20 - 10 - 2022
قیمتگذاری فراتر از ارزش عرضههای اولیه
محمدرضا رسولی- زمانی که یک شرکت برای اولینبار سهام خود را در بورس یا فرابورس به عموم مردم عرضه میکند به آن اصطلاحا عرضه اولیه گفته میشود. عرضه اولیه یک شرکت در بورس به این معنی نیست که آن شرکت تازهتاسیس است، بلکه به این معنی است که به تازگی اجازه خرید و فروش سهام آن در بورس صادر شده است. شرکتهایی که شرایط بهتری از نظر برآورده کردن الزامات قانونی دارند، معمولا در بورس پذیرفته میشوند، در غیراین صورت، در فرابورس فعالیت خواهند کرد. بنا به یک باور قدیمی که در بین فعالان بازار سرمایه وجود دارد خرید عرضه اولیهها سودآور است.
برای همین عرضه اولیهها در معاملات ثانویه، انتخاب اول هر سرمایهگذاری است که پا به عرصه سرمایهگذاری در بازار سهام میگذارد. اما درباره عرضه اولیهها مشکلات و ابهاماتی وجود دارد. مهمترین مشکل این سهمها این است که قیمت کارشناسی روی آن انجام نمیشود و بعضی از آنها چند برابر قیمت واقعی در بازار عرضه میشوند و مشکل بعدی اینکه به طور معمول ۵ تا ۱۰ درصد از کل سهام شرکت در عرضه اولیه ارائه میشود که بر این اساس درصد و میزان تخصیص سهم بسیار کم است. ابهام در قیمتگذاری و تعیین ارزندگی سهم، ابزاری در اختیار توزیع رانت و فساد در بازار سهام شده و بحثهای زیادی روی این موضوع به راه انداخته است. برخی از شرکتها به دلیل ارزیابی نادرست سازمان بورس در ارزشگذاری، پس از عرضه اولیه برای مدت زیادی با افت قیمت مواجه شدهاند و حتی بعضی از آنها بعد از دو سال عرضه، هماکنون بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از قیمت اولیه خود در بازار سرمایه در حال معامله هستند. سازمان بورس و نظارت بر بورس و ناشران بازار به عنوان نهاد فرادستی باید در این خصوص پاسخگو باشد، چراکه یکی از وظایف این سازمان نظارت بر ورود نمادهای جدید در بورس و عرضه اولیهها است. شاید یکی از مهمترین مشکلات مردم برای سرمایهگذاری در بورس مواجه بودن با سازمانی است که با وجود اینکه باید کاملا مستقل باشد، وابسته به سیاستهای دولت عمل کرده و مردم هم از گزندهای آن در امان نماندهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد