23 - 02 - 2021
ماجرای تستهای جعلی
گروه حملونقل- یکسال پس از پیدایش کووید۱۹ و اعمال وضعیت فوقالعاده بر صنعت هوانوردی دنیا حالا اخباری مبنی بر ارائه تست جعلی کرونا در فرودگاههای کشور به گوش میرسد. عدم سختگیری مسوولان در کنترل دقیق تست مسافران ورودی با توجه به اوجگیری شیوع ویروس کرونا برای چندمین بار در کشور نگرانی مردم را به همراه داشته است.
به گزارش «جهانصنعت» به نقل از مهر، ویروس کرونا بار دیگر در شهرهای مختلف کشور در حال اوجگیری است و اظهارات اخیر مسوولان حوزه حملونقل هوایی درباره تستهای جعلی مسافران ورودی به کشور، میطلبد که مسوولان حوزه بهداشت و درمان کشور با دقت بیشتری این مساله را پیگیری و رصد کنند.
محمد اسلامی وزیر راهوشهرسازی هفته قبل در حاشیه مراسم افتتاح پروژههای ریلی درباره اظهارنظر نایب رییس مجلس که گفته بود یکچهارم مسافران ورودی به کشور، کرونا داشتهاند، گفت: با بررسیهایی که کردیم، وزارت بهداشت اعلام کرد که از بین هر سه یا چهار نفری که به صورت رندوم آزمایش کرونا از آنها در فرودگاه امام انجام میشده، جواب تست یک نفر مثبت بوده است.
به گفته وزیر راه، این در حالی است که همه مسافران ملزم به ارائه جواب آزمایش کرونا در هنگام ورود به کشور هستند، اما پس از بررسیهای وزارت بهداشت مشخص شده برخی کشورها، جواب آزمایش جعلی صادر میکنند.
محمد حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز از برگزاری نشستی با وزارت بهداشت برای بررسی این موضوع خبر داده و گفته است: متوجه شدهایم که این پاسخهای جعلی «کرونا منفی» برای مسافران پروازهای بینالمللی در بسیاری از کشورها رخ داده است!
عدم سختگیری در کنترل دقیق تست مسافران ورودی در حالی که سایر کشورها در این حوزه بسیار سختگیرانه عمل میکنند، در حالی است که اقدام ستاد کرونای ایران در ایجاد محدودیت مبنی بر مسافرگیری با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما در هیچ کشور دیگری اجرا نشده است. برخی فعالان صنعت هوانوردی کشور معتقدند این یک بام و دو هوا در پیادهسازی پروتکلهای بهداشتی کرونا، منجر به تشدید فشارها بر پیکر نحیف صنعت هوانوردی کشور شده است. البته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری دیروز از تفاهم وزارت امور خارجه با وزارت بهداشت برای تعیین آزمایشگاههای معتبر در خارج از کشور جهت صدور تست کرونای سه برگه برای مسافران خارجی خبر داد و گفت که جواب این تستها در سه نسخه صادر میشود که یک نسخه آن در اختیار مسافر، دیگری در اختیار شرکت هواپیمایی و دیگری به فرودگاه ارائه میشود. به این ترتیب دیگر امکان ارائه تست جعلی وجود ندارد.
با این وجود این مقام مسوول صدور ابلاغیهای جدید به ایرلاینها برای رعایت شدید پروتکلهای بهداشتی خبر داده است. ذیبخش با یادآوری از اینکه استفاده از ظرفیت ۶۰ درصد هواپیماها همچنان در حال انجام است، عنوان کرد: شرکتها موظف هستند پروتکلهای ویژه را تا اطلاع ثانوی رعایت کنند.
زیان صنعت حملونقل هوایی در ایام کرونا
با قطعی شدن ورود کرونا به کشور از اواخر زمستان سال گذشته، یکی از بخشهایی که بلافاصله در ایران و دیگر کشورها با توقف سنگین فعالیتها روبه رو شد، صنعت حملونقل هوایی بود؛ به خصوص پروازهای بینالمللی در بسیاری از کشورها متوقف شد.
فرودگاه امام خمینی تهران نیز به عنوان یکی از اصلیترین فرودگاههای مجری پروازهای خارجی در کشور تحت تاثیر شیوع کرونا، با افت شدید تعداد پروازها مواجه شد.
چندی پیش محمدمهدی کربلایی مدیرعامل فرودگاه امام خمینی (در دیدار با معاون اول رییس جمهور) از کاهش تا ۹۱ درصدی پروازها، ۹۷ درصدی مسافران و ۶۸ درصدی درآمدهای این فرودگاه پس از شیوع کرونا خبر داد.
همچنین بر اساس اعلام شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه مشهد نیز به عنوان یکی از فرودگاههای دارای بیشترین پرواز خارجی در کشور با کاهش حدودا ۷۰ درصدی مسافر (مجموع مسافران پروازهای داخلی و خارجی) در ۹ ماهه امسال در مقایسه با ۹ ماهه سال گذشته مواجه شده است.
سه ماهه نخست شیوع کرونا
در دوره یک ماهه پایانی زمستان ۹۸ و سه ماهه ابتدایی ۹۹، بیشتر پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره) به پروازهای موردی برای انتقال اتباع ایرانی مقیم دیگر کشورها به داخل و جابهجایی اتباع خارجی مقیم ایران به کشورهای مختلف محدود شده بود که این اقدامات بنا به درخواست دستگاههای ذیربط و با همراهی ایرلاینهای داخلی به انجام رسید اما از اوایل تابستان امسال صنعت هوانوردی کشور با افزایش تدریجی برخی پروازها مواجه شد که عمدتا از طریق قطرایرویز و به صورت پروازهای کانکشن به سایر مقاصد پروازی انجام میشد. ترکیشایر نیز از پاییز امسال وارد بازار هوانوردی بینالمللی ایران شد.
مهمترین پروازی که در این بازه زمانی انجام شد، انتقال ایرانیان و دانشجویان ایرانی مقیم ووهان به عنوان شهری که نخستین بار ویروس کرونا از این شهر به سایر کشورها منتقل شد، بود؛ پروازی که با اجرای کامل پروتکلهای بهداشتی و قرنطینه ۱۴ روزه همه دانشجویان ایرانی مقیم این شهر، پس از انتقال به داخل به انجام رسید.
با توجه به اینکه شیوع این ویروس، یک اتفاق جدید در علم و صنعت پزشکی بود، تولیدات داخلی صنایع کمکتنفسی (ونتیلاتور)، آزمایشگاهی و دارویی، تا یکی دو ماهی از آغاز شیوع آن به دنبال یافتن روشهای جدید تولید تجهیزات و داروهای پزشکی معطل ماند و در این مدت ایران اقدام به واردات ماسک، ونتیلاتور، دارو، کیت آزمایشگاهی تشخیص کرونا و… از چین، ژاپن و چند کشور دیگر کرد. همه این اقلام با همراهی صنعت هوانوردی کشور توسط ایرلاینهای داخلی به انجام رسید.
ضعف شیوهنامهها
در این مدت حدودا یک ساله، یاتا، ایکائو و اتحادیه جهانی فرودگاهها توصیهها و پروتکلهای جهانی حملونقل هوایی و سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت بهداشت، وزارت راه و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران توصیهنامهها و پروتکلهای داخلی در حوزه حملونقل هوایی را تدوین و ابلاغ کردند.
یکی از مهمترین پروتکلها در این خصوص، الزام وزارت بهداشت به فرودگاهها در خصوص اخذ تست کرونا از مسافران هنگام ورود به کشور و همچنین انجام بررسیهای بالینی و موردی مسافران بود. با این حال انتقادات جدی به روشهای معاینه و انتخاب تصادفی مسافران ورودی از خارج از کشور به فرودگاههای کشور وجود داشته است.
کرونای انگلیسی و تشدید سختگیری در فرودگاهها
با شیوع کرونای انگلیسی، پروازهای مستقیم و کانکشن (غیرمستقیم) به لندن و برخی دیگر از کشورهای اروپایی از ابتدای دی ماه متوقف شده و همچنان این ممنوعیت ادامه دارد. سختگیریها نیز با شیوع کرونای انگلیسی افزایش یافت.
وزیر راهوشهرسازی نیز به مسوولان فرودگاه امام دستور داد با سختگیری بیشتری به غربالگری مسافران ورودی به کشور اقدام کند. با این حال یک مسافر مبتلا به کرونای انگلیسی در همان زمان توانسته بود وارد کشور شود.
یک مقام مسوول در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درباره سختگیری نسبت به معاینه مسافران ورودی به این فرودگاه در خصوص کرونای انگلیسی، اظهار داشت: بر اساس آنچه واحد بهداشت مرزی فرودگاه اعلام کرده، مسافرانی که از انگلستان، هلند و دانمارک وارد کشور میشوند به صورت ترانزیت مجدد در پایگاه تست میدهند.
غربالگری مسافران ورودی
جدی گرفته نمیشود!
یکی دیگر از مسوولان ارشد یکی از فرودگاههای کشور گفت: پروازهای ترکیه به انگلیس قطع شده اما همچنان امارات و قطر به انگلیس پرواز دارند و متقاضیان سفر به اروپا، با پرواز کانکشن به این کشور سفر میکنند. او درباره نحوه معاینات هم تصریح کرد: معمولا یک مدت سختگیری میشود اما بعد از مدتی دیگر غربالگریها جدی گرفته نمیشود؛ پرستاران واحد بهداشت فرودگاه گاهی خسته میشوند و از ادامه معاینات مسافران باز میمانند.
وی تصریح کرد: در مجموع اوضاع مناسبی در فرودگاهها در زمینه رعایت غربالگری مسافران حاکم نیست.
تصمیمات غیرکارشناسی ستاد مقابله با کرونا
ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری هم اخیرا در یک برنامه تلویزیونی از اجرایی نشدن مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه رعایت سقف فروش بلیت پروازهای داخلی تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما برای پروازهای خارجی خبر داد.
یونس دقیقکیا رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز مصوبه فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت پروازهای داخلی را متناقض با دستورالعملهای یاتا و ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) دانست و گفت: ایرلاینهای عمان، ترکیه، قطر و امارات در خاک کشور ما و در فرودگاه امام خمینی (ره)، با تمام ظرفیت هواپیما، به مسافرگیری اقدام میکنند اما ما در ایران نمیتوانیم بیش از ۶۰ درصد ظرفیت پرواز، بلیت بفروشیم.
محدودیت ۶۰ درصدی پروازها
تورج دهقانیزنگنه معاون وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز اخیرا در نشست خبری ویدئوکنفرانسی، این موضوع که در هیچ کشوری، محدودیت فروش بلیت هواپیما وجود ندارد را تایید کرد و گفت: به هر حال این موضوع (محدودیت ۶۰ درصد) مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست و ما ملزم به رعایت آن هستیم.
این مصوبه از ابتدای آبانماه به صورت جدی اجرا شد و تاکنون چند بار رییس سازمان هواپیمایی کشوری به صورت سرزده از اجرای قانون محدودیت ۶۰ درصدی بازدید کرده است. شورایعالی هواپیمایی نیز در اواخر آبان ماه با افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما برای جبران کاهش فروش بلیت موافقت کرد اما رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی از وارد شدن فشار مضاعف به ایرلاینها و احتمال ورشکستگی تعدادی از شرکتهای هواپیمایی با ادامه اجرای این قانون خبر داده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد