15 - 02 - 2020
سامانه «نتسنجپلاس» برای سنجش کیفیت اینترنت راهاندازی شد
سامانه سنجش کیفیت اینترنت که قرار بود پاییز امسال رونمایی و اطلاعات وضعیت شبکه اپراتورهای همراه و ثابت در اختیار کاربران قرار گیرد با چهار ماه تاخیر ۲۴ بهمن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
به گزارش پیوست، این سامانه که ابتدا «فرادید» نامگذاری شده بود حالا به «نتسنجپلاس» تغییر نام داده است. همچنین وزیر ارتباطات در پخش زنده اینستاگرامی خود در مورد جزئیات این سامانه و نحوه کار آن نیز اطلاعاتی ارائه کرد. آنطور که محمدجواد آذریجهرمی در این پخش زنده اعلام کرد، با این سامانه دیگر «کیفیت اینترنت» یک جعبهسیاه نیست و حقوق مصرفکنندگان اینترنت به رسمیت شناخته خواهد شد. همچنین وزیر ارتباطات ادعا کرد این برای اولین بار در دنیاست که رگولاتوری یک کشور شرایط رصد کیفیت شبکه ارتباطات اپراتورها را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار میدهد.
به گزارش پیوست، نتسنجپلاس قرار است به داشبوردی تبدیل شود که هر شهروندی بتواند با استفاده از آن امکان این را داشته باشد که چه سرویس اینترنتی، با چه کیفیتی و با چه قیمتی در منطقهای که او قرار دارد در دسترس است و در نهایت هم با مقایسه کیفیت سرویسهای مختلف دست به انتخاب بزند. امکان ثبت شکایت، مقایسه سرویسها، مقایسه قیمت، تست سرعت اینترنت، خرید آنلاین سرویس و… از دیگر ویژگیهای این سامانه است.
محمدجواد آذریجهرمی در ابتدای پخش زنده خود در مورد راهاندازی سامانه سنجش کیفیت اینترنت اعلام کرد از ابتدای دولت یازدهم و با تلاش دولت و سرمایهگذاری اپراتورهای همراه میزان کاربران پهنباند همراه از ۳۰۰ هزار مشترک تا قبل از دولت یازدهم حالا به ۷۰ میلیون کاربر رسیده است. او گفت که در حالحاضر کاربران در هزار و ۲۴۲ شهر کشور و ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت روی گوشی خود دسترسی دارند.
آذریجهرمی با اشاره به انتقادهای همیشگی کاربران در مورد کیفیت پایین اینترنت و اختلال در سرویسهای اینترنتیشان اعلام کرد که حالا با سامانه «نتسنجپلاس» هر ایرانی در هر مکانی میتواند نسبت به کیفیت سرویس خود به صورت شفاف دسترسی داشته باشد. او در این مورد توضیح داد: «در دو سال گذشته بیش از هزار و ۲۴۲ شهر و همه روستاهای کشور را پایش کردهایم. تمام جادههای کشور، تمام محلها و مناطق را گام به گام رفته و کیفیت ارتباطات را اندازهگیری کردهایم. به جز این، شش هزار سنسور در سراسر شبکه ارتباطی کشور کار گذاشته شده که این سنسورها به صورت آنلاین کیفیت ارتباطات را رصد میکنند. تمام اطلاعات جمعآوری شده از این طریق حالا در نتسنج قابل رویت است.»
براساس توضیحات او در نتسنج هر ایرانی در هر مکانی میتواند مشاهده کند که چه شرکتهایی در حال ارائه خدمات هستند، پوشش کیفیت شبکه آنها به چه صورتی است، سرعت به چه میزانی است و بیشترین شکایات مردم در آن منطقه از چه اپراتوری و به چه دلیل بوده است. همچنین آذریجهرمی یادآور شد که هر کاربری با مراجعه به این سرویس میتواند به صورت آنلاین گزارشهای خود یا شکایتش از سرویس اینترنتی که دریافت میکند را ثبت کند تا در نهایت رگولاتوری با جمعآوری این شکایت در کنار سامانه ۱۹۵ پیگیریهای لازم را انجام دهد.
سامانه «نتسنجپلاس» قرار است به کاربران در انتخاب سرویس اینترنت باکیفیت کمک کند و آنها را در لحظه در جریان وضعیت شبکه ارتباطی اپراتورهای ثابت و همراه قرار دهد.
از سوی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این پخش زنده اینستاگرامی ادعا کرد که این برای اولین بار است که دیتای کیفیت شبکه اپراتورها به صورت شفاف در اختیار کاربران قرار میگیرد. او در این زمینه گفت: «راهاندازی این سامانه برای اولین بار است که در دنیا انجام میشود. در هیچکدام از رگولاتوریهای دنیا سامانهای برای نظارت روی اپراتورها وجود ندارد. ما این سامانه را برای ثبت در سازمان جهانی مخابرات به عنوان اولین کشوری که چنین کاری کرده عرضه خواهیم کرد.»
آذریجهرمی باور دارد که با راهاندازی این سامانه دیگر مساله کیفیت سرویس اینترنت که مطالبه یک دهه اخیر کاربران ایرانی بوده به صورت شفاف حل خواهد شد و دیگر جعبه سیاهی به نام کیفیت وجود نخواهد داشت. از طرفی او تاکید میکند که با این سامانه حقوق مشترکان به رسمیت شناخته میشود.
وزیر ارتباطات همچنین از تعیین جوایز برای کسانی خبر داد که در این سامانه برای ثبت اطلاعات از کیفیت شبکه اپراتورهای همراه و ثابت مشارکت داشته باشند. به گفته او روزانه به ۵۰ نفری که در فرآیند نظارت همگانی روی اپراتورها نقش داشته باشند جایزه یک سال اینترنت رایگان اهدا خواهد شد.
از ۴ برابر شدن سرعت اینترنت تا راهاندازی ۵G
جهرمی بعد از پایان توضیحاتش در مورد نتسنج، در این پخش زنده که تعداد کاربران حاضر در آن بین پنج تا شش هزار نفر بود، به برخی سوالات نیز پاسخ داد. او در این لایو که اکثر کاربران در کامنتها به لاکپشتی بودن اینترنت، اختلال در آن و همچنین وجود فیلترینگ در فضای مجازی انتقاد میکردند ابراز امیدواری کرد که با راهاندازی این سامانه در مورد موضوع کیفیت یک فهم مشترک ایجاد شود.
او در واکنش به گلایههای بیشمار کاربران در این لایو نسبت به سرعت پایین اینترنت کشور گفت: «ما این مساله را میپذیریم که به دلیل مشکلات در ارائه خدمات سرعت اینترنت در کشور پایین است. امسال قرار بود سرویس VDSL جایگزین ADSL شود اما متاسفانه در این زمینه با تاخیر جلو میرویم.» او ادامه داد: «تاکنون ارائه سرویس VDSL در دزفول اتفاق افتاده و تا ظرف ۱۰ روز آینده نیز بخش زیادی از مشترکان ADSL قم به خدمات VDSL دسترسی خواهند داشت. با این اتفاق سرعت خانگی در این شهر چهار برابر افزایش پیدا میکند.»
او از برنامهریزی و پیگیری رگولاتوری از اپراتورهای ثابت و مخابرات برای ارتقای تکنولوژی ارائه سرویس اینترنت خبر داد اما تاکید کرد در حالی که قرار بود پروژههای این شرکتها تا پایان سال راهاندازی شود احتمالا تا خرداد سال آینده آنها تلاش خواهند کرد ۲۵ درصد مشترکان اینترنت ثابت به سرعت چهار برابر سرعت فعلی در سرویس اینترنت خود دسترسی داشته باشند.
همچنین او در پاسخ به سوال کاربر دیگری در مورد راهاندازی نسل پنجم تلفنهمراه در کشور یا ۵G از انتشار فراخوان در این زمینه برای تعیین نقشه راه ورود به این تکنولوژی خبر داد و اعلام کرد که در سال آینده اولین نسخه ۵G در کشور راهاندازی میشود و امکان ارائه خدمات بر پایه این فناوری به وجود خواهد آمد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد