9 - 07 - 2024
قرارداد چینی تهران مشروط شد
از لیست خودروها و تجهیزات چینی که شهردار تهران از تابستان سال گذشته تا امروز وعدهاش را داده، گفته میشود یک رام قطار تا بهمن ماه به تهران میرسد و تعدادی اتوبوس برقی هم تا مهرماه به ناوگان اتوبوسرانی اضافه میشود اما به نظر میرسد با تغییر دولت، نقدکردن قراردادی که هم از سوی سازمان بازرسی ابهاماتی در خصوص آن مطرح شده و هم فرمانداری شرطوشروطی برای تحقق آن گذاشته است، دشوار باشد. با اینوجود علیرضا زاکانی شهردار تهران گفته است که سنگاندازان در مسیر اجرای قرارداد شهرداری تهران با چین فقط خودشان را خسته میکنند. به گفته شهردار تهران، قرارداد با چین در مرحله اجرا قرار دارد؛ امور مربوط به اتوبوس، تاکسی و 791دستگاه واگن برای مترو انجام شده و نخستین سری واگنها نیز ساخته شده است. یک رام قطار نمونه ساخته شده که از آن بازدید شده و از بهمنماه وارد خطوط مترو خواهد شد. با وجود تاکید شهردار تهران برخی اعضای شورای شهر تهران هنوز ابهاماتی در خصوص این قرارداد دارند. تاکید آنها به رعایت قوانین بالادستی در خصوص این قرارداد و شفافیت در برخی بندهای آن است. معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران هم بهتازگی برای پیگیری همین قرارداد به چین سفر کرده بود.
ورود 150 اتوبوس
یکشنبه گذشته مهدی چمران رییس شورای شهر تهران پیش از آغاز جلسه علنی شورا در خصوص سفر معاون حملونقل شهرداری تهران به چین گفت: اصل رفتن ایشان بازدید از یک رام قطار ساختهشده در قالب قرارداد چین بود که باید این قطار چک و مورد تایید قرار میگرفت که اینکار انجام شد و از قطار ساختهشده بسیار تعریف کردند. اگر طبق برنامه پیش برویم بهمنماه این قطار وارد ناوگان خواهد شد. درمورد اتوبوسها نیز باید ظرف چند ماه آینده حدود ۱۵۰ اتوبوس وارد ایران شود و قطعا پس از آن سرعت ورود اتوبوسها به تهران افزایش پیدا خواهد کرد. در دیگر بخشهای سفر نیز جزئیات اداری در مورد قراردادها وجود داشت که خوشبختانه همگی انجام شده است. درمورد تراموایی که مقررشده بهکار گرفته شود، دیگر بهصورت ریلی نیست و همانطور که در صحن شورا توضیح دادم یک رام آن بهصورت آزمایشی و با تاکید بر اینکه بهصورت چرخ لاستیکی است همانند اتوبوسهای سهکابین مورد استفاده قرار میگیرد که در مسیر بیآرتی حرکت میکند و میتواند مسافران بیشتری را حمل کند.وی در خصوص ویژگیهای این اتوبوسها توضیح داد: این اتوبوسها حتی میتوانند بدون راننده مورد استفاده قرار گیرند اما فعلا این ریسک را انجام نمیدهیم و اگر حرکت خوب باشد و مورد تایید قرار گیرد، بحث خریداری آن مطرح خواهد شد. گویا از نظر قیمت و میزان مسافری که جابهجا میکنند بهصرفه است البته باید این موضوع بررسی شود. اما باید دید دولت آینده هم با این قرارداد همراهی میکند.
چمران به رسانهها گفت: امیدوار است این مسیر با مشکلات کمتر ادامه پیدا کند چراکه این موضوع بهنفع مردم و بهنفع دولت است چراکه هر دولتی که بیاید میتواند بهنفع خود از این دستاوردها استفاده کند. تاییدیه واگنها را گرفتهایم البته شاید در میانهراه باز هم نیاز به تایید وجود داشته باشد اما امیدواریم که مسیر با مشکلات کمتر پیموده شود.
پزشکیان راه شهید رییسی را برود
چمران اما تنها نگران قرارداد چینی شهرداری تهران نیست. روز گذشته علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر هم در تذکری با یادآوری اینکه زمانی گزارش قرارداد چین در صحن شورای شهر ارائه شد چندبار نام رییسجمهور شهید برده شد که با پیگیریهایشان موجب انعقاد قرارداد و رفع موانع و مشکلات پیشروی این قرارداد شده بودند. او ابراز امیدواری کرد که پزشکیان نیز برای حل مشکلات پایتخت موانع را رفع کنند. تامین و پشتیبانی وسایل حملونقل عمومی در تهران تنها با همکاری شهرداری با دولت امکانپذیر است، امیدواریم به وضع بهتری در توسعه حملونقل عمومی تهران برسیم اما حاشیههای این قرارداد بزرگ، طولانی و دنبالهدار است. هفته گذشته بود که مهدی اقراریان، رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران درباره عدم تایید مصوبه شورای شهر تهران در خصوص قراردادهای چینی شهرداری و اعلام اینکه هنوز این مصوبه در فرمانداری تعیینتکلیف نشده و با چالشهای حقوقی روبهروست، تذکر داد.
هنوز از مفاد قرارداد اطلاعی نداریم
روز گذشته هم جعفر تشکریهاشمی، رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران هم با اشاره به ابهامات قرارداد حملونقلی با چین به رسانهها گفت: آنچه شهرداری تهران با تاخیر تحت عنوان قرارداد در جلسه هماندیشی با اعضای شورای شهر ارائه داد، آن قراردادی بود که با تامینکننده مالی 1/2میلیارد یورویی برای خرید اتوبوس، تاکسی، موتورسیکلت و سیستمهای حملونقل هوشمند منعقد کرده است. طبیعتا این یک قرارداد کلی بوده که نشاندهنده آن است که طرف چینی برای تامین مدل مالی که شهرداری تهران در بستر آن بتواند از تولیدکننده خارجی اقلام را خریداری کند، آمادگی دارد اما این موضوعات مقدمهای برای اجرای قرارداد است و ما نیازمند این هستیم تا از مفاد قراردادهایی که برای خرید اتوبوسهای برقی، موتورسیکلت، تاکسی و سیستمهای حملونقل هوشمند منعقد شده نیز مطلع باشیم. او با اشاره به برگزاری جلسه هماندیشی درخصوص قرارداد حملونقلی چین گفت: گرچه این جلسه برگزار شد اما هیچکدام از قراردادها نه در جلسه ارائه و نه به اعضا ارسال شده و همچنان این قرارداد برای ما واجد ابهامات بسیار است. تا زمانی که قراردادهای مربوط به اتوبوس، تاکسی، سیستمهای هوشمند و موتورسیکلتها را دریافت نکنیم و مستندات مربوط به چگونگی کشف برند، قیمت، مشخصات فنی، تامین مالی، پرداخت، مشارکت صنعتگران در داخل کشور با طرف خارجی و چگونگی اجرای مقررات و نظامنامههایی که در ارتباط با خرید خارجی وجود دارد ارائه نشوند، این قرارداد همچنان واجد ابهام خواهد بود. او با تاکید بر اینکه اعلام واجد ابهام بودن قرارداد بهمعنای مخالفت شورای شهر با انجام کار نیست، گفت: شورا کاملا موافق با تامین اقلام برای حل مشکلات حملونقلی تهران است اما چگونگی انجام این کار همچنان مورد تاکید ماست و ضمن آنکه تامین این اقلام را یک ضرورت و اولویت اجتنابناپذیر میدانیم و از آن بهعنوان برند دوره ششم شهری تهران صحبت میکنیم، به همان اندازه نیز ضرورت دارد در خصوص جزئیات آن نیز مطلع باشیم. در خصوص این ابهامات بهصورت کتبی، شفاهی، حضوری و همچنین در صحن شورا تذکرات لازم داده شده است و گفتهایم باید مستندات لازم جهت رفع هر ابهامی که احتمال آن وجود دارد، ارائه شود.
در حالی که مدیران شهری تاکید دارند مستندات قراردادها را به اعضای شورا تحویل دادهاند اما رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفت: همکاری شهرداری تهران و شورای شهر میتواند منجر به رفع ابهامات و همفکری شود اما متاسفانه تا این لحظه هیچیک از مستندات را دریافت نکردهایم و بر همین اساس، نامههای پیگیری مجدد را برای شهرداری تهران ارسال کردهایم و منتظر پاسخ هستیم. او با اشاره به ایرادات قرارداد چین که توسط نهادهای نظارتی گرفته شده است، گفت:سازمان بازرسی کل کشور نامهای را به فرمانداری تهران زده و ایراداتی را به قرارداد چین وارد کرده است، بهاستناد این ایرادات، مکاتبهای نیز از سمت فرمانداری با شهرداری و شورای شهر انجام و مستنداتی برای فرمانداری ارسال شده است.
روز گذشته همچنین کارزار برکناری شهردار تهران که تاکنون بیش از 150هزار نفر آن را امضا کردهاند، از سوی رسانهها پیگیری شد. مهدی چمران درخصوص این کارزار گفت: به این کارزارها توجه نکنید اینها کارزار نیست و نمیدانم چه بگویم. شهردار را شورای شهر تعیین میکند حالا هر تعداد امضا هم جمع شده باشد دلیل این نمیشود که تغییری صورت بگیرد بلکه باید مسیر قانونی طی شود. از سوی دیگر تغییر مدیریتها در میانهکار نتیجهای جز متوقفکردن کار ندارد. سیستم کشور ما کارزاری نیست بلکه انتخاب است. اگر کارزاری باشد باید برای رییسجمهور هم وجود داشته باشد که قطعا چنین چیزی امکانپذیر نیست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد