21 - 10 - 2023
سهم ایران از بازار جهانی فلفل دلمهای
در حالی که ارزش فروش جهانی فلفل دلمهای در ۲۰۲۲ بالغ بر ۶میلیارد دلار بوده، طبق آمار فائو ایران با رقم زدن صادراتی به ارزش ۳۰ میلیون دلار که نسبت به سال قبلتر ۵۰ درصد کاهش داشته، رتبه ۱۹ صادرات را دارد.
در حالی که تولیدات گلخانهای کشور غالبا با هدف صادرات در جریان است و حتی به دلیل بحران کمبود آب، سعی شده است بخشی از تولیدات محصولات کشاورزی در فضای باز به محیطهای گلخانهای منتقل شود، اما باز هم صادرکنندگان محصولات گلخانهای در این مسیر با چالشهایی مواجه هستند. به طوری که پیش از این شاهد برگشت خوردن برخی از محصولات گلخانهای از دیگر کشورها به دلیل سم باقیمانده در محصولات بودیم و این امر تولیدات این بخش را تا حدودی تحت تاثیر قرار داد، با این وجود تولیدات بخش گلخانهای در صورتی که بحث الگوی کشت رعایت شود و میزان تولید کلی، میزان مصرف در داخل و میزان صادرات آن مشخص و برنامهریزی شود میتواند به بازارهای مختلفی بهخصوص در کشورهای همسایه راه یابد، کمااینکه تولیدات این بخش به بسیاری از بازارهای اطراف ارسال میشود.یکی از این محصولات گلخانهای که در ایران صادراتی محسوب میشود، فلفل دلمهای است که براساس آنچه سازمانهای مربوطه همچون فائو منتشر کرده، ایران در جایگاه نوزدهم صادرات این محصول قرار دارد. در واقع در سال ۲۰۲۲ ایران با رقم زدن صادراتی به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار نوزدهمین صادرکننده فلفل دلمهای و چیلی محسوب میشود. این در شرایطی است که ارزش صادراتی این محصول نسبت به سال قبلتر برای ایران کاهشی ۵۰ درصدی داشته که قطعا عوامل بسیاری در این کاهش دخیل است که از سوی دیگر در این گزارش آمده است فروش بینالمللی فلفل دلمهای صادراتی و فلفل چیلی بالغ بر ۱۲/۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بوده که رشدی بالغ بر ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ به ثبت رسانده است. از سوی دیگر در سال ۲۰۲۱ فروش جهانی فلفل دلمهای و چیلی ۶۱/۶ میلیارد دلار بوده است.در بخش کشورهای برتر صادرکننده این محصول گلخانهای نیز آمده است: در سال ۲۰۲۲ کشورهای اسپانیا، مکزیک، هلند، کانادا و ایالات متحده ۵ صادرکننده اول هستند و در مجموع حدود سهچهارم یعنی بیش از ۷۵ درصد از کل فلفلهای شیرین یا چیلی صادر شده را تولید کردهاند.
در واقع دادههای این گزارش نشان میدهد در سال ۲۰۲۲ اسپانیا صادراتی به ارزش ۴۲/۱ میلیارد دلار رقم زده و سهمی ۲۳ درصدی از کل ارزش فلفل صادراتی به خود اختصاص داده است. این در حالی است که مکزیک به عنوان دومین صادرکننده، صادراتی ۳۹/۱ میلیارد دلاری رقم زده و سهمی ۲۲ درصدی را از آن خود کرده است. همچنین هلند با رقم زدن صادراتی به ارزش یک میلیارد دلار و دارا بودن سهمی حدودا ۱۷ درصدی در رتبه سوم قرار دارد. این در شرایطی است که کشورهای «کانادا، ایالات متحده، ترکیه، مراکش، چین، فرانسه، بلژیک، کره جنوبی، اتریش، تایلند و هند» در رتبههای بعدی قرار دارند و در مجموع این کشورها حدود ۹۲ درصد از فلفل صادراتی جهان را در سال ۲۰۲۲ حمل کردهاند.براساس آمارهای این گزارش در مدت نامبرده اتریش افزایش ۴۰۹ درصدی داشته و چین و هند نیز از نظر ارزش صادرات فلفل دلمهای و چیلی رشدی ۷۱ درصدی رقم زدهاند. از سوی دیگر از منظر قارهای، صادرکنندگان اروپایی بیش از ۴۷ درصد از کل فلفل صادراتی را در سال ۲۰۲۲ حمل کردهاند و در رتبه اول قرار دارند و پس از آن نیز صادرکنندگان آمریکای شمالی و همچنین صادرکنندگان آسیایی در رتبه دوم و سوم جای دارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد