20 - 02 - 2023
فاجعه بزرگ قیمتی
گروه صنعت- هرچند مدیرعامل ایرانخودرو اعلام کرده که برنامهای برای افزایش قیمت کارخانهای محصولات این گروه خودروسازی وجود ندارد اما نگاهی به بازار آزاد نشان میدهد که قیمت انواع و اقسام خودرو به دلیل نوسان نرخ ارز در حال جهش عجیب و غریبی است. در این خصوص کارشناسان اعلام میکنند اگر قیمت دلار هزار تومان افزایش داشته باشد نسبت به آن قیمت خودرو در بازار با افزایش بیش از ۵ میلیونی مواجه میشود و اگر نرخ دلار با کاهش روبهرو شود دیگر قیمت خودرویی که گران شده ارزان نمیشود که متاسفانه چنین روندی به عنوان یک اصل در بازار معاملات خودرویی جا افتاده است.
در واقع دولت با اعمال سیاستهای دستوری و دخالت در قیمتگذاری خودروها نه تنها موجب زیان انباشته بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور شده است بلکه در مسیر موفق برخی خودروسازیهای بخش خصوصی نیز سنگاندازی میکند. اما در مقابل شرایطی را برای اقتصاد فراهم کرده است که نرخ ارز روزبهروز بالا میرود و ارزش پول ملی کمتر میشود. بر این اساس اگرچه ایرانخودرو و یا دیگر خودروسازیهای کشور برنامهای برای افزایش قیمت ندارند و در این زمینه همواره تحت فشار قرار میگیرند اما بازار برای مصرفکننده نیز تعریفی ندارد، چراکه به دلیل سیاستهای نسنجیده اقتصادی، نرخ دلار روند صعودی به خود گرفته و قیمت کالاها نیز متناسب با آن و حتی چندین برابر آن افزایش پیدا میکند.
قیمت خودرو قابل پیشبینی نیست
در همین خصوص نایبرییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران با تاکید بر اینکه طی روزهای اخیر نوسان قیمتها بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در راستای اعلام سیاست گروه صنعتی ایرانخودرو مبنی بر خارج شدن خودروی پژو ۲۰۶ از مدار تولید، قیمت این محصول یکشبه جهش ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کرد. اسد کرمی با اشاره به اینکه امروز قیمت خودرو غیرقابل پیشبینی است، گفت: دو کارخانه بزرگ خودروساز کشور توان تولید و عرضه خودرو را ندارند و دولت با اعلام واردات قصد سرگرم کردن مردم را داشت که در این بین فردی با مجوز رسمی از وزارت صمت توانست با وارد کردن چند دستگاه خودرو از عمان به سود قابلتوجهی دست پیدا کند.
وی ادامه داد: میزان تولید و نحوه عرضه خودرو به بازار تماما با نظر و پیشنهاد دولت تعیین و اجرا میشود، به طوری که دولت با تنظیم سرعت تولید و عرضه توانسته بر بازار خودرو حاکم باشد و از نوسان قیمت محصولات در این بازار سود ببرد و تنها مردم طبق سنوات گذشته متضرر اصلی این بازی در بازار خودرو هستند. این فعال بازار خودرو تاکید کرد: خودروساز طبق درخواست دولت با انبار کردن محصولات و عرضه آن در زمانهای تعیین شده از سوی دولت، توانست بازار خودرو را با وجود وعدههای تنظیم بازار، به دست بگیرد تا جایی که قیمت پراید را به بالای ۳۰۰ میلیون تومان برساند.
کرمی گفت: تا زمانی که دولت با همین سیاست در صنعت و بازار خودرو حضور داشته باشد قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت، چراکه این نوع عرضه خودرو جوابگوی نیاز تقاضا در بازار نیست و حتما قیمتها باز هم گران خواهد شد. به گفته نایبرییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران، احتمال گرانتر شدن قیمت خودرو تا پایان سال جاری زیاد است و به راحتی میتوان پیشبینی کرد که پراید به مرز ۵۰۰ میلیون تومان هم برسد. وی تصریح کرد: تمام این نوسان قیمتها دست دولت است و مافیای خودرو هدایتگر نرخ خودرو در بازار است. سود خودروهای چینی به جیب رانتیها میرود و هیچوقت نمیگذارند واردات خودرو آزاد شود چراکه همین خودروهای مونتاژی بیکیفیت برای آنها بسیار سودآور است.
رانت در بازار خودرو بیشتر شده است
کرمی تاکید کرد: عدهای به دلیل رانت در صنعت و بازار خودرو، نمیگذارند این بازار به آرامش قیمت برسد و حتی در برابر توقف رشد قیمتها به روشهای مختلف و به نام حمایت از تولید، ایستادگی میکنند. این فعال بازار خودرو ادامه داد: با این سیاستی که دولت و مجلس پیش گرفتهاند، انتظار تثبیت قیمتها در بازار خودرو غیرممکن است. این در حالی است که مردم را وادار به خرید اجباری خودرو آن هم با رقمهای غیرواقعی کردهاند، چراکه مردم با توجه به تورم به دنبال حفظ سرمایههای خود هستند و تنها راهی که انتخاب میکنند و به آن اطمینان دارند، سرمایهگذاری در بازارهایی همچون طلا، سکه، مسکن و خودرو است.
نایبرییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران گفت: به نظر میرسد دولت قصد ایجاد موج بزرگی از افزایش قیمت در آخرین ماه سال را دارد و این دیگر افزایش تورم در بازار نیست بلکه فاجعه بزرگ قیمتی در بازار خودرو است.
وزارت صمت بازار را رها کرده است
حمید کریمی رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو استان البرز نیز در این باره گفت: در گذشته نمایشگاهداران تعیینکننده قیمت کف بازار بودند اما امروزه فنر بازار از دست ما در رفته و در واقع نرخ دلار تعیینکننده اصلی بازار خودرو است. باید از مسوولان پرسید که نرخ دلار در یک روز چند بار تغییر میکند. باید مسوولان اقتصادی، سیاست کلان اتخاذ کنند چون این شرایط بازار ارز همه بازارها را به هم ریخته است. وی در مورد آخرین وضعیت بازار خودروی کشور گفت: در حال حاضر بازار خودرو اوضاع خوبی ندارد و در واقع راکد است. شرایط به گونهای است که بنده در ۳۵ سال اخیر آن را تجربه نکرده بودم. وی افزود: به نظر میرسد وزارت صمت و مسوولان مرتبط، بازار خود را رها کردهاند. باید برای مردم تشریح شود که آیا تولیدکنندگان ما خودرو دارند یا خیر؟ اگر ندارند به مردم گفته شود و اگر دارند چرا عرضه نمیشود تا بازار به آرامش برسد. رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو استان البرز با بیان اینکه قرعهکشی خودرو بازار را بههمریخته است، گفت: باید دولت اقدام به ترخیص خودروهای مانده در گمرک کند تا روند عرضه تسهیل شود یا عبور و مرور خودروهای مناطق آزاد به سایر مناطق کشور بدون مانع شود.
کریمی افزود: باید به مردم توصیه کرد در این شرایط از خرید خودرو اجتناب کنند. چرا در شرایطی که نرخها افزایش مییابد خرید میشود؟ بخشی از گرانی همین تصمیم مردم است و باید از فرهنگ سایر کشورهها در اینگونه موارد استفاده کنیم تا قیمتها بشکند.
راه عرضه در بورس کالا را ادامه میدهیم
در این باره اما مدیرعامل ایرانخودرو با بیان اینکه این گروه صنعتی فعلا برنامهای برای افزایش قیمت کارخانهای خودروها ندارد، اعلام کرد: به دنبال افزایش عرضه در بورس کالا هستیم. مهدی خطیبی روز گذشته در نشست خبری اظهار کرد: قیمتگذاری دستوری با توجه به نتایج و خروجیهایی که داشته، یکی از مهمترین مشکلاتی است که گریبانگیر صنعت خودرو شده است. وی گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده همه خودروها باید در بورس کالا به فروش برسند، بر این اساس برنامهای برای افزایش قیمت کارخانه خودروها نداریم، بلکه به دنبال افزایش عرضه در بورس هستیم. خطیبی تاکید کرد: راه عرضه در بورس کالا را ادامه میدهیم و معتقدیم در نبود راهحل بهینه، عرضه در بورس بهترین گزینه جایگزین است. وی ابراز امیدواری کرد که با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سالهای گذشته خودروسازان جبران شود.
مدیرعامل ایرانخودرو یادآور شد: در سالهای گذشته دستکم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل سیاست قیمتگذاری دستوری از جیب مردم و سهامداران خودرو خارج شده است.
مشارکت با خودروسازان چینی
مدیرعامل ایرانخودرو در ادامه به دلایل عدم سفر خود به همراه رییسجمهوری به چین اشاره کرد و گفت: تیمی از این گروه صنعتی راهی کشور چین شد و به طور مشخص قراردادی بین ایرانخودرو دیزل چینیها منعقد شد و مدیرعامل ایرانخودرو دیزل در این سفر حضور داشت. هفدهم اسفندماه امسال نیز میزبان مدیرعامل شرکت هایما هستیم و بر این اساس اقدامات و همکاری با چینیها در دست پیگیری است. خطیبی خروج خودروسازان اروپایی متاثر از تحریمها را در سالهای گذشته یادآور شد و گفت: امروز اینگونه مسائل و مشکلات را در سیاستهای معمول خود و مشارکتهای خارجی لحاظ میکنیم.
وی بیان کرد: تا سال ۲۰۳۰ اتفاقات عجیب و غریبی در صنعت خودرو جهان رخ خواهد داد و چینیها سهم عمده قالب را در بازارهای جهان کسب خواهند کرد. بر این اساس همکاری ما با چینیها اقدام شایستهای خواهد بود و باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار بگیریم.
صادرات خودرو به روسیه
مدیرعامل ایرانخودرو در پاسخ به سوالی در رابطه با صادرات ۲هزار دستگاه خودرو به کشور روسیه گفت: شایعهای که هفته گذشته مبنی بر عدم تایید خودروهای صادراتی به روسیه از سوی وزارت صنایع و بازرگانی این کشور عنوان شده بود، کذب است.
وی ادامه داد: مذاکرات بسیار خوبی با روسها در حوزه خودروهای سواری و سنگین در جریان است. صادرات خودروی سواری به این کشور آغاز شده و خودروی سنگین آتامان نیز قرار شده در تیراژ بالا صادر شود.
خطیبی در پاسخ به پرسش دیگری، به رونمایی تارای برقی در ماههای گذشته اشاره کرد و گفت: تولید این خودرو طی تفاهمنامهای با گروه مپنا در حال انجام است و در سال آینده ۵۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد. حتی پیشنهاد شده تولیدات اولیه به صورت تاکسی در جزیره کیش مورد استفاده قرار گیرد.
وی همچنین به تولید خودروی اقتصادی که جزو فرامین هشت مادهای رییسجمهوری در سال گذشته بود اشاره کرد و گفت: مقرر شده خودروی اقتصادی بنزینی با مشارکت سایپا تولید شود و خودروی اقتصادی برقی را ایرانخودرو تولید کند، همچنین خودروی ۲۱TF ایرانخودرو که در روزهای پایانی نیمه نخست سال آینده به بازار عرضه خواهد شد، یک خودروی اقتصادی خواهد بود.
خودروهای واگذار شده به نهادها و دستگاهها
مدیرعامل ایرانخودرو در ادامه در خصوص خودروهای واگذار شده به نهادها و دستگاهها اظهار کرد: تفسیر و تحلیل ما از دستور رییسجمهوری در این زمینه خودروهایی است که قرار بود در قرعهکشی به مردم واگذار شود، بنابراین وقتی خودرویی در بورس عرضه میشود اطلاق اینکه واگذاری و رانت انجام شده رد میشود.
وی تاکید کرد: در اینکه «خودرویی واگذار شده یا خیر» به صراحت اعلام میکنم خودروهایی مانند پژو پارس، رانا، سورن و پژو ۲۰۶ که قرار است به صورت قرعهکشی عرضه شوند، حتی یک دستگاه آن به شخص حقوقی واگذار نشده است.
خطیبی ادامه داد: اگر خودرویی هم واگذار شده که باید بگویم مربوط به دوره ما نبوده است، باید گفت مطابق قانون نهادهای نظامی، امنیتی و غیره اجازه ندارند از بازار خودرو بخرند، نباید خودروهای خارجی بخرند و مکلف به جایگزینی خودروهای فرسودهشان هستند و این موارد در بودجه آنها نیز پیشبینی شده است.
مدیرعامل ایرانخودرو تاکید کرد: ایرانخودرو در این زمینه روسفید است و جوابگوی بازرسی ریاستجمهوری نیز بودهایم، اگر هم تخلفی صورت گرفته سوال اینجاست که چرا رسانهای مثل صدا و سیما سراغ خودروسازان دیگر نرفته و حتی در نامهای به سایپا درخواست تامین خودرو کرده بود؟
با واردات خودروهای دست دوم مخالفیم
مدیرعامل ایرانخودرو در ادامه گفت: ما همواره اعلام کردهایم که مخالفتی با واردات خودرو نداریم، اما اینکه ایرانخودرو اقدام به واردات کند یا خیر بستگی به تصمیمات هیاتمدیره دارد. با این حال با اینکه واردات خودروهای دست دوم به کشور آزاد شود مخالف هستیم و نمیدانیم چرا سیاستگذار به این سمت و سو حرکت کرده است.
خطیبی همچنین در خصوص ضربالاجل سازمان ملی استاندارد در خصوص اعمال استانداردهای ۸۵گانه تا پایان تیر سال آینده، خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که خودروها و محصولات محبوب را با تغییراتی در بدنه، تغییرات فنی و غیره بتوانیم حفظ کنیم. در این راستا تولید خودروی پژو ۲۰۶ به صورت موقت متوقف خواهد شد تا استانداردهای یاد شده روی آن اعمال شود.
تداوم روند صعودی قیمتها در بازار خودرو
بازار خودرو در حالی معاملات هفته جاری را از روز یکشنبه آغاز کرده که طی روزهای گذشته همراه با صعود دلار در بازار، در مسیر افزایشی حرکت کرده است. فعالان بازار معتقدند تا زمانی که قیمت ارز در بازار صعودی باشد، قیمت خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد و قیمتها آرام نخواهند گرفت.
در همین رابطه، سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو میگوید: در حال حاضر قیمت خودرو تحت تاثیر نوسانات دلار افزایش یافته است. به اعتقاد او، با توجه به تقاضایی که در بازار خودرو وجود دارد، پیشبینی میشود قیمتها همچنان صعودی بمانند.
البته موتمنی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار را محدودیت در عرضه خودرو میداند و معتقد است این عامل هم در گرانی خودرو بیتاثیر نبوده است.
در این شرایط، گزارشهای میدانی از بازار خودرو نشان میدهد که در حال حاضر پراید ۱۱۱ در بازار ۳۰۰ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ در حدود ۲۹۰ میلیون تومان قیمت دارند.همچنین در بازار خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۴۸۰ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۳ مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۴۷۰ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ به قیمت ۵۳۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۵۷۵ میلیون تومان به فروش میروند. در بازار خودرو، پژو۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ حدود ۷۳۰ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتوماتیک پانوراما مدل ۱۴۰۰ حدود ۷۹۰ میلیون تومان و پژو۲۰۷ دندهای مدل ۱۴۰۰ حدود ۶۰۵ میلیون تومان قیمت دارند. همچنین قیمت پژوپارس TU5 نیز در بازار به ۶۶۵ میلیون تومان رسیده است.
از سوی دیگر قیمت سمند سورنپلاس مدل ۱۴۰۱ در بازار ۵۴۰ میلیون تومان، تندر ۹۰ مدل ۱۳۹۸ حدود ۷۰۵ میلیون تومان، رنو تندرپلاس اتوماتیک ۹۵۰ میلیون تومان است.
در بازار خودرو، تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ هم به قیمت ۸۳۰ میلیون تومان، راناپلاس مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۵۳۵ میلیون تومان، دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۶۴۵ میلیون تومان و دناپلاس دندهای توربو مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۷۱۰ میلیون تومان به فروش میروند. همچنین ساینا s مدل ۱۴۰۱ در بازار به قیمت ۳۲۵ میلیون تومان و تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان فروخته میشوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد