20 - 06 - 2020
لزوم حذف بوروکراسیهای پیچیده اداری
گروه صنعت- کنار زدن بوروکراسیهای پیچیده اداری اقدامی است که به گفته بیشتر کارشناسان، نقش پررنگی در جذب سرمایهگذاران خارجی و همچنین جهش تولید دارد در حالی که به علت وجود موانع داخلی و خارجی که کشور با آن روبهرو است، در شرایط فعلی تولیدکنندگان با مشکلات قابل توجهی از جنبههای گوناگون مواجه هستند؛ مشکلاتی نظیر افزایش بیرویه نرخ ارز، تورم، کاهش قدرت خرید مردم، نظام بیمار بانکداری، عدم تعامل با دنیا و… از جمله مواردی است که باعث شده هزینههای سربار بخش تولید افزایش پیدا کند و ایران به عنوان کشوری با پتانسیلهای قابل توجه نتواند آنطور که باید و شاید در عرصههای بینالمللی حرفی برای گفتن داشته باشد. در واقع در حال حاضر نه تنها ایران با تشدید تحریمهای آمریکا روبهرو است بلکه خودتحریمیهایی در داخل کشور به وجود آورده که بلای جان سرمایهگذاران داخلی و خارجی شده است. به این ترتیب با توجه به منابع محدود ارزی و مشکلاتی که پیش پای سرمایهگذاران وجود دارد، نمیتوان چندان به جهش تولید در سال جاری امید داشت.
سرگردانی سرمایهگذاران
آنچه مدتهاست سرمایهگذاران داخلی و خارجی را با مشکل روبهرو کرده، به خودتحریمیهای داخلی برمیگردد. بر همین اساس نماینده مردم رزن در مجلس گفت: تا زمانی که سرمایهگذار برای دریافت یک مجوز چندین روز در راهروها اسیر باشد، نمیتوان امید به رونق تولید و جهش اقتصادی داشت.
حسن لطفی با اشاره به اقداماتی که باید مجلس برای تحقق شعار «جهش تولید» انجام دهد، بیان کرد: در گام اول مجلس اگر بتواند موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان را شناسایی کند و آنها را از سر راه بردارد، خدمت بزرگی به حوزه تولید کرده و گام بلندی در تحقق شعار «جهش تولید» برداشته است.وی در ادامه اظهار کرد: بوروکراسی پیچیده اداری، قوانین پیچیده امور مالیاتی، امور پیچیده بانکی و قاچاق کالا از جمله عواملی است که هر یک میتواند به تنهایی سرمایهگذار را از حضور در عرصه تولید دلسرد کند و به عنوان یک عامل بازدارنده و مانعی بر سر راه تحقق شعار «جهش تولید» محسوب شود.نماینده مردم رزن در مجلس تصریح کرد: زمانی که سرمایهگذاران برای اخذ مجوز چندین روز متوالی در راهروی ادارهها سرگردان میشوند مطمئنا هیچ گاه برای سرمایهگذاری در حوزه تولید مشتاق نخواهند بود. کارشناسی که خود در اداره استخدام شده و شغل دارد خیالش راحت است و نسبت به سایر افراد بیکار توجهی ندارد.
لزوم راهاندازی مجموعه واحد برای راهاندازی تولید
لطفی در ادامه تاکید کرد: زمانی که در هر شهرستان و استان مجموعهای واحد برای راهاندازی تولید شکل گرفت و هر ادارهای نماینده تامالاختیاری داشت و مدت صدور مجوز به یک روز تقلیل پیدا کرد آنگاه میتوان سرمایهگذار را برای سرمایهگذاری در حوزه تولید به میدان آورد و سپس موانع دیگر را از سر راه او برداشت.
وی ادامه داد: زمانی میتوان نسبت به جذب سرمایهگذار در بازار داخل و رونق تولید امیدوار بود که به سمت کنار زدن موانع حرکت کنیم. در غیر این صورت همه این عوامل به عنوان عاملی بازدارنده بوده و سرمایهگذار را از حضور در عرصه تولید دلسرد میکند.
لزوم سوق نقدینگی به بخش مولد
علاوه بر از میان بردن بوروکراسیهای پیچیده اداری برای رونق سرمایهگذاری و جهش تولید، برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که باید نظام بانکداری نیز برای کمک به تولیدکنندگان اصلاح شود چرا که در حال حاضر پولهای مردم در چرخه تولید قرار نمیگیرد. در همین رابطه نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: با وجود پرداخت سودهای بالا به سپردههای مردم در بانکها هیچگاه پولها در چرخه تولید قرار نمیگیرد بنابراین باید نظام بانکداری اصلاح شود.
محمدرضا دشتی با بیان اینکه متاسفانه سوداگران تعیینکننده قیمتها در بازار خودرو، مسکن، طلا و … هستند، گفت: اگر جلوی این سوداگریها گرفته شود، چرخه اقتصاد به سمت واقعیسازی پیش رفته و کالاها با قیمت تمامشده به دست مردم میرسد.
لزوم مقابله با سوداگری
وی با اشاره به لزوم انجام اقداماتی برای نا امن کردن فضای امن بازارهای غیرمولدها اظهار کرد: مجلس باید در سال جهش تولید تمرکز خود را روی وضع قوانین و انجام نظارت برای رفع موانع تولید قرار دهد تا با رساندن کالاها به صورت مستقیم به دست مردم، دست دلالیهای کاذب کوتاه شود زیرا با وجود این سوداگریها حتی افزایش تولید هم شرایط بهینه را نصیب مردم نمیکند.دشتی با تاکید براینکه با وجود پرداخت سود بالا به سپردههای مردم در بانکها هیچگاه پولها در چرخه تولید قرار نمیگیرد، بیان کرد: این موضوع باعث شده تا مردم سرمایههای خود را به سمت تولید نبرند و بنابراین با افزایش نقدینگی، قیمتها هم افزایش یافته است.
نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: متاسفانه با وجود تاکیدات مراجع عالیقدر تقلید عزمی برای اصلاح نظام بانکداری در کشور وجود نداشته است؛ باید پرداخت سودهای بالای سپردهها و وامهای پرداختی به تولیدکنندگان کاهش یابد تا تولید رونق بگیرد. بسیاری از کشورهای دنیا مانند ژاپن سود وامهای مختص به تولیدشان منفی است.
راه کاهش قیمت کالاهای تولیدی
بر اساس آنچه صاحبنظران اقتصادی و فعالان حوزه تولید میگویند، بیتوجهی دولت به حل چالشهای متعدد واحدهای تولیدی باعث شده است که هزینههای جانبی در این بخش به شدت افزایش پیدا کند و توان رقابت با تولیدکنندههای خارجی برای تولیدکنندگان داخلی وجود نداشته باشد. این در حالی است که تصمیمات نسنجیده اقتصادی دولت در حوزههای مختف باعث شده است که با افزایش نرخ ارز و همچنین تشدید تحریمهای بینالمللی، هزینههای سربار بخش تولید بسیار افزایش پیدا کند. در صورتی که کاهش قیمت بسیاری از کالاها از جمله خودرو در گرو حذف هزینههای سربار بخش تولید است. البته ناگفته نماند که استفاده از ظرفیت دانشگاهها و متخصصان از سوی تولیدکنندگان نیز نقش قابل توجهی در جهش تولید و افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی دارد.
در همین خصوص نماینده مردم بویینزهرا و آوج در مجلس گفت: اگر هزینههای مازاد تولید حذف شود، قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد چراکه در حال حاضر بهای چارچرخها به دلیل هزینههای سربار افزایش پیدا کرده است.
روحالله عباسپور با انتقاد از فرآیند تولید خودرو در شرکتهای خودروسازی گفت: قیمت تمام شده تولید محصولات داخلی بسیار است؛ اگرچه عواملی مانند کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت مواد اولیه، مالیات و… از جمله مولفههای خارجی اثرگذار بر هزینه تولید است اما بیتوجهی خودروسازان به ظرفیت دانشگاهها و مراکز علمی و عدم استفاده از فناوری روز دنیا از جمله سیاستهای نابجای آنهاست که موجب گران تولید شدن چارچرخها میشود.
از ظرفیت دانشگاهها و متخصصان استفاده شود
نماینده مردم بویینزهرا و آوج در مجلس یازدهم با بیان اینکه استانداردهای ۸۵گانه تولید خودرو باید توسط خودروسازان اجرایی شود، افزود: اگر خودروسازان از ظرفیت دانشگاهها و متخصصان استفاده کنند از یک سو زمینه برای کاهش قیمتها فراهم شده و از سوی دیگر کیفیت خودروهای تولیدی رشد و مصرف سوخت کم میشود.
وی اظهار کرد: برخی سایتهای خودروسازیها در داخل و خارج نه تنها سود و منفعتی برای این شرکتها ندارند، بلکه موجب زیان آنها نیز میشود؛ به طور مثال در حال حاضر خودروسازان از تهران و مشهد قطعه موردنیاز تولید را به بابل منتقل کرده و پس از مونتاژ مجدد به این شهرها باز میگردانند که این سیاستها موجب افزایش هزینه تولید خودرو میشود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: مدیریت مالی خودروسازان ایرادات بسیاری دارد که این روند موجب افزایش هزینه تولید میشود. زمانی که قیمت تمامشده خودروی تولیدی افزایش یابد، خودروسازان ناچارند این هزینه را از مرم دریافت کنند در حالی که اگر هزینههای مازاد حذف شود، قیمت خودرو کاهش مییابد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد