23 - 11 - 2024
لزوم تسریع در اجرای راهآهن چابهار – زاهدان
«جهانصنعت»- وزیر راهوشهرسازی گفت: راهآهن چابهار- زاهدان راهی به سوی توسعه کشور است و در ارتباط ما با همسایگان اثربخش خواهد بود.
فرزانه صادق در آیین آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن خاش- چابهار اظهارکرد: کریدور شمال – جنوب از اولویتدارترین و راهبردیترین پروژههای ریلی در کشور است.
او با اشاره به اینکه چندین دولت برای راهآهن چابهار- زاهدان و در ادامه آن به سرخس تلاش کردهاند، ادامه داد: این خط ریلی راهی به سوی توسعه کشور است و در ارتباط ما با همسایگان اثربخش خواهد بود.
وزیر راهوشهرسازی گفت: هم دولت وفاق ملی و هم قرارگاه خاتمالانبیاء از اهمیت این پروژه مطلع هستند از اینرو باید تلاش کنیم تا طول اجرای آن کوتاهتر شود. برای این منظور باید برای تامین منابع مالی آن بیشتر تلاش کنیم البته قرارگاه خاتم الانبیاء نشان داده است که حتی اگر منابع تامین نشود نیز کار را پیش خواهد برد. صادق با تاکید بر اینکه این پروژه ریلی حتی زودتر از پایان ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد از تلاشهای تمامی دولتهای گذشته در زمینه اتمام بخشهایی از این پروژه تقدیر و اظهار امیدواری کرد تا این پروژه در طول دولت وفاق ملی به بهرهبرداری برسد.معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور پروژه راهآهن چابهار- زاهدان را دروازه توسعه شرق و بسیار مهم و عظیم خواند و افزود: با وجود همه تحریمهای ظالمانه علیه کشور خوشبختانه با دانش مهندسی بالا این پروژه در حال انجام است و انشاءالله با غیرت و همت دولت چهاردهم شاهد پایان یافتن این کریدور در دولت وفاق ملی باشیم.
عباس خطیبی با اشاره به اینکه در ۲۰سال گذشته شاهد اجرای بخشهای مختلف راهآهن چابهار- زاهدان بوده است، گفت: براساس ماده ۵۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت ساخت خطوط راهآهن در ایران در دست اجراست که شامل شش کریدور شمالی و جنوبی و دو کریدور شرقی- غربی است. کریدور چابهار – سرخس پنجمین کریدور از میان آنهاست که پنج مرز کشور را به هم متصل میکند. او با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱، ۱۵۵کیلومتر از راهآهن زاهدان – خاش به بهرهبرداری رسید، خاطرنشان کرد: محور خاش – چابهار به طول ۴۶۶کیلومتر است که زیرسازی آن پیشرفت حدود ۸۰درصدی دارد و طویلترین پروژه ریلی کشور به ارزش یکونیم میلیارد دلار به شمار میرود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ضمن تشکر از رییسجمهور، سازمان برنامهوبودجه و وزارت راهوشهرسازی در حمایت از تامین مالی این پروژه گفت: امیدواریم این پروژه تا پایان ۱۴۰۴ یا اوایل ۱۴۰۵ به اتمام برسد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد