22 - 09 - 2022
عرضه موفق ۱۵۳ خودروی گروه بهمن در بورس کالا
«جهانصنعت»- روز گذشته چهارمین عرضه خودرو در بورس کالا با موفقیت دنبال شد تا ۱۵۳ خودروی گروه بهمن به مشتریان فروخته شود. تجربه چهار عرضه اخیر به وضوح نشان میدهد که هم خریداران (مصرفکنندگان نهایی) و هم فروشندگان (خودروسازان) از شفافیت و رقابت عادلانه و شرایط برابر استقبال میکنند. بر این اساس روز گذشته ۱۵۲ دستگاه خودرو دیگنیتی بهمنموتور در بورسکالا فروخته شد. ٣٨ خودروی دیگنیتی سفید (تریم مشکی)، ٣٨ خودروی دیگنیتی سفید (تریم قرمز)، ٣٨ خودروی دیگنیتی مشکی (تریم مشکی)، ۳۸ دیگنیتی مشکی (تریم قرمز) هر یک با قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۳۰ شهریور روی تابلو رفتند. بررسی جزئیات معاملات بورسی خودرو در روز گذشته حاکی از آن است که پس از ۱۵ دقیقه رقابت شفاف خریداران در تالار بورس کالای ایران، ٣٨ دستگاه خودروی دیگنیتی سفید (تریم قرمز) که با قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان عرضه و با تقاضای ۲۵۳ دستگاهی مواجه شد، با میانگین قیمتی یک میلیارد و ۳۵ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان و رقابت ۲۶ درصدی معامله شد. ردیف دوم عرضه روز چهارشنبه بهمنموتور در بورس کالا به دیگنیتی سفید (تریم مشکی) اختصاص داشت که پس از ۱۴ دقیقه رقابت خریداران و ثبت تقاضای ۳۳۹ دستگاهی برای خرید ٣٨ دستگاه دیگنیتی سفید (تریم مشکی)، این محصول با میانگین قیمتی یک میلیارد و ۲۴ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان و رقابت ۷۲/۲۴ درصدی معامله شد؛ قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بود.
رقابت شانه به شانه برای خرید دیگنیتی مشکی
ردیف سوم عرضه روز گذشته بهمنموتور در بورس کالا به دیگنیتی مشکی (تریم مشکی) اختصاص داشت که تقاضای ثبت شده در تالار نشان میدهد دیگنیتی مشکی طرفداران بیشتری به نسبت رنگ سفید این خودرو دارد. پس از ۲۵ دقیقه رقابت خریداران و ثبت تقاضای ۴۰۸ دستگاهی برای خرید ٣٨ دستگاه دیگنیتی مشکی (تریم مشکی)، این محصول با میانگین قیمتی یک میلیارد و ۶۶ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان و رقابت ۸۲/۲۹ درصدی معامله شد؛ قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بود. ردیف چهارم عرضه روز چهارشنبه بهمنموتور در بورس کالا یعنی دیگنیتی مشکی (تریم قرمز) نیز پس از ۱۶ دقیقه رقابت خریداران و ثبت تقاضای ۴۹۹ دستگاهی برای خرید ٣٨ دستگاه دیگنیتی مشکی (تریم قرمز)، این محصول با میانگین قیمتی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان و رقابت ۹۷/۳۳ درصدی معامله شد؛ قیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بود.
گفتنی است عرضه خودرو در بورس کالا در همین مدت کوتاه چند مزیت بزرگ برای این حوزه به همراه داشته است. نخست آنکه قیمتگذاری دستوری در خصوص محصولات عرضهشده کنار رفته، روند معاملات بدون کوچکترین ابهامی انجام میشود، خودروسازان در مقام فروشندگان به منافعشان از تولید میرسند و هم مصرفکنندگان نهایی در مقام خریدار نسبت به پایینتر بودن قیمتها نسبت به بازار آزاد و اطمینان از تحویل سریع خودرو رضایت دارند. در همین زمینه بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن پیشتر در خصوص اهمیت سازوکار بورس کالا برای خودروسازان گفته بود: با ورود به بورس کالا و کشف قیمت عادلانه در کنار مصرفکنندگان هستیم. جمشید ایمانی رییس هیاتمدیره گروه بهمن نیز در همین باره گفته بود، با آغاز عرضهها در بورس کالا و کشف قیمتها در سازوکار حراج، اختلاف زیاد قیمتهای کارخانه و بازار از بین میرود و خودرو از کالایی سرمایهای به مصرفی تبدیل میشود. تجربه عرضههای اخیر نشان میدهد که سازوکار بورس کالا میتواند بهترین و مطمئنترین سازوکار را در اختیار بازار خودرو قرار دهد که هم بازار شفاف شود و هم اینکه با دادن سیگنال درست به سیاستگذار، مسیر سیاستگذاری برای بهبود و تعادلبخشی بازار خودرو فراهم شود.
فروش ۶۴ دستگاه شاهین در بورس کالا
شایان ذکر است سایپا نیز در ۶ روز ۶۴ دستگاه خودروی شاهین را در بورس کالا فروخته است. سایپا در گزارش سامانه اطلاعرسانی ناشران (کدال) اعلام کرد که از زمان عرضه خودروی شاهین (۲۲ شهریور) تا پایان مهلت فروش ۲۸ شهریور تعداد ۶۴ دستگاه خودرو را به قیمت پایه ۳۰۴ میلیون فروخت. ۳۹ دستگاه از این ۶۴ دستگاه در تالار اختصاصی خودرو و مابقی ۲۵ دستگاه نیز به صورت مچینگ فروخته شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد