18 - 07 - 2024
سناریوهای کاهش قیمت خودرو
«جهانصنعتنیوز»- در بهار امسال، عملکرد تولید و فروش دو خودروساز بزرگ ایران، ایرانخودرو و سایپا، کاهش یافته است. ایرانخودرو با فروش 813/109دستگاه خودرو، کاهش حدود ۸درصدی نسبت به سال گذشته داشته و تولید آن نیز با کاهش ۱۰درصدی به ۱۱۸هزار دستگاه رسیده است. سایپا با فروش ۷۴هزار دستگاه، کاهش ۱۰درصدی و با تولید ۸۹هزار دستگاه، افزایش جزئی ۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است. در حالی برخی فعالان بازار خودرو، کاهش فروش را ناشی از انتظار برای اعلام قیمتهای جدید میدانند که وزیر صمت، کاهش عملکرد خودروسازان را به دلیل تغییر روند تخصیص ارز عنوان کرده است.
به گزارش سرویس خودرو، آمارهای رسمی نشان میدهد فروش ایرانخودرو و سایپا در بهار امسال کاهش پیدا کرده است. ایرانخودرو در سهماهه ابتدایی امسال در مجموع ۱۰۹هزار و ۸۱۳ دستگاه خودرو فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش حدود ۸درصدی را نشان میدهد. سایپا نیز در بهار امسال حدود ۷۴هزار دستگاه فروخته که نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۰درصد کاهش را نشان میدهد. بررسی تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور نشان میدهد که سایپا در بهار امسال با افزایش نسبی تیراژ تولید همراه بوده اما ایرانخودرو کاهش تولید را تجربه کرده است.
سایپا در بهار امسال مجموعا حدود۸۹هزار دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سایپا توانسته بود بهار سال گذشته افزایش بیش از ۱۶درصدی تیراژ تولید را ثبت کند.
ایرانخودرو تیراژ تولید حدود ۱۱۸هزار دستگاهی را در بهار امسال ثبت کرد که نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش ۱۰درصدی را نشان میدهد. کاهش تیراژ تولید ایرانخودرو در بهار امسال در حالی است که بهار سال گذشته این شرکت افزایش تیراژ ۵درصدی را ثبت کرده بود. کاهش فروش ایرانخودرو و سایپا در حالی است که زمزمه افزایش قیمت کارخانهای خودرو و همچنین خروج خودروسازان از قیمتگذاری دستوری با ابلاغ برنامه هفتم توسعه بیش از گذشته شنیده میشود. باید توجه داشت که در قانون برنامه هفتم توسعه قیمتگذاری دولتی ممنوع است.
طبق بند ث ماده ۴۸قانون برنامه هفتم توسعه «به منظور توسعه اشتغال و رشد اقتصادی از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی و تعاونی قیمتگذاری دولتی به استثنای کالاهای اساسی یارانهای و کالاها و خدمات انحصاری و عمومی ممنوع است.»
در این شرایط برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که ایرانخودرو و سایپا منتظر ابلاغ افزایش قیمت خودرو هستند و تا آن زمان سطح تولید و فروش خودرو را کاهش دادهاند. با وجود این عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در تازهترین اظهارات خود کاهش تولید ایرانخودرو و سایپا در سه ماهه ابتدایی امسال را ناشی از چالشهای ارزی دانسته است.
وزیر صمت دولت سیزدهم اعلام کرد که محدودیتهای ارزی صنعت خودرو را تحت فشار قرار داده است اما این تنها بخشی از ماجرای کاهش تیراژ تولید خودرو نیست. طبق اظهارات علیآبادی، شیوه جدید تخصیص ارز نیز یکی از عوامل مهمی است که باعث شده خودروسازان نتوانند به تولید مطلوب خود دست یابند. طبق گفتههای وزیر صمت، ارز مورد نیاز خودروسازان برای تولید محصولاتشان براساس «پیشاظهاری» تخصیص پیدا میکند. این به آن معناست که خودروسازان باید پیش از دریافت ارز، برنامه تولید خود را به وزارت صمت ارائه دهند. در صورتی که برنامه ارائهشده تایید شود، فرآیند تخصیص ارز آغاز میشود. این شیوه جدید تخصیص ارز به شرکتهای خودروساز باعث شده تا تولید محصولاتشان با مشکلات جدی مواجه شود. علیآبادی تصریح کرد که همین موضوع یکی از دلایل کاهش تولید خودرو در بهار ۱۴۰۳ بوده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد