحق نشستن بر کرسی نمایندگی مردم ندانست و اهم ایرادات وارده از سوی نمایندگان محترم هم عدم شفافیت عملکرد ایشان در تنظیم ردیفها و جداول بودجه بود.بر این اساس انتظار میرفت که این شفافیت در تصویب بودجه و به خصوص تهیه و تصویب جداول و ردیفها که اصلیترین بخش بودجه است، در عالیترین سطح مورد اهتمام هیاترییسه محترم کمیسیون تلفیق و نیز ریاست محترم مجلس قرار گیرد.اما آنچه اتفاق افتاد نه تنها این انتظار را محقق نکرد بلکه نمرهای به مراتب کمتر از سالهای قبل در شفافیت و قانونمداری کسب نمود.
هرچند برخی نمایندگان مجلس در جلسه مورخ ۲۶/۱۲/۱۳۹۹ و هنگام رای به اصلاحات نهایی ماده واحده، نسبت به عدم ارائه جداول از سوی کمیسیون تلفیق تذکر دادند اما این امر مورد توجه ریاست وقت جلسه قرار نگرفت و باعث شد تا لایحه بودجه بدون اطلاع نمایندگان از کم و کیف جداول و مبلغ ردیفها بهخصوص در بخش هزینه و مصارف، رایگیری شود.بررسی جداول بودجه حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد نسبت به جدول ارائهشده از سوی دولت است که در صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق مشخص شد که جداول صرفا توسط یک یا چند نفر و در نهایت با تایید رییس کمیسیون تلفیق و چند روز پس از رایگیری لایحه در صحن مجلس در ۲۹/۱۲/۱۳۹۹ نهایی شده است.
و البته تاسفبارتر اینکه این جداول تا حدود یک ماه بعد یعنی تا تاریخ ۲۱/۱/۱۴۰۰ نیز به کرات تغییر کرده و در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده است. متاسفانه بر اساس اخبار مستند، این تغییرات محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصرهها و جداول داخل آنها و تصحیح بندها بر اساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است.
جنابعالی مستحضرید که بر اساس آییننامه داخلی مجلس، کلیه ردیفها و جداول و پیوستها و نیز تغییرات مد نظر شورای محترم نگهبان باید به تصویب صحن مجلس برسد و در این خصوص حق نماینده قابل واگذاری به غیر نیست.
نکته دوم رعایت شأن مجلس است. آنچه باعث تاسف بیشتر شد این است که رییس محترم کمیسیون تلفیق در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درخصوص ضرورت ارائه جداول و ردیفها از سوی هیات رییسه، عنوان کرد که جداول نهایی در اتوماسیون بارگذاری و مدعی ارسال جداول همزمان با ارسال ماده واحده و تبصرهها در قیل از تاریخ ۲۶/۱۲/۹۹ به شورای نگهبان شد درحالی که حسب اطلاعرسانی دبیر محترم هیاترییسه جداول اولیه سه روز بعد و در تاریخ ۲۹/۱۲/۹۹ نهایی و اعلام گردیده و تا ۲۱ فروردین نیز مرتب در حال تغییر بوده و اینها همه توسط رییس تلفیق و یکی دو نفر از اعضای کمیسیون و دوستانی از بیرون مجلس و بدون اطلاع حتی اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفته است.
اینها همه در حالی است که این مجلس اصلاح ساختاری بودجه را در صدر اهداف خود اعلام کرده و عدم شفافیت و شیوه تایید بودجه در مجالس قبل، بارها توسط شخص جنابعالی و رییس محترم کمیسیون تلفیق به نقد کشیده شده است.
جناب آقای دکتر قالیباف آنچه در ضمن تصویب بودجه ۱۴۰۰ در مجلس اتفاق افتاد به شهادت نمایندگان محترم ادوار در نوع خود بینظیر بود و رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آییننامه و ایجاد رانت برای چند نفر در جابهجا کردن اعداد کلان بودجه بود ضمن آنکه چنانچه در برابر اصلاح رویه غلط مجالس قبلی در بسط ید رییس و کمیسیون تلفیق بودجه در تغییر و تصویب جداول و ردیفها و یا افزودن ردیفهای جدید و ابلاغ آنها، خارج از چارچوب آییننامه داخلی و بدون رای و تصویب ۲۹۰ نماینده، از سوی ریاست محترم مجلس سکوت شود، مطمئن باشید طی سه سال آینده کسب کرسی در کمیسیون تلفیق بودجه و به دست آوردن ریاست آن به یک رانت بزرگ تبدیل شده، رقابتهای شدیدی را برای تصاحب آن به دنبال خواهد داشت و در این میان آنچه ذبح خواهد شد قانونگرایی، شفافیت، شایستهسالاری و مصالح عالیه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.از جنابعالی انتظار داریم نسبت به این امر، اهتمام لازم از سوی شما مبذول و تصمیمات لازم اتخاذ شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد