19 - 11 - 2020
ضرورت عرضه خودرو در بورس با هدف کشف قیمت
«جهانصنعت»- محمدرضا نجفیمنش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، عرضه خودرو در بورس با هدف کشف قیمت را اقدام مناسبی میداند اما معتقد است این کار باید مشروط به این انجام شود که پس از کشف قیمت، خودروسازان هم به همان قیمت محصولات را به فروش برسانند و به صورت دستوری قیمتهای پایینتری تعیین نشود.نمایندگان مجلس کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو در بورس را تصویب کردند که بر اساس آن هر شخص میتواند هر سه سال یکبار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمیتواند اقدام به فروش خودرو کند. به اعتقاد نمایندگان مجلس، اجرای این طرح منجر به شفافیت بازار و کاهش قیمتها در بازار خواهد شد.در همین زمینه، محمدرضا نجفیمنش میگوید: عرضه خودرو در بورس با هدف کشف قیمتها، اقدام مناسبی است؛ اما به شرطی که پس از کشف قیمتها، خودروسازان هم به همان قیمت محصولات را به فروش برسانند نهاینکه قیمتها از قصد پایین تعیین شود تا قیمت بازار و کارخانه یکی شود، نتیجهای جز ضرر تولیدکنندگان و قطعهسازان نخواهد داشت.نجفیمنش با اشاره به تحولات چند وقت اخیر بازار خودرو و نابسامانی در این بازار، تاکید میکند: هرگونه دخالت دولت در قیمتگذاری منجر به برهم ریختن تعادل بین عرضه و تقاضا و درنتیجه نابسامانی در بازارها میشود. یک بنگاه اقتصادی میداند چطور خودش را اداره کند، میداند چه کند که از بازار حذف نشود. دولت اما دست گذاشت روی این صنعت و سایر صنایع و مسیر را تغییر داده است.رییس کمیسیون بهبود محیط کسبوکار و رفع موانع تولید اتاق تهران میگوید: در همه جای دنیا، این مکانیسم بازار و خودروسازان هستند که قیمتها را تنظیم میکنند؛ اما متاسفانه در ایران شاهد یک مکانیسم ابداعی هستیم که تنها دلالان هستند که سود میبرند. در حالی که خرید هر خودرویی از خودروسازان بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سود برای خریدار به همراه دارد اما خودروساز خودرو را با ضرر میفروشد و همین موضوع سبب شده است خودروساز پول قطعهساز را با تاخیر تحویل دهد و این چرخه قطعه ساز را نیز با بحران روبهرو کرده است.نجفیمنش با اشاره به مجوز افزایش قیمتها هر سه ماه یکبار توسط شورای رقابت تاکید میکند که با این مکانیسم هم، خودروسازان و شرکتهای وابسته به آنها که اکثراً در بورس هستند، در زیان انباشته به سر میبرند.او با اشاره به تفاوت فاحش بین قیمتهای کارخانه و بازار تاکید میکند که برای حل این موضوع بهتر است تا قیمتها را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنیم؛ تجربهای که در دهه هفتاد هم وجود داشت و در آن دوره دولت، قیمت را بر اساس حاشیه بازار تعیین میکرد. به عنوانمثال میگفت این خودرو اگر هفت میلیون تومان است، خودروساز به قیمت ۶ میلیون و پانصد هزار تومان تحویل دهد. کمکم بازار با قیمت کارخانه هماهنگ میشد و کارخانه دوباره سیصد هزار تومان قیمت را پایین میآورد. حتی در مقطعی شاهد بودیم که قیمت بازار از قیمت کارخانهها پایینتر آمد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد