8 - 04 - 2024
علت تقه زدن گیربکس cvt چیست؟هزینه تعمیرگیربکس سی وی تی یا cvt
گیربکسهای سی وی تی بهدلیل ساختار بینظیر خود رانندگی آرامشبخش و ایمنی بالایی را برای شما به ارمغان میآورند، اما حتی این دسته از جعبهدندهها نیز با مشکلات فنی متعددی روبرو میشوند. از بین این ایرادات بهخصوص میتوان به مواردی همچون تقه زدن (clunking یا knocking) اشاره کرد. یافتن علت تقه زدن گیربکس cvt امری تخصصی است که فقط باید بهوسیلۀ تعمیرکاران آموزشدیده صورت بگیرد. عدم توجه به این موضوع میتواند خودروی شما را زمینگیر کند. با ما همراه بمانید تا اطلاعات جذابی را در این زمینه به شما ارائه کنیم.
علت تقه زدن گیربکس cvt
رانندگی نادرست، آسیب دیدن شیر برقی، اتصالات بد و… تنها بخشی از دلایل تقه زدن گیربکسهای سی وی تی محسوب میشوند که نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد. تعمیرکاران آموزشدیده در مراکزی همچون «تعمیرکار» بهخوبی با این علل آشنایی دارند و میتوانند بهراحتی هر یک از آنها را تشخیص دهند.
گیربکسهای اتومات به دلیل پیچیدگی بسیار بالا نیاز به دقت و مهارت بسیار بالایی برای تعویض دارند. در صورت عدم رعایت نکات کلیدی و مهارت کم فرد تعمیرکار، بدون شک مشکلات و هزینههای بسیار سنگینی به وجود میآید.
در ادامه به هشت دلیل اصلی برای ضربه زدن و تقه زدن گیربکس اشاره خواهیم کرد.
-
رانندگی نامناسب
اولین و شایعترین علت تقه زدن گیربکسهای سی وی تی، رانندگی نادرست است. شاید تعجب کنید، اما هنوز هم رانندگانی وجود دارند که قادر به استفاده صحیح از جعبهدندههای اتوماتیک نیستند. حتی یک عادت بسیار ساده مانند رهاسازی مداوم پدال گاز در فواصل زمانی کوتاه به گیربکس سی وی تی فشار فوقالعاده بالایی وارد میکند.
بهمرور زمان، سیستم الکترونیکی گیربکس توانایی پیشبینی حرکات راننده را از دست میدهد و همین امر منجر به سردرگمی جعبهدنده برای تعویض دنده در دور موتور تعیینشده خواهد شد. ترکیب این موارد در کنار هم، ما را با مشکلاتی همچون تقه زدن و لرزش شدید گیربکس مواجه میکند.
-
عدم انجام سرویسهای دورهای
در برخی از موارد، علت تقه زدن گیربکس cvt موجود در خودروی شما، عدم توجه به سرویسهای دورهای (overhaul services) است. این موارد شامل گزینههای مختلفی همچون بررسی روند کلی تعویض دندهها، توجه به میزان فرسودگی هر دنده، تست میزان تأخیر گیربکس در سربالاییها و… است. انجام سرویسهای دورهای زمان زیادی را از شما نمیگیرد، اما متأسفانه اکثر افراد نسبت به آن بیاهمیت هستند و به همین دلیل نمیتوانند ایرادات جزئی گیربکس را در همان ابتدای کار تشخیص دهند. ادامه یافتن چنین شرایطی گیربکس خودرو را ناکارآمد میکند.
-
آسیب دیدن شیر برقی
شیر برقی گیربکس که به آن solenoid valve گفته میشود، قطعهای حیاتی بهمنظور تنظیم چرخش روغن است. تمامی جعبهدندههای سی وی تی دارای شیر برقی اختصاصی خود هستند و بر عملکرد صحیح آن تکیه میکنند. خراب شدن این قطعۀ بهخصوص منجر به ایجاد مشکلات مهمی همچون تقه زدن و ضربه زدن شیفتر (shifter) میشود. اگر علت تقه زدن گیربکس cvt این موضوع باشد، باید شیر برقی اتومبیل تعویض شود که خود مراحل فوقالعاده چالشبرانگیزی دارد. به همین دلیل، چنین امری را باید به تعمیرکاران مهار و مجرب واگذار کنید.
-
پایان یافتن عمر روغن گیربکس
روغن گیربکس یا Transmission oil دو وظیفۀ حیاتی را بر عهده دارند که عبارتاند از: کاهش میزان دمای قطعات و روانکاری دندهها. این روغن دارای عمر محدودی است به نحوی که پس از طی کردن یک مسافت مشخص باید تعویض شود. گیربکسهای سی وی تی بیشتر از سایر جعبهدندهها به روغن وابسته هستند. به همین دلیل سطح روغن آنها باید در حد قابلقبولی قرار بگیرد. روغن تازه و مناسب گیربکس باید به رنگ صورتی یا قرمز روشن باشد. چنانچه این رنگ تغییر یابد به مشکی شبیه شود، شاهد تقه زدن جعبهدندههای سی وی تی خواهیم بود. به روغن گیربکس واسکازین نیز میگویند.
-
اتصالات شل (loose connections)
علت تقه زدن گیربکس cvt میتواند به شل بودن اتصالات مرتبط باشد. در برخی از خودروها از جمله دویست و شش اتوماتیک و یا اتومبیلهای ساختهشده توسط شرکت مزدا، شاهد چنین ایراداتی هستیم. احتمالاً میدانید که تمامی قطعات گیربکس باید در یک محیط و محفظۀ (enclosure) بسته قرار داشته باشند. کوچکترین درز و رخنه (بهدلیل اتصالات شل) میتواند عملکرد جعبهدنده را مختل کند و منجر به تقه زدن آن شود. جهت رفع این مشکل لازم است گیربکس بهطور کامل باز و دوباره سر همبندی شود. این کار معمولاً زمانبر است و به ابزارهای ویژهای نیاز دارد.
-
ایرادات فنی در زمان مونتاژ
نمیتوان این امر را کتمان کرد که کیفیت مونتاژ گیربکس cvt در برخی از شرکتهای خودروسازی (بهخصوص محصولات برندهای چینی که در ایران حضور دارند) بسیار پایین است. اگر بهتازگی خودروی خود را خریداری کردهاید و پس از طی کردن مسافت بسیار کوتاهی، شاهد تقه زدن گیربکس هستید، به احتمال زیاد مونتاژ این بخش از اتومبیل شما بهخوبی صورت نگرفته است. در این شرایط، لازم است به نمایندگی شرکت فروشنده مراجعه کنید تا بتوانید از گارانتی ارائهشده برای خودرویتان بهره ببرید. این احتمال وجود دارد که گیربکس معیوب با یک گزینۀ جدید جایگزین شود.
-
کثیف بودن فیلتر
شاید علت تقه زدن گیربکس cvt خودروی شما، کثیف بودن فیلتر روغن گیربکس باشد. این محصول از جمله محصولات مصرفی به شمار میرود که باید هر چند وقت یکبار بهطور کامل تعویض شود. نوع فیلتری که خریداری میکنید باید با نوع اتومبیل شما همخوانی داشته باشد. ترجیحاً از گزینههایی استفاده کنید که شرکت سازنده خرید آنها را توصیه میکند. گرفتگی و کثیف بودن فیلتر، منجر به وارد شدن ذرات مختلف به درون گیربکس میشود و همین امر دندهها را مستهلک میکند و در نهایت، تقه زدن جعبهدنده آغاز میشود.
-
پاره بودن تسمه جعبهدنده
تسمه یا زنجیر یا transmission chain وظیفه دارد نیروی تولیدی توسط قرقرههای ورودی را به قرقرههای خروجی برساند. زنجیرهای به کار گرفته شده در گیربکسهای سی وی تی باید بهصورت مداوم بررسی شوند و درصورتیکه با پاره شدن تسمه گیربکس cvt مواجه شویم، باید آنها را تعویض کنیم.
پاره شدن تسمۀ جعبهدنده با علائمی همچون تقه زدن گیربکس همراه است. اینکه باید از چه نوع تسمهای استفاده شود از جمله مواردی به شمار میآید که تعمیرکاران در مورد آن تصمیمگیری میکنند. تعمیرکاران بیتجربه بهمنظور افزایش سود خود به سراغ تسمههای بیکیفیت و ارزانقیمت میروند. این امر نتیجۀ مناسبی ندارد و منجر به آسیب دیدن کل گیربکس خواهد شد. به همین دلیل، بهتر است از تعمیرکار خود بخواهید که به جای قیمت، کیفیت را بهعنوان اولویت در نظر بگیرید. تعویض صحیح تسمۀ جعبهدنده، تقه زدن را بهطور کامل رفع میکند.
هزینه تعمیر این مشکل فنی
قبل از پرداختن به موضوع هزینه باید این نکته را یادآوری کرد که سرویس دورهای خودروهای اتوماتیک را دست کم نگیرید. این کار باعث کاهش هزینههای گزاف تعمیر در آیندهای نه چندان دور خواهد شد. سرویسهای دورهای در مورد گیربکس هم صدق میکند. به این ترتیب بهتر است خودرو اتوماتیک خود را به صورت دورهای سرویس کنید تا هزینههای شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
هزینۀ مربوط به یافتن علت تقه زدن گیربکس cvt و تعمیر این ایراد فنی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. حتی مدل خودروی شما نیز میتواند بر این موضوع اثر بگذارد. علاوه بر این، باید به هزینۀ تعویض قطعات جانبی نیز توجه داشته باشیم. بهعنوان مثال، تعویض فیلتر و یا تسمۀ گیربکس نیازمند پرداخت مبالغ جداگانه هستند.
تعمیر تقه زدن گیربکسهای سی وی تی با کمترین قیمت
یافتن علت تقه زدن گیربکس cvt از جمله اموری به شمار میآید که تنها تعمیرکاران حرفهای قادر به انجام آن هستند. به همین دلیل، جهت رفع چنین ایرادات فنی به خصوصی باید به تعمیرگاههای شناختهشده و معتبر مراجعه کنید. «tamircar» بهعنوان بزرگترین مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران محسوب میشود و از کارشناسانی بهره میبرد که آمادگی پاسخگویی به نیازهای شما را دارند. گیربکس اتوماتیک بعد از گذشت مدتی در اثر استفاده ناصحیح یا افزایش کارکرد دچار آسیبها و مشکلات فراوانی میشود که باید در اسرع وقت و در کوتاهترین زمان ممکن تعمیر شود.
یکی از مهمترین مزیتهای «تعمیرکار»، تعیین هزینۀ مقرونبهصرفه برای خدمات و سرویسهای گوناگون است. اگر قصد دارید گیربکس اتومبیل شما با نازلترین قیمت ممکن تعمیر شود، حتماً با این مرکز تماس بگیرید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد