5 - 06 - 2024
صفهای طولانی، رانندگان را کلافه کرده است
گروه انرژی- صف طولانی مقابل جایگاهها در استانهای مرزی به دردسر تازه وزارت نفت در روزهای اخیر تبدیل شده است. این اتفاق به دنبال اجرای طرح کدینگ وکنترل بارنامهها اجرا شده و هدف از اجرای آن جلوگیری از قاچاق کالا اعلام شده است. این در حالی است که اجرای ناقص و با ایرادات اجرایی بالا باعث سردرگمی رانندگان و تشکیل صفهای طولانی در این رابطه شده است.رضا نواز سخنگوی صنف جایگاهداران کشور در این رابطه به ایلنا گفت: در همه استانها خصوصا استانهای مرزی و نزدیک به مرز، شاهد صفهای طولانی برای دریافت گازوییل در مقابل جایگاهها هستیم که مشکلات زیادی به همراه دارد.
به گفته نواز، باوجود تلاشهای فراوان در توزیع دقیق گازوییل، متاسفانه ضعف در سامانهها، وجود خودروهای فرسوده، تاخیر در اجرای قوانین و عدمتوجه به رعایت عدالت، موجب شده در توزیع گازوییل هم دولت، هم جایگاههای سوخت و هم مصرفکننده ناراضی باشند و از این حیث زیان انباشته جایگاهها بسیار بالاست.آنطور که سخنگوی صنف جایگاهداران میگوید، با توجه به قیمت پایین و ثبات قیمتی فرآوردههای نفتی خصوصا در بخش گازوییل، سیاست دولتها همواره به کنترل و نظارت بیشتر در مورد تولید و توزیع این فرآورده بوده است ولی متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساختهای لازم جهت نظارت هدفمند بهطوری که مصرفکننده واقعی با مشکل مواجه نشود، شاهد اجرای طرحهای سلبی و محدودیتآفرین بودیم، هرچند موجب کاهش میزان توزیع گازوییل شده ولی آسیبهای فراوانی به بخش خصوصی در توزیع و مصرف وارد کرده است. باید بپذیریم اجرای سیاستهای غیرقیمتی در بخش سوخت حملونقل به حد اعلی انجام شده است و ادامه این سیاستها موجب افزایش نارضایتی میشود.او توضیح داد: اجرای طرحهای مختلف، از قبیل منطقهای کردن سهمیه برداشت خودروهای سنگین در جایگاهها، رشد تبعیض در اجرای طرح کدینگ، کاهش ارسال گازوییل به جایگاهها که موجب شده امکان توزیع گازوییل به صورت شبانهروزی وجود نداشته باشد و خودروها مجبور به مراجعه به جایگاههای مختلف یا توقف در مقابل یک جایگاه و انتظار برای رسیدن گازوییل باشند تا بتوانند سوختگیری کنند، کاهش میزان تخصیص سهمیه به ناوگان یا تاخیر در شارژ این سهمیهها، عدم اجرای دقیق و کامل طرح پیمایش پس از ۵سال تاخیر و عدم امکان توزیع مکفی گازوییل به نرخ آزاد و وجود حداقلی کارت آزاد گازوییل در تعداد اندکی از جایگاهها که با محدودیتهای زیادی همراه بوده و اجرای برخی طرحها در برخی استانها منجربه رقابت منفی شده است و شاهد مشکلات و اعتراضات زیادی در این خصوص هستیم.
عامل اصلی قاچاق گازوییل چیست؟
قاچاق گازوییل هم مثل بنزین پررونق است. هرچند از سال گذشته طرحهای محدودکنندهای در این رابطه اجرا شده است، با این حال همچنان این موضوع چالشبرانگیز است. برخی کارشناسان بر این باورند که قاچاق گازوییل تنها از طریق کامیونها انجام نمیشود. مثلا در فصول سرد سال که مصرف گاز بالا میرود، دولت به نیروگاهها سهمیه گازوییل و نفتکوره اختصاص میدهد که گفته میشود بخشی از این سوختها راهی بازار آزاد و کشورهای همسایه میشود؛ موضوعی که البته مصطفی رجبیمشهدی مدیرعامل شرکت توانیر هم آن را تایید میکند.او میگوید: ما تمهیدات خاصی برای جلوگیری از قاچاق در دستور کار داریم؛ از جمله استفاده از کنتورهای هوشمند و ثبت آنها که باعث شده حداقل میزان قاچاق سوخت را از طریق حمل به نیروگاهها داشته باشیم.به گفته او، فرآوردههای نفتی که قیمتی نازل در کشور دارد، به سهولت قاچاق میشود که مجموعه پلیس امنیت اقتصادی فراجا برای مقابله با این چالش اقدامهای فراوانی را انجام داده است.رضا نواز سخنگوی صنف جایگاهداران بر این باور است که عمده انحراف گازوییل یا قاچاق آن از جایگاهها نیست. او میگوید: آمار و ارقام هم این را میگوید، بنابراین طرحهای سلبی در این بخش فقط موجب میشود جایگاهها و مصرفکننده واقعی با مشکل مواجه شوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد