30 - 11 - 2024
فرش قرمز ۴۰هزار میلیاردی زیر پای خودروسواران
خبرآنلاین- مدیران شهری میگویند به زودی کلنگ احداث تونل ۹کیلومتری شهید متوسلیان را به زمین میزنند. این تونل از میدان سپاه آغاز و به بزرگراه آزادگان میرسد. معاون عمرانی وقت شهردار تهران این پروژه را یک ابر پروژه در مقیاس بسیار بزرگ در سطح خاورمیانه توصیف کرده بود اما کمال هادیانفر، معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی طی مکاتبهای با وزارت کشور از لزوم جلوگیری ساخت این تونل در شهر تهران و اولویت بخشی به توسعه حملونقل همگانی در این شهر سخن گفته است.
حفر تونل بهجای خریدن اتوبوس!
معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی در این نامه با اشاره به هزینه ۴۰هزار میلیارد تومانی این پروژه به وضعیت حملونقل عمومی تهران اشاره کرد و گفته است: شهر تهران از کمبود قریب به ۵۰۰۰اتوبوس رنج میبرد که با فرض قیمت هر اتوبوس معادل ۸میلیارد تومان، بودجه ساخت این پروژه میتواند تامینکننده کاستیهای شهر و رفع گرفتاری تهران از این اوضاع نامطلوب در حوزه حملونقل همگانی باشد که البته این تنها یک مصداق از محل مصرف این اعتبار در حوزه توسعه حملونقل پاک و پایدار است. با وجود این مخالفتها روز چهارشنبه ۷ آذرماه علیرضا زاکانی، شهردار تهران درحاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران از تونل شهید متوسلیان بهعنوان یکی از پروژههای تونلی که شهرداری آن را دنبال میکند نام برده و تاکید کرده که با بهرهبرداری از تونل شهید متوسلیان مشکل بزرگی از ترددهای درون شهری حل خواهد شد.
جعفر تشکریهاشمی، رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران درباره تونل شهید متوسلیان به خبرآنلاین میگوید: بعضی پروژههای بزرگ مقیاس، پروژههایی که در سطح شهر میتوانند تاثیرگذاری زیادی داشته باشند، نیازمند به مطالعات دقیق کارشناسی دارند و باید ابعاد و زوایای پیدا و پنهان این پروژهها بررسی شود تا خدای ناکرده هزینه و منابعی از شهر صرف کاری نشود که نتیجه احتمالا معکوسی بدهد. او ادامه میدهد: امروز ما میبینیم برخی پروژههای عمرانی نهتنها بهبود ترافیک را به دنبال نداشتند بلکه با ایجاد یک دسترسی ظاهرا مطلوب انسدادها و مشکلات ترافیکی جدی در آن محدوده به وجود آوردهاند. این حکایت از این دارد که ما نیازمند مطالعات دقیق هستیم و هم تغییر رویکردهای ذهنی خودمان. واقعیت این است که رویکردهای ذهنی ما راجع به شهرها باید تغییر کند و تنها نباید شهر را برای حرکت روان خودروها ببینیم. مردم با ایمنی و با راحتی لازم باید در شهر تردد کنند. عابران اصالت داشته باشند تا خودروها و گرایش مردم را به جای استفاده از خودرو به سمت حملونقل عمومی ببریم.
تا ۵۰هزار میلیارد هزینه ساخت تونل
رییس کمیسیون عمران و حملونقل اضافه میکند: برآورد اولیهای که برای ساخت تونل شهید متوسلیان شده ۴۰ تا ۵۰هزار میلیارد تومان است البته این هزینهها براساس نرخ ساخت یکسال پیش بود که حتما در این مدت تغییر کرده و تا زمانی که بخواهند چنین تصمیمی را اجرا کنند ممکن است مبالغ بسیار بالاتر شود. آیا بهتر نیست که ما به سمت توسعه حملونقل عمومی و زیرساختهای حملونقل عمومی برویم که مردم بتوانند راحتتر، ارزانتر، سریعتر و ایمنتر به مقصد برسند.
این عضو شورای شهر تهران تاکید میکند: امروز مصرف بنزین در کشور ما و در شهر تهران تبدیل به یک بحران جدی شده، هم سرمایههای ملی را بیمحابا میسوزانیم و هم یک فرصت را برای همیشه از منابع ملیمان میگیریم و حاصل این حجم عظیمی از بنزین که میسوزد، آلودگی هوا به وجود میآوریم و نهایتا فرصتهای درآمدی کشور را از دست میدهیم. نهتنها منابع ملی و منابعی که اگر استحصال شد دیگر قابل احیا نیست و ما نمیتوانیم چنین منابعی را جبران کنیم درحالی که اگر به جای این روشها با توسعه حملونقل عمومی امکانی برای مردم فراهم کنیم، از خودروی شخصی کمتر استفاده کنند، بنزین کمتر میسوزد، آلودگی هوا کمتر داریم و سرمایههای ملی بهتر حفظ میشوند و کشور میتواند بدون اینکه واردات بنزین داشته باشد، این سرمایه را صرف به کارهای مفید دیگر کند.
تشکری هاشمی اضافه میکند: در شورای شهر تهران این پروژه در صورت سرمایهگذاری بخشخصوصی بدون اینکه از منابع شهرداری استفاده شود، قابلیت اجرایی دارد که حتی اینایدهای که ما در برنامههای قبلیمان گفته بودیم جای تجدیدنظر دارد. او در پاسخ به این پرسش که در زمانی نهضت ساخت تونل در تهران راه افتاده بود و این تونل هم بخشی از همان طراحیهاست، میگوید: به هر تقدیر ما نمیتوانیم بگوییم چون دو سال پیش یک حرفی زدیم و چون ۱۰سال پیش یک کاری کردیم، الان همچنان باید همان راه را ادامه دهیم. باید دیدگاههایمان را اصلاح کنیم، باید نگاهمان را تغییر دهیم همانطور که دنیا دارد تغییر میکند.تصمیم خوب ۱۰سال قبل شاید الان تصمیم خوبی نباشد
رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران معتقد است: همانطور که برای درمان یک بیماری، هر روز یک داروی جدیدی ساخته میشود و لازم نیست که همان درمانی که 2۰-1۰ سال به کار میرفت همچنان آن را تکرار کنند، در بحث مدیریت شهری هم همین قاعده حاکم است. ما باید ببینیم یافتههای نو دنیا چه هست. دیدگاه جهانی راجع به شهرهای پایدار چه دیدگاهی است و بعد به اقتضای آن کار را دنبال کنیم. اینکه بگوییم در گذشته موضوعی تصویب شده یا کاری 10سال پیش موفق بوده ما هم الزاما همان کار را انجام بدهیم، آن فعالیت در ۱۰سال پیش در زمان و مکان خودش احتمالا تصمیم خوبی بوده ولی خب ممکن است همان تصمیم الان یک تصمیم خوب نباشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد