11 - 03 - 2023
عوارض روانی مسمومیت سریالی دانشآموزان
ایسنا- روانشناس و استاد ممتاز دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پیامدهای روانشناختی و اجتماعی مسمومیتهای سریالی دانشآموزان در مدارس صدها برابر بیشتر از مشکل ایجاد شده است، گفت: این پدیده حساسیتها را بیشتر کرده است و از این رو باید کادر مدرسه با همکاری اولیاء و مربیان و از طریق همدلی، آرامش را در دانشآموزان نهادینه کنند.
غلامعلی افروز با اشاره به نگرانی خانوادهها و دانشآموزان نسبت به مسمومیتهای سریالی دانشآموزان در مدارس اظهار کرد: این پدیده عصبانیت، تعارض، افسردگی، پریشانی، کوفتگی فکری و ذهنی را برای دانشآموزان و خانوادهها به همراه آورده است، از این رو باید کاری کنیم تا خانوادهها احساس آرامش کنند و همدلانه در کنار معلمان به کاهش اضطراب دانشآموزان کمک کنند. وی هشدار داد: پیامدهای روانشناختی این قضیه جدی است. میتوان گفت اساسا اختلال پیش آمده یک مساله روانشناختی و زیستی است که حتی اگر یکی دو نفر از دانشآموزان در هر مدرسهای درگیر آن شده باشند باعث میشود باقی دانشآموزان و خانوادهها متاثر از آن شوند. این استاد ممتاز دانشگاه تهران در عین حال خاطرنشان کرد: در حال حاضر خانوادهها متاثر شدهاند و ترسها و نگرانیهایی دارند. البته اینکه بگوییم بیمارستانها از دانشآموزان پر شده، اغراق است و معاندین نظام همین را میخواهند. اینکه برخی میگویند کار خود دولت است چون نمیخواهد دختران به مدرسه بروند هم اشتباه است. ۷۰ درصد دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد ما در رشتههای مختلف را خانمها تشکیل میدهند. حدود ۶۰ درصد معلمان آموزشوپرورش زنان هستند و کسی نمیتواند به جمهوری اسلامی این تهمت را بزند که برای خانمها محرومیت آموزشی میخواهد. وی افزود: مدرسه حق تمام دانشآموزان است. سهم حضور دختران ما در دانشگاه به نسبت جمعیت کشور از آمریکا و انگلستان بیشتر است. نسبت حضور خانمها در دانشگاههای ایران از نسبت حضور زنان در دانشگاههای انگلستان، فرانسه، آمریکا و استرالیا و نیز به نسبت جمعیت این کشورها بیشتر است. در کمتر کشوری این نسبت را پیدا میکنیم. قریب به دو برابر انگلستان، دانشجوی زن در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز دکترا به نسبت جمعیت کشور داریم و این افتخار ما است. افروز در ادامه به بیان نکات روانشناختی برای آرامبخشی دانشآموزان پرداخت و اظهار کرد: معلمان باید با مدیر همراهی و همدلی کنند. برای مثال هر مدرسه میتواند والدین و دانشآموزان را دعوت کند و برای آنها توضیح دهد که چنین اتفاقی در کشور رخ داده و برای جلوگیری از رخداد آن در مدرسه مذکور چه اقداماتی لازم است صورت گیرد. از آنجا که تاثیر این پدیده بیشتر روانشناختی است، ارائه این توضیحات و همدلی بین اولیا و مربیان آرامش را ایجاد میکند. این روانشناس با اشاره به نزدیکی عید نوروز و لزوم حاکم شدن آرامش درون خانوادهها، متذکر شد: توضیحات یادشده باید با کلام زیبا و امیدآفرین به والدین و دانشآموزان بیان شود. اولیا و مربیان با آرامش با دانشآموزان صحبت کنند تا اضطراب دانشآموزان از بین برود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد