4 - 08 - 2022
شوریدگی عاشورایی عالم
«جهان صنعت»- واقعه کربلا و روز عاشورا موضوعی است که از زمان وقوع آن تاکنون همواره دیدگاهها و نظرات انسانها از هر مذهب و مسلکی را به دنبال داشته و همگان متفقالقول هستند که همانند این واقعه هرگز اتفاق نیفتاده است. هر کس واقعه کربلا و آنچه را که در روز عاشورا اتفاق افتاد بخواند، یا از زبان کسی بشنود، به طور حتم از آنچه بر امام حسین(ع) و اهل بیت و اصحاب او وارد شده، عمیقا محزون و متاثر خواهد شد. از این رو بار سفر برمیبندد وبه سوی آن حضرت سفری باطنی و معنوی کرده و به او جذب شده و با او همدردی و همدلی میکند. اندیشمندان در طول تاریخ به عاشورا و کربلا همواره توجه خاص داشته و پیرامون آن نظرات گوناگونی ارائه کردهاند که در این نوشتار به برخی از این نظرات پرداخته شده است.
فرایاستارک
فرایاستارک، نویسنده انگلیسی، از جمله اندیشمندانی است که پیرامون واقعه عاشورا در کتاب معروف خود «صور بغدادی» فصل کوچکی را به این مساله اختصاص داده است. او در ابتدای این فصل میگوید: «شیعه در تمام عالم اسلامی، یاد حسین و مقتل او را زنده و در دهه اول محرم به طور علنی این مطلب را دنبال میکند و حزن و اندوه چنان بر آنان مستولی میشود که در روز آخر هیاتهای عزاداری به راه انداخته و عزاداری میکنند.»
او همچنین در فصلی مستقل و به طور مفصل درباره نجف اشرف در همان کتاب میگوید: «و در مسافتی نه چندان طولانی از این بقعه، فرزندش حسین(ع) در طرف بادیه رسید. او اسبش را حرکت و جولان داد تا در سرزمین کربلا فرود آمد و در همان مکان خیمه زد. در حالی که دشمنانش او را احاطه کرده و راههای آب را بر او مسدود کرده بودند. و همیشه تفصیلات این وقایع واضح و آشکار تا به امروز در افکار مردم بوده است.»
ادوارد براون
پروفسور ادوارد براون، مستشرق معروف نیز درباره مصیبت امام حسین(ع) در کربلا میگوید: «یادآوری واقعه کربلا که در آن سبط رسول بعد از تحمل آزار و عطش به شهادت رسید، کافی است تا در سردترین و سستترین افراد اثر گذارد و حتی کسانی را که به امور حماسی و حزنآور اعتنا و توجهی ندارند به خود آورده و روح آنان را به مدارج کمال بالا برد، به حدی که درد و مرگ برای آنان چیزی بیارزش و سست شود.»
او همچنین میگوید: «آیا قلبی پیدا میشود که وقتی درباره کربلا سخنی به گوش او میرسد، مالامال حزن و اندوه نگردد، حتی غیرمسلمانان هم نمیتوانند پاکی روحی را که این جنگ اسلامی در برداشت انکار کنند.»
چارلز دیکنز
چارلز دیکنز، نویسنده انگلیسی نیز درباره قیام عاشورا این گونه مینویسد: «اگر مقصود حسین(ع) جنگ در راه خواستههای دنیوی خود بود، من نمیفهمم چرا خواهران و کودکانش را همراه خود برد، پس عقل چنین حکم میکند که او به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.»
جستیس آ. راسل
جستیس آ. راسل، شاعر انگلیسی نیز منظره غمانگیز عاشورا را چنین ترسیم میکند: «آنها دهان مبارک امام را با چوبهای خود نواختند. ای پیکری که زیر سم اسبان لگدکوب شدی! تو همان بدنی بودی که بینندگان را مسحور میساختی. خونی که از رگهای مبارکت ریخته و خشک شده، معجونی آسمانی است که تاکنون هیچ سم اسبی با چنین رنگ الهی رنگ نشده است.
ای زمین برهنه و بایر کربلا که در روی تو نه علفی است و نه چمنی! برای ابد آهنگ حزن و آه بر تو پوشیده باد چون که در سرزمین تو بدن پارهپاره مقدس پسر فاطمه افتاده است، آن که روح خویش را به خداوند تقدیم کرد.»
گیبون
گیبون مورخ انگلیسی نیز پیرامون واقعه عاشورا مینویسد: با آنکه مدتی از واقعه کربلا گذشته و ما هم با صاحب واقعه هموطن نیستیم، معذلک مشقات و مشکلاتی را که امام حسین(ع) تحمل نمود احساسات سنگدلترین خواننده را برمیانگیزد، چنان که یک نوع عطوفت و مهربانی نسبت به آن حضرت در خود مییابد.
موریس دوکبری
موریس دوکبری مورخ آمریکایی درباره عزاداری واقعه عاشورا نیز مینویسد: اگر تاریخنویسان ما حقیقت روز عاشورا را درک میکردند، این عزاداری را غیرعادی نمیپنداشتند. پیروان حسین(ع) به واسطه عزاداری برای امام خود میدانند که نباید زیر بار ذلت، پستی و سلطه استعمار بروند، زیرا شعار امام و پیشوای آنان تن ندادن به ظلم و ستم بود.
حسین(ع) در راه شرف، ناموس، مردم، بزرگی مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویی یزید نرفت. پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق خود قرار داده و از ظلم یزید و یزیدیان و بیگانگان خلاصی یابیم و مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دهیم. و این است خلاصه تعالیم اسلام. ملتی که از گهواره تا گور تعالیمش این چنین است پیداست که دارای چه مقام و مرتبهای خواهد بود. چنین ملتی دارای هرگونه شرف و افتخار است، چون همه افراد آن سرباز حقیقت و عزت و شرف است.
جرج جرداق
جرج جرداق نویسنده و محقق مسیحی مینویسد: «یزید وارث همه بدیهای اسلاف خود بود و از آنها نیز فزون داشت. از هر نوع شرارت و فساد و اعمال شیطانی که دیگر مردان بدکار و بیآبرو داشتند، یزید بهرهمند بود… کسی از اخلاق انسانی بیبهرهتر از یزید نبود… و در مقابل، هیچ کس در خلق انسانی کاملتر از حسین بن علی(ع) نبود، که در آن واقعه شهید شد.
در یزید همه صفات زشت و ننگین و ریاستطلبی و سودجویی و خونریزی و بیارادگی وجود داشت. و در طرف مقابل یعنی فرزندان علی(ع) همه صفات عالی و ستوده انسانی، از قبیل خلق کریم و شجاعت و آزادگی و شهادت، به کمال معنا وجود داشت.»
دکتر ژوزف
دکتر ژوزف مورخ فرانسوی نیز چنین میگوید: شیعیان در ایام عزاداری به ذکر مصیبت و گوش فرا دادن به مصائب حسین(ع) میپردازند، و میکوشند که فضایل خاندان نبوت و رنجهای آنان را به نیکوترین وجهی بیان کنند.
کلودین رولو
کلودین رولو، مفسر روزنامه لوموند، درباره امام حسین(ع) و واقعه عاشورا مینویسد: «شیعیان هر سال در ماه محرم به تذکر واقعه کربلا و مصیبت امام حسین(ع) که نمادی از دلیری، عدالت علیه تجسم پلیدی و نیروی شقاوت است، میپردازند و ستمکاران عصر را به یزید و اشقیا تشبیه میکنند.»
ماهاتما گاندی
ماهاتما گاندی، معمار استقلال هند و رهبر ملی مردم این کشور برای آزادی هندوستان از سلطه انگلستان نیز پیرامون امام حسین(ع) و واقعه کربلا میگوید: «من برای مردم هند چیز تازهای نیاوردم، فقط نتیجهای را که از مطالب و تحقیقاتم درباره تاریخ زندگی قهرمان کربلا به دست آوردهام، ارمغان ملت هند کردم. اگر بخواهیم هند را نجات دهیم واجب است همان راهی را بپیماییم که حسین بن علی پیمود.»
ماربین
ماربین محقق آلمانی میگوید: «حسین تنها کسی است که ۱۴قرن پیش در برابر حکومت جور و ظلم قد علم کرد. او اول شخص سیاستمداری بود که تا به امروز احدی چنین سیاست موثری را اختیار نکرده است. حسین(ع) شعار همیشگی را سر میداد که من در راه حق و حقیقت کشته میشوم اما دست به ناحق نمیدهم.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد